• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4761 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۵ مهر

خبرخوان

سرنخ كلاف آشفتگي نهاده‌هاي دامي در جيب دولت است

محمدعلي كمالي‌سروستاني گفت: بسياري از آشفتگي‌هاي موجود در بازار خوراك و نهاده‌هاي دامي دولتي شدن مديريت‌ها و خارج كردن تشكل‌ها از ميدان است كه معمولا تصميمات در اين خصوص پشت در‌هاي بسته اتخاذ مي‌شود و ما از آن بي‌خبريم.او ادامه داد: يكي از راه در رو‌هاي واردكنندگان نهاده‌هاي دامي و كنجاله سويا به كشور، پيش فروش كردن محصولات قبل از واردات است كه معمولا توزيع محصولات در بازار آزاد انجام مي‌پذيرد و به دست مصرف‌كننده واقعي نمي‌رسد. كمالي‌سروستاني، آينده بازار مرغ و تخم‌مرغ را به واسطه نابساماني وضعيت نهاده‌ها در كشور رو به ويراني و گران‌تر شدن عنوان كرد و افزود: به واسطه گراني نهاده‌ها و عدم حمايت دولت بسياري از توليد‌كنندگان از دور خارج شده‌اند و در آينده نزديك با روند خروج و بيكاري واحد‌هاي توليدي مواجه خواهيم بود.

۴۵۰۰ معدن در كشور غيرفعال است

معاون امور معادن و صنايع وزارت صمت با بيان اينكه حدود ۱۱ هزار پروانه بهره‌برداري معدن صادر شده كه حدود ۴۵۰۰ مورد آن غيرفعال است، گفت: برخي از معادن به اين دليل تعطيل شده كه ماده معدني آنها خريدار ندارد. بهرام شكوري، رييس كميسيون معادن و صنايع معدني اتاق بازرگاني با اشاره به اينكه سنگ آهن هماتيتي در صنعت فولاد كاربرد ندارد و به دليل مازاد بودن توليد آن در كشور به صادرات آن نياز است، اظهار كرد: اين صنعت در كشور اشتغال ايجاد كرده اما به دليل نگراني از بابت اينكه ممكن است محصول پرعيار به جاي كم عيار صادر شود يا احتمال بروز خطا در گمرك، امضا‌هاي طلايي در نظر گرفته شده است.

مسكن ملي برنامه دارد؛ اعتماد مردم را ندارد

با وجود آنكه جانمايي، نحوه تامين مالي و قراردادهاي طرح اقدام ملي مسكن به‌ طور دقيق تدوين شده به نظر مي‌رسد، افكار عمومي هنوز آن طور كه بايد و شايد نسبت به اين پروژه اقناع نشده‌اند و پروژه ۴۰۰ هزار واحدي اقدام ملي مسكن كه حدود ۱۳ ماه از آغاز عمليات اجرايي آن با حضور رييس‌جمهور مي‌گذرد هنوز با سرعت قابل قبول حتي مطابق وعده‌ها پيش نمي‌رود. از ابتداي زمان اجراي طرح دو ساله و قيمت هر متر مربع از واحدهاي اقدام ملي ۲.۵ تا ۳.۵ ميليون تومان اعلام شد؛ هر چند با توجه به نوسان نرخ مصالح ساختماني و احتمال طولاني شدن پروژه امكان تحويل واحدها با اين نرخ بعيد به نظر مي‌رسد. از سوي ديگر با وجود آنكه وزارت راه و شهرسازي وعده داده بود اولين واحدهاي طرح اقدام ملي را تير ماه امسال تحويل مي‌دهد سپس اعلام كرد كه مرداد ماه تحويل مي‌دهد با ورود به مهر ماه هنوز كليد هيچ واحدي به دست متقاضيان نرسيده است. همين مساله باعث شده، متقاضياني كه پروژه آنها به تازگي آغاز شده در تكميل آورده تعلل كنند. از ۴۷۰ هزار متقاضي واجد شرايط طرح اقدام ملي مسكن تا پايان شهريور ماه ۲۲۶ هزار نفر مدارك خود را بارگذاري كرده بودند. تا روز ۱۷ شهريور ماه نيز فقط ۶۵ هزار نفر واريز وجه داشتند. به همين دليل پيش‌بيني مي‌شد كه مهلت ثبت‌نام تمديد شود. مبلغ آورده اوليه حدود ۴۰ ميليون تومان است كه البته بررسي‌ها نشان مي‌دهد بسياري از مشمولان توان تهيه اين مبلغ را ندارند. طبيعتا پروژه‌اي هم كه ابتدا با چالش نقدينگي مواجه شود، گرفتار خواهد شد.

چند ميليون راننده بدهكار آزادراهي جريمه مي‌شوند؟

تاكنون حدود ۹ ميليون پلاك يكتا از آزادراه‌هايي كه پرداخت عوارض‌شان الكترونيكي است، تردد كرده‌اند و به صورت ميانگين بيش از نيمي از آنها عوارض‌شان را پرداخت نكرده‌اند كه بر اساس تفاهم صورت گرفته بين وزارت راه و شهرسازي و پليس‌راه جريمه مي‌شوند. بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، مقرر شده بود كه پرداخت عوارض همه آزادراه‌هاي كشور تا پايان سال گذشته الكترونيكي شود اما مشكلي در اين راه به وجود آمد و آن اينكه سرمايه‌گذاران آزادراهي عمدتا نسبت به اين مساله گلايه داشتند كه مردم عوارض الكترونيكي را در آزادراه‌هاي مجهز به اين سيستم‌ها نمي‌دهند و به همين دليل استقبالي از آن نمي‌كردند. از سوي ديگر آزادراه‌هايي مانند منطقه يك آزادراه تهران- شمال كه باجه عوارضي نداشت و از ابتدا عوارض براي مردم به صورت الكترونيكي محاسبه و دريافت مي‌شد به همين دليل به حالت دستي تغيير شكل داد و باجه‌ها طي ماه‌هاي گذشته به اين محور تازه‌تاسيس بازگشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون