• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4754 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۷ مهر

اولين مناظره انتخاباتي امريكا بامداد چهارشنبه برگزار مي‌شود

پيشتازي بايدن پيش از رويارويي مستقيم

محمدحسين لطف‌الهي

 

دونالد ترامپ و جو بايدن در حالي وارد هفته منتهي به  اولين مناظره انتخاباتي شده‌اند كه نظرسنجي‌ها از پيشتازي كانديداي دموكرات‌ها حكايت دارد  اما تحليلگران معتقدند در طول هفته‌هاي باقيمانده تا زمان برگزاري انتخابات اين وضعيت مي‌تواند تغيير كند. هفته‌هاي منتهي به مناظرات انتخاباتي از اهميت بسيار زيادي براي كانديداهاي رياست‌جمهوري برخوردارند. در طول هفته گذشته كارزار جو بايدن كه وضعيت مالي بسيار بهتري نسبت به كارزار رقيب دارد، برنامه‌ريزي بسيار گسترده‌اي براي تبليغات آماده كرده بود. بر اساس داده‌هاي پايگاه ادورتايزينگ آناليتيكز، برآورد اوليه تبليغات صورت گرفته از سوي كارزار دموكرات‌ها در هفته گذشته نشان مي‌دهد كه حدود 48 ميليون يورو براي تبليغات در راديو و تلويزيون هزينه كرده‌اند كه 28 ميليون دلار از رقم هزينه‌ شده از سوي كارزار جمهوري‌خواهان بيشتر است. اين برتري دموكرات‌ها در تبليغات صورت گرفته در شبكه‌هاي اجتماعي نيز محسوس بود؛ در هفته‌اي كه كارزار انتخاباتي ترامپ 3.7 ميليون دلار به تبليغات در فيس‌بوك اختصاص داد، دموكرات‌ها 5.4 ميليون دلار در اين بخش هزينه كردند تا در آستانه مناظرات انتخاباتي بتوانند برتري خود در سطح ملي را تثبيت كنند. به نوشته خبرگزاري سي‌ان‌ان، كارزار انتخاباتي جو بايدن با پشتوانه مالي 466 ميليون دلاري ماه سپتامبر را آغاز كرده در حالي كه كارزار ترامپ 325 ميليون دلار براي هزينه‌هاي انتخاباتي در اختيار دارد. اين وضعيت نشان مي‌دهد از فصل بهار تاكنون، دموكرات‌ها عملكرد بهتري در جمع‌آوري كمك‌هاي مالي داشته‌اند و ضعف جمهوري‌خواهان باعث شده كه در فاصله كوتاه تا برگزاري انتخابات، كارزار ترامپ برتري مالي خود را از دست بدهد.
نظرسنجي‌هاي جديد نيز نشان مي‌دهد كه فعاليت‌هاي تبليغاتي دموكرات‌ها بي‌ثمر نبوده و آنها توانسته‌اند در برخي ايالت‌ها كه در سال 2016 ترامپ توانسته با اختلاف در آنها پيروز شود، پيشرفت‌هايي داشته باشند. بر اساس نظرسنجي اخير نيويورك‌تايمز- سي‌ينا در 3 ايالت تاثيرگذار آيووا، جورجيا و تگزاس كه عموما جمهوري‌خواهان در آن حايز اكثريت بوده‌اند و ترامپ در سال 2016 توانست با اختلاف بيش از 5 درصدي در آنها پيروز شود، بايدن توانسته وضعيت خود را بهبود بخشد. معاون اول باراك اوباما در حال حاضر در آيووا با 3 درصد اختلاف نسبت به رقيب خود پيشتاز است. در جورجيا رقابت به صورت شانه به شانه و مساوي پيش مي‌رود و ترامپ در تگزاس كه به ايالتي همواره قرمز مشهور است تنها با 3 درصد اختلاف از رقيب پيش است. به نوشته نيويورك‌تايمز به چالش كشيدن ايالت‌هاي قرمز از سوي بايدن، آن هم در حالي كه دموكرات‌ها در ايالت‌هاي ميدان نبرد وضعيت خوبي دارند، بيانگر آن است كه اگر جو بايدن و كامالا هريس بتوانند در مناظرات انتخاباتي پيش ‌رو عملكرد خوبي داشته باشند، مي‌توانند اميد زيادي به پيروزي نهايي در انتخابات سوم نوامبر داشته باشند.

دو اتفاق تاثيرگذار
در شرايط فعلي دو اتفاق مي‌تواند روند رقابت‌هاي انتخاباتي را به نفع يكي از دو كانديدا تغيير دهد. اول، انتخاب كانديداي جديد حضور در ديوان عالي، «امي كني برت» از سوي ترامپ كه باعث شده است، مسائلي نظير سقط جنين آزادي‌هاي زنان و بيمه درماني به مسائلي مهم در كارزار دموكرات‌ها بدل شود و گروه‌هاي ليبرال را مصمم كند تا عليه ترامپ به رقيب او راي دهند و دوم، اولين مناظره انتخاباتي كه بامداد چهارشنبه به وقت ايران برگزار خواهد شد. به نوشته واشنگتن‌پست، خلأ يك نماد آزاديخواهي و فمينيسم در امريكا يعني روث بدر گينسبرگ مي‌تواند موجي براي حضور در انتخابات در ميان دموكرات‌ها و برخي مردم عادي ايجاد كند و تاثيري نظير آنچه مرگ اسكاليا بر انتخابات 2016 گذاشت،برجاي بگذارد. هرچند به نظر نمي‌رسد اين موضوع بر پايگاه راي ترامپ تاثير بگذارد اما مي‌تواند باعث شود كه مشاركت در انتخابات از سوي حاميان رقيب افزايش يافته و در پايان شكست ترامپ رقم بخورد. از طرفي طرح موضوعاتي نظير انتخاب قاضي ديوان عالي در سال انتخابات مي‌تواند باعث شود، دونالد ترامپ بهانه‌اي براي منحرف كردن افكار عمومي از موضوع چگونگي مقابله دولت با ويروس كرونا پيدا كرده و با بهره بردن از اين موضوع در مناظرات انتخاباتي، ضعف خود را در مساله كرونا بپوشاند. برخي تحليلگران پيش‌بيني مي‌كنند در شرايطي كه بايدن به عنوان شخص پيشتاز در نظرسنجي‌ها پا به عرصه رقابت مي‌گذارد، فشار بيشتري بر او براي ارايه عملكرد بهتر در انتخابات وجود دارد و اين فرصتي براي ترامپ است كه فاصله 6 الي 8 درصدي خود با بايدن در ماه‌هاي اخير را جبران كند. با اين حال جو بايدن چنين نظري را قبول ندارد. او روز شنبه در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني ام‌اس‌ان‌بي‌سي گفت كه كاملا براي مناظره آماده است و مي‌خواهد به همه مردم امريكا بگويد كه چرا فكر مي‌كند، دونالد ترامپ يك رييس‌جمهور شكست خورده است:«من اصلا نگران نيستم چراكه مي‌دانم او براي گفت‌وگو براي مبناي حقيقت و مستندات آماده نيست و به اندازه‌اي باهوش نيست كه بتواند از پس اين موضوع  برآيد».

كانديداها چگونه براي مناظره
آماده مي‌شوند؟
اهميت مناظره‌ها باعث شده تا كانديداها در فاصله كوتاهي تا برگزاري اين رويداد سرنوشت‌ساز تمركز خود را روي كسب آمادگي بيشتر بگذارند. خبرگزاري سي‌ان‌ان در اين باره نوشته است: در حال حاضر جو بايدن علاوه بر كتاب‌هاي توجيهي كه از سوي مشاورانش براي آمادگي او به منظور ارايه بهتر در مناظره آماده شده بود تمام طول روز خود را به جلسات توجيهي اختصاص مي‌دهد تا بتواند در مناظرات عملكردي قوي داشته باشد. در مقابل ترامپ نيز تلاش دارد با يادداشت‌هاي كوتاهي كه از سوي كارزار انتخاباتي‌اش تدارك ديده شده همچنين كمك‌هاي يك فرماندار جمهوري‌خواه قديمي، كريس كريستي، خود را براي مناظره آماده كند. سي‌ان‌ان گزارش داده كه بايدن در طول اين دوره مرتبا ديدارهايي را با مشاوران ارشد خود و كارشناسان حوزه‌هاي مختلف برگزار مي‌كند. يكي از كساني كه در اين روزها مرتبا با كانديداي دموكرات‌ها ديدار داشته، ران كلين، رييس دفتر بايدن در دوره معاون اولي و مسوول آماده‌سازي هيلاري كلينتون در مناظرات انتخاباتي سال 2016 است. كلين قصد دارد با استفاده از تجربه سال 2016 به بايدن كمك كند تا علاوه بر دوري جستن از اشتباهات هيلاري كلينتون بر نقاط ضعف ترامپ در مناظره تسلط پيدا كند. به گفته يك منبع آگاه، دونالد ترامپ نيز مي‌كوشد تا با بررسي مسائلي كه احتمالا از سوي رقيب مطرح خواهد شد، پاسخ‌هايي مناسب را براي اقناع افكار عمومي پيدا كند و در اين مسير كريس كريستي، فرماندار سابق نيوجرسي كمك‌هاي زيادي به او براي آماده‌سازي پاسخ‌هاي مناسب مي‌كند. اولين مناظره انتخاباتي قرار است با محوريت 6 موضوع برگزار شود: دادگاه عالي فدرال، بيماري كوويد 19، اقتصاد، اعتراضات و خشونت‌هاي اخير در شهرهاي امريكا و سلامت انتخابات. مديريت و اجراي اين مناظره بر عهده كريس والاس، مجري فاكس‌نيوز خواهد بود. دموكرات‌ها نگرانند كه ترامپ در اين مناظره بخواهد مرتبا ادعاهايي دروغ را تكرار كرده و با تكيه بر دروغ بر بايدن بتازد. كيت بدينگفيلد، سخنگوي كارزار انتخاباتي جو بايدن در اين باره گفته است: اميدواريم اگر ترامپ درصدد تكرار برخي ادعاهاي دروغ و ارايه آمار غلط برآمد، مجري مناظره يعني كريس والاس به وظيفه خود عمل كند و به رييس‌جمهور تذكر دهد كه نبايد به مردم امريكا دروغ بگويد و آمار غلط ارايه كند. به گفته او، فارغ از اينكه چه صحبت‌هايي در مناظره مطرح شود، بايدن خوشحال است كه اين فرصت را دارد تا مستقيما با مردم امريكا درباره بسياري از مسائل حياتي سخن بگويد و به همين دليل از مناظره استقبال مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون