• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4759 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۳ مهر

بين‌الملل

ركوردشكني صادرات نفت ونزوئلا

برقراري معافيت براي خريداران نفت ونزوئلا توسط امريكا حجم صادرات نفت ونزوئلا به مشتريان اين كشور را به نحوي بي‌‌سابقه گسترش داده به گونه‌اي كه آمارها نشان مي‌دهد صادرات نفت ونزوئلا به بيشترين حد خود در ۵ ماه گذشته رسيده است. به گزارش رويترز، دولت امريكا به خريداران نفت ونزوئلا در ماه‌هاي اكتبر و نوامبر معافيت داده تا آنها بتوانند از اين كشور نفت خريداري كنند. اين در حالي است كه در ماه‌هاي قبل، شديدترين تحريم‌ها درباره خريد نفت از ونزوئلا از سوي امريكا اعمال شده بود. اين معافيت سبب شده تا خريداران نفت ونزوئلا هر چه بيشتر به سمت اين كشور تمايل پيدا كنند. در ماه سپتامبر ۲۴ محموله نفتي از بنادر و پايانه‌هاي نفتي ونزوئلا خارج شده و به سمت مقاصدي در اروپا و آسيا رفته‌اند. اين ميزان نشانگر آن است كه ونزوئلا در ماه سپتامبر روزانه ۶۹۰ هزار بشكه نفت صادرات داشته است. به اين ترتيب ماه سپتامبر اوج ميزان صادرات نفت ونزوئلا در ۵ ماه اخير به شمار مي‌آيد. با وجود اين، ميزان صادرات نفت ونزوئلا در سال ۲۰۲۰ و به دنبال افزايش تحريم‌هاي امريكا عليه اين كشور به پايين‌‌ترين سطح خود در هفتاد سال اخير رسيده است. به همين دليل است كه اين كشور با حجم قابل توجه و بي‌سابقه‌اي از مشكلات اقتصادي دست و پنجه نرم مي‌كند و باعث شده تا نرخ تورم به طرز افسارگسيخته‌اي بالا رود. عمده صادرات نفت ونزوئلا در ماه سپتامبر روانه بازارهايي در آسيا شده است.

زنان امريكايي با سرعت بيشتري شغل خود را از دست مي‌دهند

زنان با بيشترين سرعت از زمان اوج همه‌گيري ويروس كرونا از بازار كار خارج مي‌شوند، چون بسياري از مدارس و مراكز نگهداري از كودكان هنوز تعطيل هستند. وزارت كار امريكا در روز جمعه گزارش داد مشاركت زنان بين 25 تا 54 سال در بازار كار در ماه سپتامبر تا 74.2 درصد كاهش يافته است. اين رقم در ماه آگوست به بالاترين رقم بعد از همه‌گيري ويروس كرونا يعني 74.9 درصد رسيده بود. وضعيت اشتغال زنان سياهپوست كه ضربه سنگين‌تري از تعديل نيروهاي ماه‌هاي اخير خورده‌اند، كمي بهبود يافته چون فاصله بين بيكاري سفيدپوستان و سياهپوستان براي اولين بار از آوريل كمتر شده است. اقتصاددان‌ها و فدرال رزرو امريكا بارها در مورد آسيب نابرابر همه‌گيري ويروس كرونا به زنان و اقليت‌ها ابراز نگراني كرده‌اند. اين شرايط تاثيرات بلندمدتي بر بهبود اقتصاد امريكا خواهد گذاشت.

تخليه محموله‌هاي بنزين توقيفي امريكا در نيويورك

نخستين نفتكش از دو نفتكش حامل بنزيني كه امريكا سه ماه پيش به ظن صادرات به ونزوئلا توقيف كرده بود، سرانجام در نيويورك تخليه شد. وزارت دادگستري امريكا در جولاي ۱.۱ ميليون بشكه بنزين كه در چهار نفتكش خصوصي حمل مي‌شد را توقيف كرد و مدعي شد اين محموله‌ها متعلق به ايران بوده و به مقصد ونزوئلا در حال حمل بوده‌اند. آمار رفينيتيو آيكان نشان داد كشتي مرسك پروگرس كه با پرچم سنگاپور حركت مي‌كند، پنجشنبه گذشته ۵۵۷ هزار بشكه بنزين را در نيويورك تخليه كرده است. اين كشتي محموله مذكور را در چهارم جولاي در سريلانكا بارگيري كرده بود. سخنگوي وزارت دادگستري امريكا در اين باره حاضر نشد اظهارنظر كند. كشتي مرسك پروگس قرار بود ماه گذشته به هيوستون برسد، اما مسيرش را تغيير داد. نفتكش يوروفورس حامل بخش ديگري از اين محموله توقيف شده بوده و از نهم سپتامبر در سواحل تگزاس به سر مي‌برد. بر اساس گزارش رويترز، مالكان اين محموله‌ها در يك دادگاه منطقه‌اي امريكا عليه توقيف آنها شكايت و اعلام كرده‌اند اين محموله‌ها براي مشترياني در پرو و كلمبيا بوده است. وكيل اين شركت‌ها از تخليه محموله‌هاي بنزين توقيف شده ابراز بي‌اطلاعي كرده است.

حجم تجارت روسيه و انگليس ۵۶ درصد افزايش يافت

سرگئي كاتيرين، رييس اتاق بازرگاني و صنعت روسيه گفت: حجم تجارت روسيه و انگليس در نيمه اول سال 2020 بيش از 10 ميليارد دلار بود كه نشان مي‌دهد نسبت به سال قبل 56 درصد افزايش داشته است. كاتيرين گفت: انگلستان هميشه يكي از مهم‌ترين شركاي تجاري روسيه بوده و هست. روابط اقتصادي روسيه و انگليس سابقه چندين قرن دارد و اين روابط هميشه بر اساس عمل‌گرايي سالم استوار بوده است. وي در ادامه افزود: سياست همچنان سياست است و برخي مواقع مشكلاتي وجود داشته، اما كارآفرينان به‌طور فعال در ايجاد روابط تجاري مشاركت داشتند، زيرا مشاغل كشورهاي ما هميشه چيزهايي براي ارايه به يكديگر داشته و دارند و خواهند داشت. رييس اتاق بازرگاني و صنعت روسيه همچنين تاكيد كرد: با وجود بيماري همه‌گير كرونا، ارزش تجارت روسيه و انگليس در نيمه اول سال 2020 در مقايسه با مدت مشابه در سال 2019، 56 درصد افزايش يافت و از مرز 10 ميليارد دلار عبور كرد.

تسلا به زودي وارد بازار هند مي‌شود

الون ماسك، مدير عامل شركت تسلا اعلام كرد برترين سازنده خودروهاي برقي در جهان به زودي در 2021 وارد بازار بزرگ خودرو در هند خواهد شد. ماسك در توييتر خود در پاسخ به عكسي كه يك تي‌شرت با پيام «هند تسلا مي‌خواهد» را نشان مي‌داد، گفت: « اين اتفاق حتما در سال آينده مي‌افتد. از انتظار شما متشكريم.» تسلا قبلا در مورد ورود به بازار هند ابراز اميدواري كرده بود. الون ماسك در 2019 قول داد شركتش در سال جاري ميلادي به بازار هند برسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون