• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4748 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳۱ شهريور

به تازگي منتشر شدند

كتاب‌هايي درباره دلوز و زنان

گروه هنر و ادبيات

فلسفه دلوز منتشر شد

«فلسفه دلوز» و كتابي از مجموعه «راهنماي سرگشتگان» با موضوع فلسفه و انديشه ژيل دلوز فيلسوف معاصر روانه بازار كتاب شده است.
ايسنا گزارش داد: كتاب «فلسفه دلوز» نوشته دانيل وارن اسميت با ترجمه سيدمحمدجواد  سيدي در ۸۷۰ صفحه با قيمت ۹۵ هزار تومان در انتشارات علمي و فرهنگي منتشر شده است.
در معرفي ناشر از اين كتاب آمده است: وارن اسميت در اين كتاب با شرح و تفصيلي كامل مخاطب خود را با جهان انديشه ژيل دلوز آشنا مي‌كند و با شرحي روشن از حركت‌ها و مسيرهاي انديشه او سعي مي‌كند به مخاطب خود نشان دهد كه يكي از بزرگ‌ترين فلاسفه معاصر جهان چگونه امكانات تازه‌اي براي انديشيدن خلق مي‌كند تا نه تنها انديشه را به زندگي متصل كند كه زندگي را نيز فراتر از محدود تنگ فرديت بشناسد.
اين كتاب در بخش‌ نخست خود به سراغ ارتباط دلوز با فلسفه تاريخ رفته و از اين رهگذر پس از معرفي هستي‌شناسي درون‌ماندگار دلوز به بررسي ارتباط انديشه‌هاي او با آراي متفكراني چون لايب‌نيتس، هگل و كانت مي‌پردازد. كتاب در ادامه به شرح منظومه فلسفي دلوز مي‌پردازد و نظريه حساسيت و نظريه هنري او را شرح مي‌دهد و به بررسي ديالكتيك، آنالكتيك، اخلاق و سياست در تفر وي وارد مي‌شود.
بخش بعدي كتاب شرحي است بر 5 مفهوم دلوزي شامل ميل، زندگي، احساس، امر نو و امر گشوده. كتاب در بخش جداگانه‌اي نيز به ارتباط انديشه او با فيلسوفان معاصر از جمله دريدا، بديو، پي‌ير كلوسوفسكي و پال پتن پرداخته است. همچنين در نشر ياد شده،كتابي در قالب مجموعه «راهنماي سرگشتگان» درباره زندگي و انديشه ژيل دلوز به قلم كلر كولبورك و با نام «دلوز» با ترجمه محمدزمان زماني در ۲۷۷ صفحه و با قيمت ۳۵ هزار تومان منتشر شده است. 
در معرفي ناشر از اين كتاب مي‌خوانيم: اين كتاب از زاويه سينما و انديشه‌هاي دلوز درباب آن و نگاه او به تكنولوژي، ذات، مكان و زمان و نيز انديشه‌هاي او درباره حركت و تصوير به تفسير تفكرات او پرداخته و در فصول ديگري نيز موضوعاتي چون هنر و زمان، هنر و تاريخ و سياست را در انديشه او مورد كندوكاو قرار داده است. 
انتشار «نيمه پنهان/ زنان ايران  در آستانه
 قرن  بيستم»
كتاب «نيمه پنهان/ زنان ايران در آستانه قرن بيستم» منتشر شد. اين كتاب به كوشش منصوره اتحاديه، شيوا رضايي و عليرضا نيك‌نژاد در ۲۴۸ صفحه و با قيمت ۷۰هزار تومان در نشر تاريخ ايران راهي بازار كتاب شده است.در معرفي اين كتاب آمده است: محتواي كتاب ممكن است براي مخاطبان كمي نامتعارف به نظر آيد چراكه از دو قسمت مختلف تشكيل شده ولي چون هر دو قسمت درباره شرايط زنان در آغاز قرن بيستم است، بي‌ارتباط با هم نيستند. مكاتباتي كه در قسمت اول درج شده است، جنبه‌هايي از شرايط زنان را در كرمانشاه ترسيم مي‌كند كه مي‌توان آن را به وضع زنان ساير نقاط كشور نيز تعميم داد و به اين نتيجه رسيد كه اغتشاشات، ناامني، ضعف دولت و حكومت، فقر عمومي و نقايص قانون موجب اجحاف و ظلم عليه زنان مي‌شد. تعدادي از مكاتبات درج ‌شده در كتاب نيز مربوط به زنان خانواده فرمانفرماست كه به ‌رغم جنبه‌هاي خصوصي آن مي‌تواند براي شفافيت زندگاني زنان قشري از جامعه آن روز ايران مفيد باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون