• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4763 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۹ مهر

جوان‌ترين فينال تاريخ زنان رولان‌گاروس

آيا پديده لهستاني تاريخ‌سازي مي‌كند؟

مرضيه حسين‌خاني

 

تلفظ نام خانوادگي‌اش مثل تلفظ نام اكثر لهستاني‌ها خيلي سخت است اما او به سادگي موفق شد در مرحله نيمه‌نهايي مسابقات تنيس رولان گاروس فرانسه ناديا پودوروسكاي آرژانتيني را شكست دهد و به فينال برسد. اين جوان ۱۹ ساله لهستاني حالا بايد مقابل سوفيا كنين امريكايي قرار بگيرد؛ كسي كه چندان مسن‌تر از ايگا اشوياتك نيست.
در حالي كه اشوياتك در نيمه‌نهايي موفق شد در 2 ست پياپي و با نتايج قدرتمندانه ۶ بر ۲ و ۶ بر يك حريفش را شكست دهد صعود حريف امريكايي‌اش به مراتب پيچيده‌تر بود. كنين ۲۱ ساله در نيمه‌نهايي برابر پترا كويتووا از جمهوري چك بخت هفتم قهرماني قرار گرفت و موفق شد 2 بر صفر برنده شود. كنين در ست نخست با نتيجه ۶ بر ۴ و در ست دوم با نتيجه نزديك ۷ بر ۵ به پيروزي دست پيدا كرد و به ديدار نهايي رسيد. نتيجه‌اي كه تا به اينجاي كار رقم خورده يعني صعود 2 تنيسوري كه روي هم ۴۰ سال سن دارند، نشان مي‌دهد در سال‌هاي آتي مسابقات گرانداسلم شاهد تغييرات بزرگي خواهد شد و اين دو نفر نبردهاي زيادي را به چالش خواهند كشيد. سوفيا كنين كه امسال را با قهرماني در اوپن استراليا آغاز كرد و اشوياتك هم نخستين فينال زندگي‌اش را تجربه مي‌كند. 
البته اين دو تنيسور علاوه بر جوان و تازه‌كار بودن يك ويژگي مشترك ديگر هم دارند. كنين از خانواده‌اي روس و مهاجر متولد شده و نزديك است به جايي كه تنيسور لهستاني از آنجا مي‌آيد. شهر كوچك راشين در نزديكي ورشو! البته امكانات اشوياتك قابل مقايسه با باشگاه‌هايي كه كنين در آن تمرين مي‌كرده ندارد اما هر دو شور و اشتياق زيادي براي موفقيت نشان مي‌دهند.
متس ويلاندر برنده 7 گرانداسلم دنياي تنيس در ميان بسياري از تنيسورهاي نوظهور متقاعد شده كه تنيسور جوان لهستاني خاص است. او در گفت‌وگو با يورو اسپرت گفت: «من واقعا فكر مي‌كنم ايگا مي‌تواند نامبر وان باشد. او هيچ نقطه ضعفي ندارد. حتي يكي!» شماره يك سابق انگليسي سم اسميت هم در آي‌تي‌وي گفت: «من بازي او را دوست دارم. او كمي متفاوت است. مثل شخصي در دهه ۱۹۸۰ با سليقه موسيقي مختص به خودش.»
در مسابقات تنيس اوپن فرانسه خيلي چيزها مخصوصا در بخش زنان باعث شد تصورات به‌هم بريزد. از لنگ زدن سرنا ويليامز در دور دوم مسابقات كه موجب شد خيلي زود كنار بكشد تا جايي كه در دور چهارم همين ايگا توانست سيمونا هالپ بخت نخست قهرماني را چنان مقهور كند كه كسي باورش نشود. هالپ با نتايج سنگين ۶ بر يك و ۶ بر ۲ بازي را واگذار كرد! از همان زمان چراغ‌ها شروع كردند به چشمك زدن و وقتي ايگا اشوياتك توانست در يك‌چهارم تنيسور فرانسوي و در نيمه‌نهايي تنيسور آرژانتيني را هم مغلوب كند مشخص شد چه اتفاقي در حال وقوع است. 
اشوياتك و پودورسكا از سال ۱۹۸۳ به اين سو نخستين تنيسورهايي هستند كه به مرحله نيمه‌نهايي يك گرانداسلم رسيده‌اند بدون اينكه در سيدبندي ابتدايي مسابقات قرار گرفته باشند. در سال ۱۹۸۳ جو ديوري و ميما جائوسووك به نيمه نهايي رسيدند و جو برنده شد. پودورسكا به عنوان نفر ۱۳۱ جهان از همان شهري آمده كه ليونل مسي مي‌آيد. او البته مي‌تواند با توجه به حذف زودهنگام هالپ به خودش بابت رسيدن به نيمه‌نهايي دلداري بدهد اما او هم مثل تنيسور رومانيايي مقابل ايگا شانسي نداشت. 
صداي اشوياتك مي‌لرزد: «باور كردنش سخت است. من فكر مي‌كنم بعد از مسابقات اين به من ضربه مي‌زند. چون الان در يك رويا زندگي مي‌كنم.» فقط چند هفته پيش بود كه او گفت ممكن است بي‌خيال مسابقات شود چون بايد به دانشگاه برود. اما اكنون مي‌گويد: «تصميم‌گيري براي بازگشت به تحصيل سخت خواهد بود زيرا احساس مي‌كنم مي‌توانم به چيزهاي بزرگي دست پيدا كنم. من فقط ۱۹ سال دارم و در طول چند سال چيزهاي زيادي مي‌تواند تغيير كند. شايد من مشتاق دانش باشم اما فعلا تصميم دارم روي تنيس تمركز كنم. اگر قرار باشد به فينال چند گرانداسلم برسم مطالعه و تمرين مداوم تنيس با هم غير ممكن است.»
حريف ايگا در فينال كنين است. ايگا در مورد فينال گفت: «همه‌ چيز در فينال متفاوت است، زيرا من مي‌خواهم با يك بازيكن بسيار باتجربه روبه‌رو شوم. بايد در يك سطح بالاتر قرار بگيرم.» كنين در نيمه‌نهايي كسي را شكست داد كه 
2 قهرماني ويمبلدون و فينال اوپن استراليا در ۲۰۱۹ در كارنامه‌اش به چشم مي‌خورد و حالا عزمي جزم دارد براي دومين گرانداسلم خود در يك فصل تنيس. بازي فينال اين دو تنيسور امروز (شنبه) برگزار مي‌شود. اين دو تنيسور تا به حال با هم در هيچ رقابتي رودررو نشده‌اند. 
تنها لهستاني كه پيش از اشوياتك به فينال رولان گاروس راه يافته جادويگا جدزوفسكا در سال ۱۹۳۹ بود. مردم براي راحتي او را جيد صدا مي‌كردند. يك روز كه چندان دور هم نيست مردم به اسم اشوياتك هم عادت مي‌كنند و ياد مي‌گيرند او را چطور صدا بزنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون