• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4755 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۸ مهر

صدرالدين كاظمي در گفت ‌و گو با «اعتماد»:

برگزاري ليگ كشتي در جهت تامين منافع عده‌‌ خاصي است

كشتي‌گير هر چقدر پول بگيرد باز بيشتر مي‌خواهد

علي  ولي‌اللهي

 

يستمين دوره رقابت‌هاي ليگ برتر كشتي از امروز صبح(سه‌شنبه) و با برگزاري رقابت‌هاي گروه الف كشتي فرنگي آغاز شده است. شروع اين مسابقات در حالي كه مدت‌هاست ورزش كشتي به دليل بيماري كرونا رسما تعطيل بوده، حرف و حديث‌هاي بسياري به همراه داشته. با اين حال تصميم عليرضا دبير به عنوان رييس فدراسيون اين بوده كه رقابت‌ها به هر نحوي كه شده، برگزار شود. گر چه هنوز برخي از كارشناسان كشتي انتقاداتي جدي به برگزاري ليگ دارند و آن را حركتي روبنايي در جهت حفظ منافع عده خاصي مي‌دانند. يكي از اين افراد صدرالدين كاظمي است كه معتقد است، فدراسيون كشتي آينده اين رشته را  فداي اهداف كوتاه‌مدت مي‌كند. 
اين كارشناس كشتي در مورد هدف فدراسيون از برگزاري ليگ گفت:«كشتي يكي از آن ورزش‌هايي است كه به دليل كرونا تقريبا تمام فعاليت‌هايش تعطيل شده است. شايد فدراسيون كشتي با اين هدف كه تحركي به كشتي بدهد و اعلام موجوديت كند و بگويد كشتي لااقل در يك بخشي از دنيا -  بخشي حاشيه‌اي و كوچك - در حال زندگي است، خواسته ليگ را برگزار كند. همچنين شايد دادن انگيزه به برخي كشتي‌گيران هم يكي از اهداف فدراسيون باشد كه با اين كار بخش بسيار بسيار كوچكي از جامعه كشتي صاحب انگيزه مي‌شوند. مشكلات مالي برخي از كشتي‌گيران كه باز هم بخش بسيار كوچكي از جامعه كشتي هستند نيز برطرف مي‌شود.» كاظمي در پاسخ به اين سوال كه آيا در همه جاي دنيا برگزاري رقابت‌هاي ليگ اولويت اول است يا نه پاسخ داد:«به نظر نمي‌رسد اولويت اصلي كشتي دنيا برگزاري رقابت‌هاي ليگ باشد. اولويت كشتي دنيا اين است كه چطور با چنين پديده‌اي به نام ويروس كرونا مواجه شود و با آن كنار بيايد. خيلي از ورزش‌هاي ديگر كنار آمدند. يعني شرايط و تمرينات را به گونه‌اي فراهم كردند كه همه ‌چيز روي روال انجام مي‌شود. شما ببينيد مسابقات حرفه‌اي NBA امريكا كه يكي از حساس‌‌ترين و پربرخوردترين و هيجان‌انگيزترين و محبوب‌ترين ورزش‌هاي دنياست طبق برنامه در حال انجام است. مسابقات فوتبال به همين شكل و مسابقات واليبال و بسكتبال اروپايي نيز در حال انجام است. بسياري از كشورها كه صاحب كشتي هم هستند و احتمال مي‌دهند، مسابقات جهاني و المپيك در موعد مقرر برگزار شود با حفظ پروتكل‌هاي لازم در حال دادن انگيزه لازم به كشتي‌گيران‌شان هستند. اما هدف ما فقط شده ليگ كشتي باشگاه‌هاي كشور. ليگي كه از همين امروز و حتي قبل از اينكه مسابقات برگزار شود، تيم اول و دوم و حتي سومش مشخص شده است. اين فقط نشان مي‌دهد ما در حال انجام يك كار سطحي و روبنايي با هدف غيرقابل دسترسي انجام مي‌دهيم.»
اين كارشناس كشتي در واكنش به نزديك شدن به زمان رقابت‌هاي جهاني و لزوم آماده شدن كشتي‌گيران گفت:«به اعتقاد من اگر هدف‌مان شناسايي كشتي‌گيران‌مان و مسابقات جهاني احتمالي آينده است اين راهش نيست. البته مي‌گويم احتمالي چون تا اين لحظه قرار است مسابقات جهاني صربستان در آذر ماه برگزار شود. ولي ما با چه هدفي مي‌خواهيم به آنجا برويم؟ آيا ما اردوهاي‌مان را برگزار كرديم و مردان خودمان را شناختيم؟ نه متاسفانه!» ايشان در ادامه افزود:«ما به جاي برگزاري ليگ و اين همه التماس به وزير بهداشت و ستاد كرونا و آقاي ايكس و ايگرگ جهت جلب موافقت‌شان براي برگزاري ليگ كه رفته رفته دارد از آن به عنوان انتخابي تيم ملي ياد مي‌شود بايد فكر بهتري مي‌كرديم. مدير تيم‌هاي ملي و رييس فدراسيون و نايب رييس فدراسيون مي‌گويند ما مي‌نشينيم و از دل مسابقات نفرات تيم ملي را انتخاب مي‌كنيم. مگر مي‌شود چنين چيزي؟ مگر مي‌شود كشتي‌گيري كه ۳ كيلو بالاي وزن است در مسابقه‌اي كه يكي صبح است و يكي بعدازظهر كه هيچ شباهتي به مسابقات انتخابي ندارد، كشتي بگيرد و براي حضور در مسابقات جهاني انتخاب شود؟ بنابراين اين صورت مساله صورت مساله‌اي كاذب است. ما به جاي همين مسابقات و حفظ پروتكل‌هاي لازم و محدود كردن نفرات شاخص بايد مسابقات انتخابي تيم ملي را سر وزن اصلي برگزار مي‌كرديم و هيچ حرف و حديثي هم باقي نمي‌ماند. بعد نفرات برتر را زير نظر مي‌گرفتيم و با تشكيل اردوي دو ماهه منسجم هدفمند و با برنامه به همراه تغذيه درست آماده  مسابقات جهاني شويم.» 
كارشناس كشتي كشورمان در ادامه به وضعيت مالي برخي باشگاه‌ها  و نفع‌شان از مسابقات كشتي اشاره كرد و گفت:«متاسفانه اين(برگزاري اردو) فرصتي است كه از دست رفته آن هم به اين خاطر كه برخي ادعا مي‌كنند ما چند ميليارد مي‌خواهيم به كشتي بياوريم و بدهيم به كشتي‌گيران. آن هم از همين الان معلوم است كه به چه كساني مي‌رسد. كساني كه در 4 سال گذشته مشتري دائمي باشگاهي بودند كه تنها تيمي است كه دست به جيب دارد و پولش نقد است. بيشتر به نظر مي‌رسد، هدف اين بوده كه همين دوستاني كه از قبل يك باشگاه صاحبنام منتفع مي‌شوند، بتوانند به همه اهداف خود حتي در سال كرونايي هم برسند.» 
صدرالدين كاظمي در پايان در واكنش به اظهارات برخي از كشتي‌گيران كه معتقدند ليگ بايد برگزار مي‌شد تا آنها بتوانند درآمدي داشته باشند، گفت: «اگر قرار است نظر دوستان را بگيريم كه ما بايد در 12 ماه سال مسابقه برگزار كنيم و در قبال مسابقه‌اي كه برگزار مي‌كنند بايد به آنها پول بدهيم و اصلا تيم ملي و مسابقات جهاني و المپيك و آينده‌نگري و برنامه‌ريزي را به فراموشي بسپاريم. همين الان كه ستاد كرونا اعلام مي‌كند كسي نبايد در خيابان باشد، مي‌بينيد كه مردم مي‌آيند و مي‌روند. اين مردم نيستند كه تعيين مي‌كنند بلكه آنجايي كه تصميم‌ساز است و بهترين روش را براي ارتقا پيدا مي‌كند، مد نظر است. يعني اينكه كشتي‌گير هر چقدر هم بهش پول بدهي، مي‌گويد من بيشتر مي‌خواهم. در حالي كه ما داريم در مورد آينده نسل كشتي و آينده اين ورزش حرف مي‌زنيم. آينده كشتي در گروي اين است كه بتوانيم افتخارات‌مان را در سطح جهان افزايش دهيم. آقاي حسن يزداني حالا ۳۵۰ يا ۴۰۰ ميليون تومان گيرش بيايد از اين باشگاه يا نيايد هيچ جاي تاريخ ثبت نمي‌شود ولي اگر يك مدال جهاني‌اش را به دليل آسيب‌ديدگي از دست بدهد، آنجاست كه ما بايد پاسخگوي تاريخ باشيم. يعني كساني كه او را هدايت مي‌كنند به طرف جلو بايد جواب بدهند. فقط يزداني نيست. ما رضا اطري را داريم كه بايد براي حضور در مسابقات وزن كم كند. همه كشتي‌گيراني كه ما به آنها اميد داريم به همين شكل هستند. اين درست است كه آقاي امامي امروز به آن ۲۰۰ يا ۳۰۰ ميليون نياز دارد ولي آيا كشتي ما به وجود يونس امامي نياز ندارد؟» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون