• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4761 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۵ مهر

كم بيشتر است

سحر موسوي

جمله‌اي تفكربرانگيز كه توجه به آن، ما را با فلسفه و نوع نگرشي آشنا خواهد كرد كه شايد راه‌حل مشكلات و پيچيدگي‌هاي امروز باشد.
ميني‌ماليسم 
براي اولين ‌بار در دهه ۶۰ براي توصيف مجسمه‌هاي خلاصه شده، ساده و بدون زوايد استفاده شد. جنبشي كه در چيدمان و هنرهاي تزييني تحت تاثير آبستره اكسپرسيونيسم به وجود آمد و بر سادگي و بي‌پيرايگي اشيا تاكيد داشت. 
تكرار 
ميني‌ماليست‌ها اغلب طرفدار استفاده مكرر از عنصري هستند كه از نظر شكلي ساده و يكپارچه است و معتقد هستند كه شكل‌ها براي نمونه شكل‌هاي ساده هندسي‌اي چون مربع، مستطيل يا دايره، توان بيان احساس‌هاي متفاوت و خاصي در كاربردهاي مكرر دارند. به همين دليل در بين آثار ميني‌مال براي نمونه شاهد چيدماني متشكل از ديوارهاي آجري هستيم كه تكرار فرم ثابت آجر، مفهوم و انديشه‌اي را به همراه خواهد داشت.
ميني‌ماليسم در پوشاك 
ميني‌ماليسم داراي پيوند تنگاتنگ با مدرنيسم است كه در ادامه دهه ۸۰ و مدهاي جسورانه اغراق‌آميز به وجود آمد و طي دهه ۹۰ به عنوان روند مد برتر و تاثيرگذار مطرح شد. ميني‌ماليسم با پيروي از سبك كوكوشنل، كلر مك كاردل و جين ميور وارد سبك پوشش شد و پوشاكي با رنگ‌هاي خنثي و ملايم، الگوهاي خلاصه شده و پارچه‌هاي ساده به وجود آورد كه در روش‌هاي ست كردن آن نيز استفاده از زيورآلات و اكسسوار به حداقل رسيد و به صورت دقيق كلمه در مراحل مختلف توليد يك لباس از طراحي تا الگوسازي، انتخاب پارچه، رنگ و اجراي آن تلاش بر خلاصه‌سازي و حذف زوايد شد. 
كمينه ‌نگري 
زيبايي‌شناسي تقليل ‌دهنده ميني‌ماليست‌ها باعث به وجود آمدن اشيا، فضاهاي معماري و حتي پوشاكي بدون زمان‌مندي و تاريخ مصرف شده است. انديشه‌اي كه چاره‌ساز سبك زندگي پر هزينه و آلاينده امروز هست و به افراد كمك مي‌كند تا به دور از مصرف‌گرايي و احساس نياز مداوم به خريد و تهيه پوشاك با رعايت اصول ميني‌ماليسم بتوانند از پوشاكي كه در اختيار دارند بيشترين استفاده را كنند و حق اصلاح كم بيشتر است را به جا آورند. در يادداشت‌هاي بعدي در مورد چگونگي ايجاد سبك پوشش كمينه‌نگر بيشتر صحبت خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون