• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4755 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۸ مهر

خبر

ظريف: حاميان ديروز صدام دم‌از حقوق‌بشر نزنند

محمدجواد ظريف ظهر روز دوشنبه در آخرين روز از هفته دفاع مقدس در مراسم تجليل از خانواده شهداي وزارت خارجه
با اشاره به مقاومت مردم ايران در برابر فشارها گفت: ما شرمنده مردم هستيم كه در برابر اين همه مقاومت و اقتدار بخشي كه آنها انجام داده‌اند آنچه را كه بايد در برابر آنها انجام مي‌داديم انجام نداديم، بايد بپذيريم آنچه را كه بايد براي مردم انجام مي‌داديم، انجام نداده‌ايم، بايد بپذيريم كه بدهكار مردم هستيم و بايد بپذيريم اين سخنان امام كه مردم ولي‌نعمت ما هستند را نپذيرفتيم.

به گزارش ايسنا، ظريف در اين مراسم اظهار كرد: اين حق مردم ما نيست كه به خاطر دعواهاي سياسي و جناحي منافع آنها درنظر گرفته نشود. او خطاب به خانواده شهدا گفت من در برابر شما سر تعظيم فرود مي‌آورم و در برابر بزرگي شما اظهار شرمندگي و احساس كوچكي مي‌كنم.

وزير امور خارجه ايران خطاب به برخي كشورهاي حامي صدام كه امروز ادعاهايي را عليه ايران مطرح مي‌كنند، گفت: شما 75 ميليارد دلار به صدام كمك كرده‌ايد.

شما اين اقدامات را انجام داده‌ايد و اكنون مدعي چه هستيد؟ ما مدعي هستيم، ما مدعي اين هستيم كه شما 75 ميليارد دلار به متجاوز كمك كرديد تا مردم ايران را شهيد كنند و جمهوري اسلامي را به زانو درآورند. شما هواپيماي آواكس به عراق
داديد.

مجهزترين تسليحات و تانك‌ها را دراختيار عراق قرار داديد تا بتواند با استفاده از آنها فرزندان اين ملت را به شهادت برساند. شما پيشرفته‌ترين سلاح‌ها را دراختيار يك متجاوز قرار داديد. آخرين اطلاعات از جبهه‌هاي جنگ ايران را به عراق داديد تا به مردم ايران صدمه وارد شود و اكنون مدعي هستيد، مي‌گوييد مي‌خواهيد از مردم لبنان حمايت كنيد. تاريخ جنايت‌هاي شما را فراموش نكرده، مردم ايران نيز اين جنايت‌ها را فراموش نمي‌كنند.

شما در جنايت عليه ملت ايران مشاركت كرديد و اكنون مدعي حقوق بشر هستيد؟ شما عليه بشريت جنايت انجام داديد. سلاح‌هاي شيميايي از آلمان و هلند دراختيار صدام قرار مي‌گرفت تا عليه مردم ايران، عليه مردم سردشت، عليه رزمندگان ايران، عليه شهداي زنده ما، جانبازان شيميايي استفاده شود و اكنون شما امروز براي ما ادعاي مدنيت مي‌كنيد؟! آنچه به شما نمي‌آيد مدنيت و تمدن است.

ظريف در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در همين ارتباط گفت: شما مي‌گوييد كه داعش را از بين برديد در حالي كه شما دشمن شماره يك داعش را با زبوني و سبوعيت شهيد كرديد.

شما وحشي و ترسو هستيد و نتوانستيد علي‌رغم اين اقدامات مردم ايران را به زانو درآوريد. در خون تمام مردم ايران عشق به امام‌حسين(ع) و افتخار به مكتب ايثار وجود دارد و اين چيزي است كه ايران را زنده نگه داشته است.

شما همه در دوران دفاع مقدس عليه ملت ايران حركت كرديد و هنوز نيز اين كار را مي‌كنيد ولي اين فرهنگ ايران را زنده نگه داشته است.

 

ادامه تلاش‌هاي ديپلماتيك ايران در مساله صلح افغانستان

محمدابراهيم طاهريان نماينده ويژه ايران در امور افغانستان با نماينده ويژه رييس‌جمهور ازبكستان و همچنين نماينده آلمان در امور افغانستان به‌صورت جداگانه تلفني گفت‌وگو و پيرامون آخرين وضعيت افغانستان و نيز مذاكرات صلح درون افغاني تبادل‌نظر كرد.

در گفت‌وگوي طاهريان با طرف ازبكي، حمايت از ايده رييس‌جمهور ازبكستان درخصوص ضرورت توجه بيشتر سازمان ملل متحد به موضوع افغانستان و ايجاد ساز و كار متناسب براي آن مورد استقبال قرار گرفت.

سفارت ايران: دانشجويان ايراني مي‌توانند به گرجستان بازگردند

 

سفارت جمهوري اسلامي ايران در تفليس اطلاعيه‌اي را درباره نحوه بازگشت دانشجويان ايراني دانشگاه‌هاي گرجستان صادر كرد.

در اين اطلاعيه آمده است كه اقدامات مقتضي درخصوص دريافت مجوز‌هاي لازم
در راستاي ورود دانشجويان به كشور گرجستان صورت پذيرفته و درنهايت نيز مجوز مذكور براي آن دسته از دانشجوياني كه مدارك لازم به سفارت جمهوري اسلامي ايران در تفليس و دانشگاه‌هاي خود ارايه كرده بودند، صادر شد.

براساس اعلام سفارت جمهوري اسلامي ايران در تفليس، شرايط و لزوم حضور دانشجويان در دانشگاه‌هاي محل تحصيل، تابع تصميمات دانشگاه‌هاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون