• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4755 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۸ مهر

خبرخوان

منابع صندوق توسعه در يك‌قدمي بازار سرمايه

محمدابراهيم آقابابايي با اعلام اين خبر گفت: در اين پيش‌نويس نسبت به تعيين شماره‌حساب و نحوه اجرايي شدن اين فرآيند تفاهمات لازم صورت گرفته است.رييس هيات عامل صندوق تثبيت بازار با اشاره به اينكه «بانك مركزي خزانه‌دار صندوق توسعه ملي است»، افزود: پس از نهايي شدن قرارداد اقدامات لازم جهت اين انتقال اجرايي خواهد شد. او اظهار اميدواري كرد به زودي بيش از 10 هزار ميليارد تومان در اختيار صندوق تثبيت قرار گيرد. حسين سلاح‌ورزي، يكي از اعضاي شوراي عالي بورس در مورد آخرين وضعيت تزريق يك درصد از منابع صندوق توسعه ملي به صندوق تثبيت بازار گفته بود: اين طرح هنوز اجرا نشده و درحال طي كردن مراحل اداري است؛ اما به ‌طور قطع اجرا خواهد شد.

 

رشد جمعيت و كالاهاي اساسي در اولويت قرار گرفت

حسن روحاني، رييس‌جمهور بخشنامه بودجه سال 1400 را با هدف تدوين لايحه بودجه به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ كرد. لايحه بودجه سال 1400 در چارچوب برنامه كلي اصلاح ساختار بودجه، سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي و سياست‌هاي جمعيت و اقدامات اجرايي مربوطه و با رويكردهاي رشد بلندمدت از طريق تمركز توسعه و صادرات غيرنفتي مقابله فعالانه با شيوع ويروس كرونا و كاهش آثار منفي اقتصادي آن تصوير تكميل طرح‌هاي تملك دارايي سرمايه‌اي با رويكرد پيشرفت متوازن و فراگير اصلاح ساختار بودجه با رويكرد رفع موانع توليد و تسهيل فضاي كسب و كار توجه به معيشت مردم با اولويت تامين كالاهاي اساسي و توسعه الگوي مشاركت عمومي- خصوصي تدوين خواهد شد. در اين بخشنامه آمده است، سازمان برنامه و بودجه موظف است در صورت عدم دريافت سند اجرايي بودجه هر يك از دستگاه‌هاي اجرايي نسبت به تنظيم سند سال 1400 آن دستگاه اقدام نمايد.

 

منابع صندوق توسعه؛ عامل اصلي رشد پايه پولي

كامران ندري در مورد اظهارات رييس بانك مركزي در زمينه تاثير تزريق منابع صندوق توسعه ملي در افزايش پايه پولي گفت: سخنان آقاي همتي عين واقعيت است و آمار هم نشان مي‌دهد كه از اواخر ۹۸ و اوايل ۹۹ عمده‌ترين دليل افزايش پايه پولي، افزايش خالص دارايي‌هاي خارجي بانك مركزي است كه آن نيز به اين دليل بوده كه بانك مركزي ارز غيرقابل استفاده و غيرقابل دسترس صندوق توسعه ملي را گرفته و معادل آن ريال داده است. اين استاد دانشگاه افزود: بنابراين نمي‌دانم چه كسي مي‌خواهد اين واقعيت اظهر من الشمس را انكار كند. البته بخشي از آن مربوط به تنخواهي است كه مجلس در اختيار دولت گذاشته و بايد تا آخر سال تسويه كند كه معلوم نيست انجام شود يا خير. بنابراين بانك مركزي اين منابع صندوق توسعه را كه در خارج از كشور مسدود شده، نمي‌تواند در بازار بفروشد اما در ترازنامه بانك مركزي اعمال و معادل آن ريال پرداخت مي‌كند. اين استاد دانشگاه تصريح كرد: دولت بايد در هزينه‌هاي خود صرفه‌جويي مي‌كرد اما هزينه‌هاي خود را افزايش داده است. افزايش يا همسان‌سازي حقوق‌ها كه اخيرا صورت گرفت، مي‌توانست سال آينده و پس از كنترل تورم انجام شود. دولت مي‌توانست پس از روشن شدن تكليف منازعه با امريكا اين اقدامات را انجام دهد چون اگر اين تورم ادامه داشته باشد، افزايش حقوق كمكي به مردم نخواهد كرد.

 

افزايش ۵۰ تا صددرصدي قيمت فرش ماشيني

محمدهادي كماليان در مورد افزايش قيمت فرش ماشيني در ماه‌هاي اخير گفت: مساله صادرات موجب افزايش قيمت بسياري از كالا از جمله فرش شده است و متاسفانه باب صادرات به گونه‌اي باز شده كه توليدكنندگان را وسوسه مي‌كند تا اجناس در داخل كشور را با دلار 30 هزار توماني به فروش برسانند. بنابراين افزايش قيمت فرش براي خريداران خارجي بسيار ناچيز اما موجب تحميل فشار به مشتريان داخلي مي‌شود. او ادامه داد: اين موضوع در حالي اتفاق مي‌افتد كه ارزي به چرخه اقتصاد وارد نمي‌شود. اكثر كارخانه‌ها فرش را با دلار 29 يا 30 هزار تومان براي صادر‌كنندگان مي‌فروشند و در واقع سود حاصل از آن به خريداران مي‌رسد. اكنون توليدكنندگان همين رويه و قيمت‌گذاري را براي داخل كشور نيز در پيش گرفته‌اند و موجب افزايش قيمت فرش ماشيني شده است.

 

سپرده‌هاي بانكي ۳۸درصد افزايش يافت

براساس گزارش پژوهشكده پولي و بانكي، وضعيت كل مانده سپرده‌ها و تسهيلات ريالي و ارزي بانك‌ها و موسسات اعتباري به تفكيك استان در پايان تير ماه سال ۹۹ حاكي از آن است كه مانده كل سپرده‌ها بالغ بر ۲۹۳۲۶.۱ هزار ميليارد ريال شده است كه نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۸۴۲۱.۱ هزار ميليارد ريال (۳۸درصد) و نسبت به پايان سال قبل معادل ۳۴۲۳.۳ هزار ميليارد ريال (۱۲.۶درصد) افزايش نشان مي‌دهد. بالاترين مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۶۸۰۸.۱ هزار ميليارد ريال و كمترين مبلغ مربوط به استان كهگيلويه‌وبويراحمد معادل ۷۴.۹ هزار ميليارد ريال است. مانده كل تسهيلات بالغ بر ۲۱۲۴۸.۲ هزار ميليارد ريال است كه نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۵۱۳۹.۳ هزار ميليارد ريال (۳۱.۹درصد) و نسبت به پايان سال قبل ۱۸۹۲.۴ هزار ميليارد ريال (۹.۸درصد) افزايش داشته است. بيشترين مبلغ تسهيلات مربوط به استان تهران با مانده ۱۳۷۱۲.۴ هزار ميليارد ريال و كمترين مبلغ مربوط به استان كهگيلويه‌وبويراحمد معادل ۷۳ هزار ميليارد ريال است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون