• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4759 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۳ مهر

خبر

كلانتري: 

محيط‌زيست بين نهادهاي قانونگذار هم جايگاه شايسته‌اي ندارد

رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست با انتقاد از طرح يك فوريتي مجلس مبني بر عدم اختصاص بخشي از عوارض آلايندگي‌ به صندوق ملي محيط‌زيست گفت: متاسفانه محيط‌زيست و حفاظت از آن حتي بين نهادهاي قانونگذار جايگاه شايسته‌اي ندارد. به گزارش ايلنا، عيسي كلانتري در يك مصاحبه راديويي اظهار كرد: متاسفانه آنچه درخصوص حفاظت از محيط‌زيست بايد گفت اين است كه به دلايل مختلف، فرهنگ عمومي ما در اين امر ارتقا و رشد چنداني نيافته و پايين است. او با تاكيد بر اينكه حتي بين تصميم‌سازان، نهادهاي قانونگذار و مجريان، مسائل بلندمدت محيط‌زيستي فداي منافع كوتاه‌مدت و ناپايدار مي‌شود، گفت: رهبر معظم انقلاب، همواره بر حفظ محيط‌زيست براي نسل‌هاي بعد تاكيد و بيان كرده‌اند كه محيط‌زيست مربوط به اين دولت و آن دولت نيست بلكه بايد براي نسل‌هاي بعد حفظ شود و باقي بماند اما متاسفانه به‌رغم اين توصيه‌هاي ايشان در سطوح پايين‌تر شاهد اين هستيم كه محيط‌زيست جايگاهي در خور و شايسته در ميان مديران اجرايي و قانونگذار ندارد. رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست با اشاره به رتبه بالاي ايران در امر تخريب و فرسايش خاك گفت: متاسفانه همان‌طور كه در بخش آب، ايران جزو كشورهاي پرمصرف است، در بحث تخريب و فرسايش خاك هم با كمال تاسف در دنيا مقام بالايي داريم و به احتمال زياد جزو ۱۰ كشور اول هستيم.
كلانتري با تاكيد بر اينكه وظيفه همه ماست كه محيط‌زيست را براي نسل‌هاي بعد حفظ كنيم، گفت: «اين ميسر نيست جز از طريق بالا بردن فرهنگ محيط‌زيستي مردم. در زمينه تخريب محيط‌زيست همه از مردم و مسوولان مقصريم و اين ناشي از همان پايين بودن فرهنگ عمومي ما درخصوص حفاظت از محيط‌زيست است.»
معاون رييس‌جمهوري درباره شايعات مربوط به صادرات غيرمجاز خاك از ايران گفت: برداشت خاك از جنگل، خارج كردن و فروش آن جرم است، همان‌طور كه خريد و فروش موادمخدر قاچاق محسوب مي‌شود.
او درخصوص فروش خاك‌هايي به نام خاك جنگل‌هاي شمال در برخي ميدان‌هاي شهر تهران گفت: اينها به احتمال زياد كپوست هستند كه از پسماند به دست مي‌آيند و بافتي شبيه بافت خاك جنگل دارند. فروش كمپوست غيرقانوني نيست. به‌طور كلي بخشي از پسماند تبديل به كمپوست مي‌شود و هم‌اكنون شهرداري تهران حدود 
نيم ميليون تن كمپوست توليدي از پسماند در آرادكوه دارد كه برخي اوقات منشا بوي بد جنوب تهران است.
كلانتري درخصوص منابع آبي كشور نيز گفت: آب يك منبع تجديدپذير است اما مصرف بي‌رويه آن را تبديل به يك منبع تجديدناپذير مي‌كند. ايران هم از جمله كشورهايي است كه يكي از بالاترين ركوردها را در مصرف آب دارد. او در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به مناسبت نزديك بودن روز دامپزشك، با تقدير از دامپزشكان گفت: دامپزشكان همواره بي‌چشمداشت و بي‌هيچ ادعايي در كنار محيط‌زيست كشور بوده‌اند و بخشي از خانواده حافظان طبيعت و محيط‌زيست كشور محسوب مي‌شوند.
معاون رييس‌جمهوري با اشاره به اقدامات دولت و مجلس قبل درخصوص وضعيت محيط‌بانان اظهار كرد: خوشبختانه در دولت دوازدهم با دستور رييس‌جمهوري و كمك اداره مالي و استخدامي و سازمان برنامه و بودجه، متوسط دريافتي محيط‌بانان، بيش از سه برابر افزايش يافته است همچنين از لحاظ تامين تجهيزات و ادوات براي آنان سرمايه‌گذاري خوبي انجام شده است. از لحاظ قانوني نيز با همكار مجلس گذشته و تصويب قانون حمايتي از محيط‌بانان، از ابتداي امسال محيط‌بانان تحت پوشش قانون نيروهاي انتظامي قرار گرفته‌اند تا ديگر شاهد اين نباشيم كه محيط‌باني به جرم انجام وظيفه به قصاص محكوم شود. رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست با بيان اينكه محيط‌زيست متعلق به هميشه تاريخ است و نبايد همه آن را در عمر كوتاه خويش صرف كنيم و برعهده مردم و مسوولان است كه در حفاظت و حراست از محيط‌زيست بكوشند.


مرگ مبهم محيط‌بان  باسابقه در فارس

روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان فارس، خبر كشته شدن يكي از محيط‌بانان اين اداره بر اثر اصابت گلوله را تاييد كرد. روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان فارس، با تاييد خبر كشته شدن يك محيط‌بان، اعلام كرد: عصر روز جمعه 11 مهر، آقاي سيدابراهيم قطب، محيط‌بان زحمتكش پارك ملي بمو، بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد. به گزارش ايسنا، با اشاره به اينكه محيط‌بان مذكور بر اثر اصابت گلوله به چانه‌اش، فوت كرده است، اعلام كرد: باتوجه به بررسي‌هاي اوليه
 2 احتمال وجود دارد؛ اول اينكه گلوله در زمان تنظيم يا چك كردن اسلحه شخص محيط‌بان شليك شده باشد و احتمال دوم، خودكشي اين محيط‌بان است. روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان فارس با اشاره به تداوم بررسي‌هاي تخصصي در اين خصوص، تاكيد كرده است كه نظر نهايي در اين مورد پس از اظهارنظر كارشناسان قضايي، اعلام خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون