• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4754 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۷ مهر

اقتصاد بين‌الملل

چين در حال احداث بزرگ‌ترين پايگاه ذخيره ال‌ان‌جي

تلويزيون دولتي CCTV چين روز يكشنبه گزارش داد كه اين كشور در حال ساخت بزرگ‌ترين پايگاه ذخيره گاز مايع (LNG) در استان جيانگ سو است. فاز نخست اين پروژه شامل احداث چهار مخزن ذخيره است كه ظرفيت هر كدام از اين مخازن ۲۲۰ هزار مترمكعب خواهد بود و سالانه توانايي دريافت ۳ ميليون تن گاز را خواهد داشت و پيش‌بيني مي‌شود كه فاز نخست اين پروژه در سال ۲۰۲۲ به بهره‌برداري برسد. فاز دوم اين پروژه، ساخت شش مخزن ديگر است كه ظرفيت هر كدام بالغ ‌بر ۲۷۰ هزار مترمكعب خواهد بود. طبق اين گزارش، ظرفيت ذخيره‌سازي گاز اين پايگاه در بلندمدت به ۲۰ ميليون تن خواهد رسيد.


اقتصاددان معروف امريكايي: سال ۲۰۲۱ سال سقوط دلار است

استفان روچ، اقتصاددان معروف و از اساتيد ارشد دانشگاه ييل امريكا هشدار داد سال آينده سال سختي براي دلار خواهد بود. او همچنين گفت: احتمال يك ركود عميق ثانويه براي اقتصاد امريكا افزايش يافته است و ايده سقوط دلار ديگر ايده نامعقولي به نظر نمي‌رسد. روچ در گفت‌وگو با سي‌ان‌بي‌سي گفت: ما داده‌هايي داريم كه نشان مي‌دهد هم ميزان پس‌اندازها و هم وضعيت حساب جاري از آنچه انتظار داشتيم، بدتر است. او گفت: كسري حساب جاري بين‌المللي دولت امريكا كه معيار گسترده‌اي از عدم توازن بين‌المللي ما با ساير جهان است، در سه ماهه دوم به ‌شدت بدتر شد. همچنين در سه ماهه دوم امسال يك اتفاق شوم ديگر براي اقتصاد امريكا افتاد و آن اين بود كه ميزان پس‌انداز خالص ملي كه مجموع پس‌اندازهاي افراد، شركت‌ها و بخش دولتي است، در اين سه ماهه با بدترين سقوط تاريخ خود روبه‌رو شد و براي اولين بار از بحران مالي جهاني تاكنون به محدوده منفي سقوط كرد.


صدها شركت سياست‌هاي جنگ تجاري امريكا را به چالش كشيدند

شكايت عليه دولت ترامپ طي دو هفته گذشته افزايش يافته و 3500 شركت امريكايي از جمله شركت‌هاي بزرگ خودروسازي، شركت‌هاي خرده‌فروشي و داروسازي، عوارض امريكا بر ميلياردها دلار كالاهاي چيني را به چالش كشيدند. طبق اين شكايت‌ها كه توسط تعداد زيادي از شركت‌ها در دادگاه تجارت بين الملل در نيويورك به ثبت رسيده، آخرين دور عوارض بر محصولات چيني كه توسط واشنگتن و در بحبوحه افزايش درگيري‌هاي تجاري با پكن وضع شده، غيرقانوني است. در اين شكايت‌ها از رابرت لايتهايزر، نماينده تجاري امريكا و آژانس حفاظت گمركي و مرزي امريكا به عنوان متهم نام برده شده است. برخي شركت‌ها دولت ترامپ را متهم كرده‌اند يك جنگ تجاري نامحدود به راه انداخته كه بر ميلياردها دلار كالاي وارد شده از چين توسط واردكنندگان امريكايي تاثير گذاشته است. برخي هم به شكست مقامات در رعايت قوانين و وضع عوارض طي يك دوره يك‌ساله اشاره كرده‌اند. بسياري از رهبران صنعت و برخي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي امريكا در شاخص اس‌پي 500 حالا اين عوارض را به چالش كشيده‌اند.


كدام كشورها بيشترين ذخاير ارزي را دارند؟

چين بيشتر از هر كشور ديگري در جهان ذخيره ارزي دارد. ذخاير ارزي يكي از مولفه‌هاي كليدي اطمينان بخشي به فعالان اقتصادي در هر كشوري است. اين ذخاير در صورتي كه در سطح مطلوبي باشند به بانك‌هاي مركزي كمك خواهند كرد تا ثبات را در بازار ارز حكمفرما كنند، در شرايط بحراني بر اوضاع مسلط شوند و به سرمايه‌گذاران اطمينان لازم را بدهند. بدون اين ذخاير، كشورها ممكن است با بحران‌هاي متفاوتي نظير بحران ارزي، ريسك نكول بدهي و تلاطم بازار مواجه شوند. چين، ژاپن و سوييس بيشترين ذخاير ارزي در جهان را دارند كه به ترتيب پنج تريليون و ۵۷۰ ميليارد دلار، يك تريليون و ۴۰۲ ميليارد دلار و ۹۲۹ ميليارد و ۱۴۹ ميليون دلار تا پايان ماه آگوست بود.


درهاي اقتصاد چين به روي جهان باز مي‌شود

يك مقام ارشد چيني از گشايش بيشتر بازارهاي مالي اين كشور به روي اشخاص خارجي خبر داد. لو له‌يي، قائم‌مقام كميسيون ارزي چين كه براي شركت در يك همايش صنعتي در شهر شانگهاي حاضر شده بود از نياز بازار سرمايه چين به ادغام بيشتر با نظام مالي جهاني سخن گفت. به گفته له‌يي، با تطبيق پذيري بيشتر با قوانين جهاني و باز شدن درهاي اقتصاد اين كشور به روي سرمايه‌گذاران خارجي از انزواي اين كشور در سطح جهان جلوگيري مي‌شود. به گفته اين مقام چيني، بخشي از اصلاحات مالي در حوزه ارزي انجام خواهد شد و اين اصلاحات نقش مهمي در تقويت روابط مالي با جهان خواهد داشت. قائم‌مقام كميسيون ارزي چين همچنين با اشاره به تلاش برخي كشورها براي محاصره اقتصادي چين گفت هر قدر اقتصاد اين كشور با اقتصاد جهاني بيشتر ادغام شود، آسيب‌پذيري آن در برابر ريسك تحريم‌ها كاهش مي‌يابد. افزايش تنش‌هاي بين چين و امريكا در هفته‌هاي اخير باعث شده است برخي كارشناسان نسبت به جنگ تجاري جديدي بين اين دو كشور هشدار دهند. چين تلاش دارد تا با اصلاح قوانين مالي خود روابط با ديگر كشورها را تقويت كند تا جريان سرمايه ورودي به كشورش را در سطح بالايي نگه دارد. له‌يي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ضرورت ثبات بازار ارز گفت: اقدامات جديدي در دست اقدام است كه باعث مي‌شود نرخ ارز انعطاف‌پذيري بيشتري داشته باشد تا شركت‌ها بتوانند برنامه‌ريزي بهتري براي ايفاي تعهدات ارزي خود داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون