• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4760 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۴ مهر

خبر

سفر ظريف به كويت و ابلاغ تسليت ايران

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران كه به نمايندگي از حسن روحاني، رييس‌جمهور به منظور ابراز همدردي با دولت و مردم كويت به مناسبت درگذشت امير فقيد شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح به كويت سفر كرده بود با «شيخ نواف الاحمد الجابر الصباح» امير جديد همچنين «احمد ناصرالمحمد الصباح» وزير امور خارجه اين كشور ديدار و ضمن ابلاغ مراتب تسليت و همدردي جمهوري اسلامي ايران، انتخاب امير جديد كويت را تبريك گفت. وي در اين ديدارها حمايت جمهوري اسلامي ايران از اين كشور را مورد تاكيد قرار داد. ظريف پيش از اين در پيامي توييتري درگذشت اميركويت را به مردم اين كشور تسليت گفت. او در اين توييت نوشت: خبر درگذشت مرحوم شيخ صباح احمد جابرالصباح، امير كويت كه تصويري از اعتدال و ميانه روي را براي كويت و منطقه ترسيم كرده بود، ما را اندوهگين كرد. از خداوند متعال خواهانيم ايشان را قرين رحمت قرار داده و دولت كويت و مردم آن را در سايه دولت جديد از امنيت، ثبات، پيشرفت و شكوفايي برخوردار گرداند.

 

بيانيه سفارت ايران در باكو در محكوميت حمله به غيرنظاميان

سفارت جمهوري اسلامي ايران در باكو روز يكشنبه در محكوميت حمله به افراد و مراكز غيرنظامي بيانيه‌اي صادر كرد. در اين بيانيه آمده است: بر اساس اعلام منابع رسمي جمهوري آذربايجان از جمله دفتر دادستان كل اين كشور از زمان شروع موج جديد درگيري‌هاي طرفين آذربايجاني و ارمني در منطقه قره باغ و ۷ شهر پيراموني آن، تعداد زيادي از شهروندان عادي جمهوري آذربايجان شامل زنان و كودكان كشته و زخمي و بسياري از اماكن، امكانات و مراكز غير نظامي نابود شده است. دفتر دادستان كل جمهوري آذربايجان خبر داده كه تا بامداد روز ۳ اكتبر تعداد ۱۹ نفر از مردم بي‌گناه كشته و ۶۳ نفر زخمي و ۴۴ مورد اماكن و امكانات غيرنظامي و ۱۸۱ خانه ويران شده است. سفارت ايران در جمهوري آذربايجان ضمن تاكيد بر لزوم رعايت حقوق بشر و حقوق بين‌الملل بشردوستانه و يادآوري عرف، هنجارها و اصول و قواعد بين‌المللي حاكم بر مخاصمات مسلحانه از جمله كنوانسيون‌هاي ژنو (۱۹۴۹) و پروتكل‌هاي الحاقي آن (۱۹۷۷) به ويژه كنوانسيون چهارم ژنو در مورد حمايت از غيرنظاميان تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران هرگونه نقض حقوق مردم بي‌گناه و كشتن و وارد آوردن جراحت بر آنان و نيز نابودي و ايراد خسارت به اماكن، امكانات و دارايي‌هاي غيرنظامي را به ‌شدت محكوم مي‌كند و به خانواده‌هاي داغدار تسليت مي‌گويد.

 

رييس شوراي مصالحه افغانستان راهي هند مي‌شود

عبدالله عبدالله، رييس شوراي عالي مصالحه ملي افغانستان در سفري 4 روزه به هند مي‌رود. رسانه‌هاي هند گزارش دادند كه عبدالله عبدالله در اين سفرش با مقامات ارشد دهلي نو در مورد همكاري‌هاي متقابل و نقش هند در روند صلح افغانستان گفت‌وگو خواهد كرد. براساس اين گزارش‌ها رييس شوراي عالي مصالحه ملي افغانستان در تاريخ ۶ اكتبر(سه‌شنبه ۱۵ مهر) به هند خواهد رفت. اين نخستين سفر عبدالله به هند پس از انتخاب او به عنوان رييس شوراي عالي مصالحه ملي افغانستان است. اين در حالي است كه 16 روز پس از آغاز مذاكرات نمايندگان دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه، رييس شوراي عالي مصالحه ملي افغانستان براي يك سفر 3 روزه همراه با يك هيات عاليرتبه به پاكستان سفر كرد. اين سفر در حالي صورت گرفت كه هيات مذاكره‌كننده دو طرف تاكنون نتوانسته‌اند بروي شيوه مذاكرات به توافق برسند.

 

هايكو ماس: امريكا حق فعال كردن مكانيسم ماشه را ندارد

وزير خارجه آلمان در گفت‌وگو با روزنامه‌اي عربي گفت، امريكايي كه در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌اي با ايران خارج شده حق تجديد تحريم‌ها عليه ايران را ندارد. هايكو ماس در پاسخ به سوالي درباره ادعاي امريكا مبني بر فعال شدن مكانيسم ماشه (اسنپ بك) عليه ايران و بازگشت تمام تحريم‌ها عليه تهران (در ۳۰ شهريور) گفت: موضع ما در اين خصوص كاملا واضح است فقط اعضاي شركت‌كننده در برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) اجازه دارند هر گونه نقض تعهدات اساسي ذكر شده در برنامه جامع اقدام مشترك توسط ايران را به اطلاع شوراي امنيت سازمان ملل برسانند؛ امريكا در سال ۲۰۱۸ از اين توافق خارج شده بنابراين حق تجديد تحريم‌هاي سازمان ملل عليه ايران را ندارد. او ادامه داد: از تحريم‌هايي كه دولت امريكا مجددا عليه ايران تحميل كرده، مطلع شده‌ايم و از اين بابت ابراز تاسف كرده‌ايم و تصميم گرفتيم با اين كشور در فشار حداكثري همراه نشويم. تحريم‌هاي اتحاديه اروپا عليه ايران در حدي كه برنامه جامع اقدام مشترك اجازه مي‌دهد رفع شده باقي خواهد ماند. اين به ‌نوبه خود بدان معناست كه محدوديت‌هاي تسليحاتي اتحاديه اروپا عليه ايران تا سال 2023 پا برجا باقي مي‌مانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون