• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4759 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۳ مهر

خبرخوان

هشدار درباره اثر منفي فيلترينگ اينستاگرام بر اقتصاد ايران

رييس كميسيون كسب‌وكارهاي دانش‌بنيان در اتاق بازرگاني ايران با اشاره به بازار «پنج هزار ميليارد توماني» اينستاگرام در سال گفت: «فيلترينگ اينستاگرام باعث آثار مخرب مستقيم و غيرمستقيم بر فضاي اقتصادي حوزه كسب‌وكارهاي اينترنتي و كل اقتصاد خواهد بود.» به گزارش ايلنا، افشين كلاهي در مورد اخباري مبني بر احتمال فيلترينگ اينستاگرام و تاثير آن بر كسب وكارها اظهار داشت: به هر حال نگرشي در حاكميت وجود دارد كه به دنبال ايجاد محدوديت در فضاي مجازي و خصوصا براي شبكه‌هاي اجتماعي بوده و هست و اين موضوع را در محافل و جلسات مختلف مطرح و دنبال مي‌كنند. اما اينكه اخيرا مصوبه يا برنامه‌اي براي فيلترينگ اينستاگرام وجود داشته باشد، حداقل من از آن بي‌اطلاع هستم. رييس كميسيون كسب و كارهاي دانش‌بنيان اتاق بازرگاني ايران با اشاره به تاثير فيلترينگ احتمالي اينستاگرام بر كسب‌وكارها اظهار داشت: فيلترينگ اينستاگرام باعث آثار مخرب مستقيم و غيرمستقيم بر فضاي اقتصادي حوزه كسب و كارهاي اينترنتي و كل اقتصاد خواهد بود. ما حدود ۲۴ ميليون كاربر اينستا داريم كه بر اساس برآوردها، ۳۷ درصد از آنها حداقل يك‌بار روي اينستا خريد و فروش انجام داده‌اند و اين بازاري افزون بر ۵ هزار ميليارد تومان در سال است. وي ادامه داد: برآوردي ديگر از حدود ۲۰۰ هزار كسب و كار فعال روي شبكه‌هاي مجازي خبر مي‌دهد. فيلتر شدن اين شبكه باعث مي‌شود كه بخش بزرگي از اين فعالان اقتصادي با چالش جدي مواجه شوند. اين در حالي است كه فراگيري ويروس كوويد ۱۹ با وجود اينكه باعث افزايش استفاده از فضاي مجازي براي سفارش‌ها شده، اما مشكلات اقتصادي مردم حجم فروش را كاهش داده است. كلاهي افزود: علاوه بر اين، بسياري از شركت‌ها و برندها نيز از اين فضا براي بازاريابي محصولات و خدمات خود استفاده مي‌كنند كه آسيب جدي خواهند ديد. افرادي هم در حوزه ديجيتال ماركتينگ فعاليت دارند كه به كلي شغل خود را از دست خواهند داد.

چند بنگاه صنعتي راه‌اندازي شد؟

جديدترين آمار منتشر شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان مي‌دهد كه در پنج ماهه اول امسال براي ۲۳۷۳ بنگاه پروانه بهره‌برداري صادر شده و زمينه اشتغال ۴۱ هزار و ۸۵۸ نفر فراهم شده است. بر اساس اين آمار در پنج ماهه اول امسال براي ۱۴ هزار و ۸۰۶ بنگاه جواز تاسيس و براي ۲۳۷۳ بنگاه پروانه بهره‌برداري صادر شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتيب ۴۰.۳ درصد افزايش و ۵.۵ درصد كاهش داشته است. سرمايه پيش‌بيني شده در اين مدت براي جوازهاي تاسيس معادل ۱۷۵ هزار و ۹۵۸ ميليارد تومان بوده كه نسبت به پنج ماهه اول سال قبل حدود ۳۱.۴ درصد افزايش داشته است. ميزان سرمايه پروانه‌هاي بهره‌برداري صادر شده تا پايان مرداد امسال نيز ۳۲ هزار و ۶۰۶ ميليارد تومان بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۹.۹ درصد افزايش داشته كه دليل اين افزايش، صدور پروانه بهره‌برداري مجتمع صنايع آلومينيوم جنوب با سرمايه‌گذاري بيش از ۱۳ هزار و ۶۲۰ ميليارد تومان بوده است. بر اساس اين آمار پيش‌بيني شده با اجراي پروژه‌هايي كه جواز تاسيس آنها در پنج ماهه اول امسال صادر شده براي ۳۲۲ هزار و ۳۷۱ نفر شغل ايجاد شود كه نسبت به اين رقم در مدت مشابه پارسال با افزايش ۲۹.۴ درصدي مواجه بوده است. پروانه‌هاي بهره‌برداري صادر شده در اين مدت نيز زمينه اشتغال ۴۱ هزار و ۸۵۸ نفر را فراهم كرده كه نسبت به پنج ماهه اول پارسال حدود ۳.۷ درصد رشد داشته است.

وزير راه: كاهش سهميه پايه گازوييل كاميون‌ها متوقف شد

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي درباره نتيجه درخواست از ‌وزير نفت مبني بر توقف كاهش سهميه پايه گازوييل مربوط به ناوگان كاميوني درون‌شهري و برون‌شهري اظهار داشت: توافق كرديم كه سهميه پايه سوخت ناوگان كاميوني كاهش پيدا نكند و بنابراين اين سهميه پايه كاهش نيافته است. وزير راه و شهرسازي افزود: ‌طي توافق با وزارت نفت كاهش سهميه پايه سوخت ناوگان كاميوني نداريم. چندي پيش وزير راه و شهرسازي در نامه‌اي به وزير نفت درخواست داده بود: «با توجه به اينكه بخش قابل توجهي از ناوگان در هر دو بخش درون و برون‌شهري فعاليت مي‌كنند و با مشكل تامين سوخت مواجه مي‌شوند و با عنايت به اينكه برخي از ناوگان باري سهميه بالاتري نسبت به ساير بارگيرها با ظرفيت مشابه دريافت مي‌كنند و اين موضوع موجب نارضايتي در بخش شده است، كاهش سهميه پايه تا همسان‌سازي مربوطه متوقف شود.»

رشد ۲۴ درصدي صادرات محصولات كشاورزي

معاون فني و امور گمركي گمرك ايران با بيان اين مطلب گفت: در 6 ماهه نخست سال جاري ۳ ميليون و ۷۰۶ هزار تن محصولات كشاورزي به خارج از كشور صادر شده است كه نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ با وزني معادل ۲ ميليون و ۹۷۹ هزار تن از افزايشي معادل ۲۴/۴۰ درصد برخوردار بوده است. مهرداد جمال‌ارونقي گفت: ارزش اقلام و محصولات صادر شده از كشور در 6 ماهه ابتداي سال معادل ۲ ميليارد و ۵۷۰ ميليون دلار بوده كه نسبت به ارزش كالاهاي صادر شده در مدت مشابه سال ۱۳۹۸، با ارزشي معادل ۲ ميليارد و ۲۸۹ ميليون دلار از افزايشي معادل 12درصد برخوردار بوده است. اين مقام مسوول افزود: ۱۰ قلم اول صادرات كالاهاي كشاورزي در 6 ماهه ابتداي سال جاري، پسته، گوجه‌فرنگي، هندوانه، رب گوجه‌فرنگي، مغز پسته، شيريني، بيسكويت، سيب، سيب‌زميني و هلو است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون