• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4759 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۳ مهر

كلاهبرداري به‌اسم اينترنت رايگان براي معلمان و دانش‌آموزان

نيروي انتظامي در اعلام مهم‌ترين حوادث ۲۴ ساعت گذشته از كلاهبرداري افرادي خبر داد كه با عنوان ارايه اينترنت رايگان به معلمان و دانش‌آموزان، اطلاعات آنها را جمع‌آوري مي‌كنند. به گزاش روز شنبه ايرنا از پايگاه خبري پليس، سرهنگ‌ حسن كيخا رييس پليس فتا استان سيستان ‌و بلوچستان در اين ارتباط گفت: با توجه به شرايط كرونايي به وجود آمده و مجازي شدن آموزش‌هاي مدارس، متاسفانه برخي افراد سودجو با سوءاستفاده از اعتماد كاربران، به دنبال عملي كردن اهداف مجرمانه خود هستند. او ادامه داد: دسترسي به اينترنت از جمله مهم‌ترين نياز دانش‌آموزان و معلمان در اين ايام بوده كه مجرمان سايبري با بهره بردن از جملات و تبليغات جذاب و اغواكننده سعي دارند اعتماد آنان را جلب كرده و در ادامه از آنها سوءاستفاده كنند. سرهنگ كيخا افزود: بسته‌هاي رايگان اينترنتي، شارژ شگفت‌انگيز و ارزان تلفن همراه، سيم‌كارت رايگان و غيره از جمله تبليغات صورت‌گرفته در فضاي مجازي محسوب مي‌شوند كه بسياري از آنها كذب بوده و تنها با هدف كلاهبرداري براي كاربران ارسال شده‌اند. او گفت: وزارت آموزش و پرورش براي سهولت دسترسي به آموزش‌هاي آنلاين و همچنين امنيت بيشتر دانش‌آموزان و معلمان، اقدام به طراحي پيام‌رسان اختصاصي شاد كرده است؛ لذا مديران، معلمان و دانش‌آموزان، براي دريافت آموزش‌هاي مورد نياز براي نصب و به‌روزرساني اپليكيشن شاد از طريق سايت وزارت آموزش‌و پرورش به آدرس https: ‎//www.medu.ir و ساير منابع معتبر، اقدام كرده و از مراجعه به ساير منابع خودداري كنند و به تبليغات صورت‌گرفته در اين خصوص، توجه نكنند. رييس پليس فتا استان سيستان و بلوچستان گفت: اين روزها به دليل شيوع ويروس كرونا در كشور و تلاش براي جلوگيري از گسترش آن، كلاس‌هاي آموزشي به صورت مجازي برگزار مي‌شوند از اين رو مجرمان سايبري از موقعيت پيش‌آمده سوء‌استفاده كرده و با ارسال لينك‌هاي جعلي تحت عنوان «بسته‌هاي رايگان اينترنتي» يا «شارژ شگفت‌انگيز و ارزان تلفن همراه» در گروه‌ها و كانال‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي، معلمان و مديران مدارس را به سايت‌هاي جعلي هدايت و با اين ترفند اقدام به جمع‌آوري اطلاعات معلمان و دانش‌آموزان مي‌كنند. 
سرپرست پليس فتا استان هرمزگان از كشف پرونده دسترسي غيرمجاز به پيج اينستاگرامي فروشگاه معتبر خبر داد و گفت: مشكلات اقتصادي باعث شده است تا شماري از مجرمان سايبري با بهره‌گيري از ترفند «تخفيف ويژه» باعث واكنش سريع و اشتباه كاربران شوند. سرگرد احسان بهمني افزود: شاكيه به پليس فتاي استان مراجعه و ضمن ارايه مرجوعه قضايي، اظهار داشت شخصي به پيج فروشگاه به مالكيت اينجانب در اينستاگرام دسترسي داشته و با انتشار پست‌هاي تخفيف شگفت‌انگيز باعث هجوم مشتريان به محل كسب و كار شده است. او بيان داشت: با تحقيقات و بررسي‌هاي اطلاعاتي مشخص شد جيميل و شماره موبايل ريكاوري براي بازيابي پيج اينستاگرام تغيير يافته است، با راهنمايي‌هاي فني پليس فتا و اقدامات مسوول IT فروشگاه، خوشبختانه پيج مربوطه بازپس‌گيري شد، همچنين با بررسي لاگ‌هاي موجود، سرنخ‌هاي مهمي پيرامون دسترسي شخصي ناشناس به پيج مربوطه پيدا شد.
سرگرد بهمني افزود: در ادامه با داده‌كاوي ادله و شواهد استخراج‌شده به انضمام تحقيقات ميداني محرز شد كه مسوول IT سابق فروشگاه كه ۶ ماه قبل اخراج شده  عامل اين انتقام‌جويي با ترفند تخفيف‌هاي شگفت‌انگيز است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون