• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4759 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۳ مهر

خبر

عمليات ارتش تركيه در شمال سوريه ادامه خواهد داشت

رييس‌جمهور تركيه شنبه بعدازظهر از تداوم عمليات نيروهاي اين كشور در شمال سوريه به بهانه تامين امنيت مرزهاي تركيه خبر داد. به نوشته روزنامه «يني شفق» رجب طيب اردوغان رييس‌جمهور تركيه گفت كه تا برقراري ثبات در مرزهاي جنوبي، عمليات ارتش اين كشور در شمال سوريه ادامه خواهد داشت. اردوغان طي سخنراني به مناسبت افتتاح يك سد در استان «ختاي» در جنوب تركيه گفت:«ضمن تلاش‌ها براي ايجاد مسير تروريستي در مرزها، تركيه به برادران و خواهران سوري نشان داد كه آنها تنها نيستند.» او در ادامه تاكيد كرد كه آنكارا هرگز اقداماتي كه منجر به فاجعه انساني ديگر در ادلب شود را نمي‌پذيرد. اردوغان افزود: تركيه به دليل اتحاد و ثبات در كشور و نيز زيرساخت‌هاي مناسب در موضعي مستحكم قرار دارد. ارتش تركيه چندي قبل بعد از افزايش تلفات ماجراجويي نظامي خود در ادلب و بيشتر شدن ابعاد اين رسوايي، تجاوز نظامي جديدي را به خاك سوريه با اسم رمز «عمليات سپر بهار» براي حمايت از گروه‌هاي تروريستي در برابر عمليات ارتش سوريه در ادلب آغاز كرد.

تمديد ماموريت ائتلاف دريايي اروپا در خليج فارس

وزارت خارجه فرانسه از تمديد ماموريت ائتلاف دريايي اروپا موسوم به(EMASOH) در خليج‌فارس و تنگه هرمز خبر داد. «وبگاه وزارت خارجه فرانسه» در بيانيه خود ضمن تشكر از ميزباني امارات از اين نيروها اعلام كرده كه حضور اين ائتلاف در خليج فارس و تنگه هرمز براي تقويت همكاري و هماهنگي در منافع مشترك از جمله تامين منافع سياسي و اقتصادي اروپا در منطقه و بهره‌مندي از تجارت جهاني بوده و بسيار مهم است. وزارت خارجه فرانسه در بخش ديگر اين بيانيه از تمديد ماموريت اين ائتلاف دريايي در خليج فارس و تنگه هرمز تا سال 2021 خبر داده است. پارلمان دانمارك چندي قبل چراغ سبز خود براي ارايه كمك‌هاي نظامي جديد به نيروهاي ناتو در عراق همچنين استقرار يك فروند ناوچه و شماري پرسنل نيروي دريايي به تنگه هرمز به مدت 4 ماه به عنوان بخشي از ماموريت تحت هدايت اروپاست، موافقت كرد. وزارت دفاع استوني نيز از اعزام شماري نيروي نظامي براي پيوستن به ائتلاف دريايي امريكا در تنگه هرمز كه به بهانه تامين امنيت دريايي ايجاد شده، خبر داد. وزارت دفاع استوني در اين زمينه اعلام كرده كه تعدادي از افسران خود را به ماموريت دريايي امريكا در تنگه هرمز اعزام مي‌كند.

رهبر حزب راستگراي ايتاليا دادگاهي شد

متيو سالويني، رهبر حزب راستگراي «ليگ» و معاون پيشين نخست‌وزير ايتاليا به اتهام بازداشت غيرقانوني پناهجويان روز شنبه در دادگاه حاضر شد. به نوشته پايگاه اينترنتي شبكه «تي‌آرتي» دادستاني شهر «كاتانيا» سالويني را به‌ خاطر جلوگيري از ورود ۱۳۱ پناهجو به ايتاليا تحت سياست‌هاي ضد مهاجرتي او در زمان تصدي وزارت كشور به سوءاستفاده از قدرت متهم كرده است. در صورتي كه اتهامات سالويني در دادگاه مورد تاييد قرار بگيرد، ممكن است به دو سال حبس و محروميت از تصدي مشاغل دولتي به مدت ۶ سال محكوم شود. صدور اين حكم مي‌تواند مانع از شركت او در انتخابات سال ۲۰۲۳ ايتاليا شود. سالويني پس از اتمام اولين جلسه استماع دادگاه گفت، قصد دارند او را به‌ خاطر دفاع از ايتاليا و مردم ايتاليا گناهكار اعلام كنند. او از روز پنجشنبه وارد شهر كاتانيا شده و كارزارهايي را در مخالفت با پذيرش پناهجويان به راه انداخته است. در حال حاضر بيش از ۵۰۰ نيروي پليس در اين شهر مستقر شده‌اند تا از درگيري احتمالي حاميان سالويني و چپ‌گرايان جلوگيري كنند. سالويني كه در حال حاضر در سناي ايتاليا نيز عضويت دارد، سال گذشته و با راي سناتورها مصونيت قضايي پارلماني خود را از دست داد.

چين: امريكا قصد دارد جهان را به «دوران جنگل» برگرداند

به گزارش فارس، نمايندگي چين در سازمان ملل متحد در واكنش به اتهام‌زني‌هاي مكرر امريكا در اين نهاد دروغگويي را عادت واشنگتن دانست. به نوشته خبرگزاري «رويترز» سخنگوي نمايندگي چين در سازمان ملل روز جمعه گفت: «دروغ و فريبكاري براي برخي سياستمداران امريكايي به عادت تبديل شده است.» اين ديپلمات چيني افزود:«آنها به شكل مخربي تقابل سياسي ايجاد كرده و همكاري‌هاي چندجانبه را تضعيف مي‌كنند. ايالات متحده برخلاف زمان حركت مي‌كند و بزرگ‌ترين تخريب‌كننده نظم فعلي جهان است و از هر روشي براي برگرداندن جهان به دوران جنگل استفاده مي‌كند.»

روسيه: برلين اجازه دسترسي كنسولي به ناوالني را نمي‌دهد

وزارت خارجه روسيه روز شنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد وزارت خارجه آلمان مانع دسترسي كنسولي سفارت روسيه در برلين به «الكسي ناوالني» كه در حال حاضر در آلمان به سر مي‌برد، شده است. اين وزارتخانه افزود: دادستان‌هاي روس چهارمين درخواست كمك قانوني را در ۲۴ سپتامبر به برلين ارسال كردند. آلمان به ۳ درخواست قبلي پاسخ نداده است. در اين بيانيه گفته شده كه مسكو همچنان براي دريافت پاسخ براي اين درخواست‌ها مصّر است. وزارت خارجه روسيه با تاكيد بر اينكه همچنان آماده مذاكره آزاد، منصفانه و مبتني بر واقعيت است، افزود: محركان كارزار فتنه‌انگيزي كه به دنبال خراب كردن وجهه روسيه و روابط دوجانبه آن هستند به خود بيايند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون