• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4750 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲ مهر

كاهش تدريجي «گوشت قرمز» از سبد خانوار

علي‌اصغر ملكي، رييس اتحاديه گوشت گوسفندي مي‌گويد، كاهش ارزش پول ملي و نبود قدرت خريد نزد مردم سبب شده تا آنها نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۳۵ درصد كمتر گوشت قرمز مصرف كنند. او افزوده كه «با وجود كاهش چند هزار توماني قيمت گوشت در 3 هفته گذشته، تحركي در سمت مصرف ايجاد نشده است و مردم توان خريد گوشت قرمز ندارند.» به گفته او «قيمت هر كيلو گوشت ۴ تا ۵ هزار تومان كاهش پيدا كرده است اما با توجه به اينكه اواخر ماه است و مردم قدرت خريد سابق را ندارند به همين دليل اندكي از رمق بازار كاسته شده است. سال گذشته رستوران‌ها فعاليت داشتند و مراسمات برگزار مي‌شد. ضمن آنكه مردم نسبت به حال توانايي مالي بهتري داشتند كه همه اين موارد در كنار هم منجر به فروش بهتر مي‌شد.»
كاهش 35 درصدي مصرف گوشت قرمز در سال جاري در شرايطي رخ مي‌دهد كه سال گذشته نيز اظهارات مشابهي شده بود مبني بر اينكه به دليل متناسب نبودن قيمت گوشت قرمز با متوسط درآمد، مصرف اين كالاي پروتييني ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ براي خانوارهاي ايراني كاهش يافته بود. نكته جالب توجه اين است كه روند كاهشي مصرف گوشت در ايران از سال ۱۳۸۴ آغاز شده است. در سال ۱۳۸۴ هر خانواده ايراني به صورت متوسط ساليانه ۵۷ كيلوگرم گوشت اعم از گوشت قرمز و مرغ و ماهي مصرف مي‌كرد. اين ميزان در سال ۱۳۹۸ به سالانه كمتر از ۱۲كيلوگرم براي هر خانواده كاهش يافت.
رييس اتحاديه گوشت گوسفندي گفته كه كاهش مصرف سبب شده تا «تعداد زيادي از [فروشندگان گوشت] به معاملات املاك روي آوردند و اين موضوع هنگام ابطال پروانه قابل مشاهده بود.» ملكي اضافه كرد:«سود حاصل از قاچاق دو برابر سود فروش در داخل كشور است. به‌ طوري كه در داخل كشور هر كيلو گوسفند زنده كيلويي 45 هزار تومان است در حالي كه در عراق 100 هزار تومان است، رويه پرداخت هم متفاوت است برخي با دلار خريد و فروش مي‌كنند برخي به دينار.»
پيش از آن هم مركز افكارسنجي دانشجويان ايران، ايسپا، بر اساس نتايج يك نظرسنجي گزارش داده بود كه بيش از 8 درصد خانوارهاي ايراني در سال ۹۸ گوشت قرمز مصرف نكرده بودند. تقريبا يك ماه پيش بود كه جواد حسين‌زادگان، رييس مركز آمار ايران نيز گزارشي درباره آمارهاي اشتغال و رشد اقتصادي در سال ۱۳۹۸ ارايه داده كه اين آمار نشان مي‌داد «سفره خانوارها در سال گذشته ۵.۴ درصد كوچك‌تر شده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون