• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4750 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲ مهر

مقام‌هاي سياسي و نظامي از جنگ تحميلي و هفته دفاع مقدس گفتند

يادمان ايستادگي و مقاومت

صبح روز 31 شهريور 59 حمله زميني عراق به مرزهاي ايران شروع شد. صدام، رييس‌جمهوري عراق در يك برنامه تلويزيوني قرارداد ۱۹۷۵ الجزاير را پاره و با هدف سرنگون كردن نظام جمهوري اسلامي، اعلام جنگ كرد؛ جنگي كه ۷ سال و ۱۰ ماه و ۲۹ روز ادامه يافت و نتيجه آن ويراني و بنابر برآوردها شهادت ۱۹۶۸۳۷ نفر از ايرانيان بود. با پايان جنگ تا امروز كه ۳۲ سال مي‌گذرد، سي‌ويكم شهريور ماه، سالروز آغاز جنگ تحميلي به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاري شده است؛ هفته‌اي كه تا ششم مهرماه ادامه پيدا مي‌كند و تمامي اين سال‌ها در اين هفته بيش از هر زمان ديگري از ابعاد مختلف جنگ و رشادت‌ها و شهادت‌هاي افراد صحبت مي‌شود. آنچه با اين مقدمه در ادامه مي‌خوانيد، اظهارنظرها و سخنان برخي مسوولان و مقام‌هاي سياسي و نظامي است كه در مراسم‌هاي مختلف به‌مناسبت هفته دفاع مقدس امسال مطرح شده است.

 

امير حاتمي، وزير دفاع: «جنگ تحميلي در كنار خسارت‌هاي فراوان و مخاطراتي كه براي كشورمان داشت؛ دستاوردهاي ارزشمندي نيز براي انقلاب اسلامي به ارمغان آورد... ايستادگي و مقاومت ملت ايران و خون‌هايي كه در راه آزادي و استقلال جمهوري بر زمين جاري شد، ايران را تبديل به يك قدرت تاثيرگذار در عرصه جهاني كرد. علاوه بر حوزه دفاعي و سياسي، جمهوري اسلامي در عرصه طراحي، ساخت و توليد هم دستاوردهاي ارزشمندي را به ‌رغم تمامي محدوديت‌ها و تحريم‌هاي يكجانبه به‌دست آورده است.»

 

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري:«هفته دفاع مقدس را بايد براي هميشه تاريخ بزرگ و گرامي داشت. اين هفته فرصتي است مغتنم براي بازنمايي و بازخواني رشادت‌ها، ايثارها و مقاومت مظلومانه ٨ ساله ملتي كه با دستاني خالي اما با عزمي راسخ در برابر جبهه‌اي گسترده از دشمناني مجهز و به وسعت شرق و غرب عالم مقتدرانه ايستاد، زخم ديد اما سر خم نكرد. امروز هم تابلوي زيباي دفاع مقدس كه نقشي ماندگار از صحنه هنرمندي ملت بزرگ ايران است، پيش روي ماست تا با همان عزم و اراده و با همان انسجام و همبستگي ملي از مقطع دشوار كنوني كه اين ‌بار هم دشمنان بر كشور ما تحميل كرده‌اند با سربلندي عبور كنيم. گرامي باد ياد شهيدان، جانبازان، آزادگان، ايثارگران و جهادگران دوران دفاع مقدس.»

 

امير دريادار حبيب‌الله سياري، معاون هماهنگ‌كننده ارتش: «مديريت زمان جنگ كامل، مديريت جهادي و بر آن اخلاص، كار براي خدا، تكيه بر ايمان، كار براي حفظ اسلام و انقلاب و عشق به شهادت حاكم بود. در مديريت زمان جنگ كسي در پي منافع شخصي نبود و اينها ارزش دفاع مقدس و مولفه‌هاي اصلي پيروزي ما در جنگ تحميلي است... امروز در همه مقاطع مديريتي و نيروهاي مسلح همان مديريت و فرماندهي جهادي پياده مي‌شود و هر جا با مشكل روبه‌رو شويم اگر مديريت جهادي را پياده كنيم به‌ طور قطع موفق خواهيم شد.»

 

سردار محمدرضا يزدي، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ: «دفاع مقدس موتور محرك بسياري از پيشرفت‌ها بوده است. بايد اقرار كنيم كه از اين موتور محرك خوب استفاده نكرديم و مي‌توانستيم كشور را به قله‌هاي پيشرفت بيشتري برسانيم. جنگ و دفاع مقدس به دليل معنويت خاصي كه دارد خود به خود هم منتقل مي‌شود و به همين دليل است كه مي‌بينيم، جواناني كه ظاهر متفاوتي دارند در مراحل حساس ناخودآگاه وارد شده و مثل دوران دفاع مقدس عمل مي‌كنند. اگر امروز بتوانيم مطالب دفاع مقدس را انتقال دهيم، توفيق بزرگي كسب كرده‌ايم.»

 

عليرضا زاكاني، رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس:«در جنگ آنجا كه خطر بود، فرهنگ دفاع مقدس داوطلبي را توصيه مي‌كرد و آنجايي كه منفعت‌طلبي بود همه عقب مي‌كشيدند و ميدان را خالي مي‌كردند اما متاسفانه اكنون روند كارها كاملا عوض شده است.‌ فرهنگ اداره كشور بايد فرهنگ دفاع مقدس باشد... فرهنگ فداكاري و امانتداري دفاع مقدس، فرهنگ گمشده امروز است. انقلاب اسلامي ميراث خون شهيدان و فداكاري‌هاي آنهاست، كدام‌يك از ما يك‌ هزارم ايثارگري‌هاي شهدا و جانبازان براي اين كشور و انقلاب هزينه‌ كرده‌ايم؟»

 

آيت‌الله كعبي، عضو مجلس خبرگان:«دفاع مقدس، دستاورد بزرگ ملت ايران و قطعه جاودان هويت ملت ايران است كه دولت‌ها بعد از دفاع مقدس مي‌توانستند بيشتر به ارزش‌هاي آن بپردازند چراكه پرداختن به اين ارزش‌ها امنيت ملي، اقتدار، وحدت ملي، مصالح و منافع ملي را تضمين مي‌كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون