• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4752 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۵ مهر

2 نامه در اعتراض به فعاليت طب سنتي و ايراني


گروه اجتماعي| دست‌كم 26 تن از روساي انجمن‌هاي علمي پزشكي با امضاي نامه‌هاي جداگانه‌اي خطاب به وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و همچنين رييس سازمان نظام پزشكي كشور ضمن اعتراض به فعاليت‌هايي كه در قالب طب سنتي و طب ايراني انجام مي‌گيرد، خواهان حذف برخي از سرفصل‌هاي آموزشي از رشته پزشكي و حذف دفتر طب سنتي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي شدند. اين درحالي است كه فعاليت طب سنتي يا طب ايراني صرفا با اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي آن هم به عنوان طب مكمل ممكن است و از سوي ديگر اين فعاليت‌ها ريشه و تاريخ يا به نوعي ميراث ‌پزشكي ايران محسوب مي‌شوند. 
در اين دو نامه كه روساي انجمن‌هاي پزشكي آن را امضا كرده‌اند، خواسته‌هاي متعددي مطرح شده است. در بخشي از نامه‌اي كه اين دسته از پزشكان خطاب به دكتر محمدرضا ظفرقندي، رييس كل محترم سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران نوشته‌اند، آمده است:«سازمان نظام‌ پزشكي وظيفه دارد در هر سطحي به تمام مسوولاني كه شماره نظام پزشكي دارند و با تصميمات خود باعث تقويت شبه‌ علم در كار پزشكي مي‌شوند، يا برخلاف وظيفه خود ولو برحسب دستور مافوق با آن مماشات مي‌كنند، سوگندي را كه در برابر جامعه پزشكي خورده‌اند، يادآور شود و در موارد كاملا مشخص طبق سلسله‌مراتب خود توبيخ و تنبيه جاري سازد. بي‌ترديد سوگند پزشكي نه ‌تنها به انجام كار پزشكي كه به درجه بالاتر به مديريت خدمات سلامت هم مربوط مي‌شود. موضع گيري‌هاي مقطعي سازمان در اين موارد مي‌تواند به تشخيص سره و ناسره و اخلاقي و غيراخلاقي در اذهان مديران ياري رساند.»
در عين حال امضا‌كنندگان اين نامه‌ها خطاب به وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خواستار حذف مواردي شده‌اند از جمله در بندهاي 2 تا 4 نامه خود خطاب به سعيد نمكي خواستار حذف واحد درسي طب سنتي به شكل كنوني از برنامه آموزشي رشته پزشكي؛ تا زمان فراهم‌آوري داده‌هاي كافي علمي، حذف رشته تخصصي طب سنتي به شكل كنوني؛ تا زمان فراهم‌آوري داده‌هاي كافي علمي، «به‌ كارگيري» و نه «آشنايي» براي «تاريخ و ميراث پزشكي ايران» آموزش مباحث طب سنتي ايراني به دانشجويان پزشكي به عنوان «عملي» صرفا براساس آن دسته از منابع رشته پزشكي كه مبتني بر شواهد تدوين شده است؛ به جاي منابع فاقد اين «طب مكمل» همچنين در بند 6 نامه نيز خواستار «حذف دفتر طب ايراني از چارت سازماني وزارت بهداشت و پرهيز از ايجاد جايگاهي متفاوت براي اين بخش نسبت به ساير بخش‌هاي» هم‌اكنون ۸ دانشكده در سراسر كشور در زمينه طب سنتي فعال است كه بر اين اساس ۱۷گروه طب سنتي و بيش از ۱۰۰ فارغ‌التحصيل در اين رشته وجود دارد. طب سنتي در كشور ما به‌گونه‌اي است كه وزارت بهداشت از سال ۸۶ براي ساماندهي و آكادميك كردن آن نسبت به راه‌اندازي 4 دانشكده در تهران اقدام كرده است. اين درحالي است كه مقام معظم رهبري نيز درباره طب  سنتي فرموده‌اند: دغدغه قلبي امروز من طب اسلامي- ايراني است به آن بپردازيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون