• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4764 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۰ مهر

فرشچيان هم، معترض وضعيت بحراني در اصفهان شد

گروه اجتماعي | جمعي از چهره‌هاي دانشگاهي، فرهنگي و هنري در نامه‌اي خطاب به شوراي عالي معماري و شهرسازي كشور نسبت به وضعيت نابسامان حفاظت از ميراث فرهنگي جهاني در اصفهان شدند. به گزارش «اعتماد»، پس از شكايت مركز ترويج حقوق شهروندي اصفهان كه منجر به توقف قضايي ساخت هتل غيرقانوني در حريم چهارباغ شد، حالا 345 نفر از دوستداران ميراث‌فرهنگي اصفهان در نامه‌اي تند به صدور مجوز بلندمرتبه‌سازي در حريم ميراث‌فرهنگي اصفهان اعتراض كردند كه از ميان اين اسامي، نام استاد محمود فرشچيان، دكتر مهدي كيوان و خانم ليلي گلستان نيز به چشم مي‌خورد.
متن اين نامه به شرح زير است: 
بسمه‌تعالي   حضور محترم رييس، دبير و اعضاي شوراي عالي معماري و شهرسازي كشور
با سلام و ادب؛ همان‌گونه كه مستحضريد، وضعيت ميراث فرهنگي و بافت تاريخي اصفهان مانند ساير نقاط كشور، چنان بحراني است كه باعث شد دادستان محترم مركز استان نامه‌اي هشدارآميز به وزير مربوط ارسال كند. هنوز سوگواري به خاطر تخريب لايه‌ها و خاطرات تاريخي چهارباغ تمام نشده، هنوز زخم‌هاي كاري بر پيكر محلات تاريخي نقش‌جهان و دردشت و جوباره و جلفا وارد مي‌شود و همچنان قلعه كوهستاني شاهدژ زير فشار تاسيسات تله‌كابين مانده و پهنه تاريخي- طبيعي ناژوان زير بار ساخت و ساز لجام‌گسيخته از بين مي‌رود كه اخيرا با مجوز وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي، سازه‌اي به بلنداي حدود 20 متر در حريم چهارباغ عباسي نيز به ستيز با منظر و ماهيت كهن اصفهان قد برافراشته است. (حد مجاز ارتفاع 8 متر در حريم تاريخي اصفهان به انضمام نقشه مربوط، در دهه 70 تدوين و اعلام شده و لازم‌الاجراست). 
اهميت توسعه پايدار و كارآفريني در صنعت گردشگري بر كسي پوشيده نيست و هيچ منافاتي با مصالح ملي ندارد، ليكن نابودي دارايي‌هاي فرهنگي به بهانه توسعه و سرمايه‌گذاري و هتل‌سازي بدون مبناي خردمندانه و قانونمدارانه، بسان قرباني شدن گنجينه‌هاي ماندگار به پاي سوداگري و تنگ نظري زودگذر خواهد بود كه نمونه‌هايش، برج بي‌قواره جهان‌نما و پاساژ بي‌هويت شرقي چهارباغ به عنوان دو طرح شكست خورده و عبرت‌آموزند؛ اما در عين حال يك كاروانسراي نيمه ‌مخروبه در نزديكي همين چهارباغ، با تدبير و دلسوزي احيا شد و امروز يكي از مشهورترين و مجلل‌ترين هتل‌هاي قديمي جهان است.
اكنون كه برخي مسوولان استان به ويژه مديريت ميراث فرهنگي، دلسوزي و اهتمام نسبت به حفظ حريم تاريخي را ندارند و پرونده اين بلندمرتبه‌سازي به شوراي عالي معماري و شهرسازي كشور رسيده است، امضا‌كنندگان اين نامه درخواست دارند تا شوراي عالي همسو با قانون‌شكني و اصفهان‌ستيزي نباشد و سرپوش‌گذار ناكارآمدي و اشتباه برخي تصميم‌گيران نشود و مصالح اصفهان و ايران و نظر كارشناسان و دلسوزان را مبناي تصميم خود قرار دهد. بي‌شك اين ميزان بارگذاري در جوار آن معبر كم‌عرض (كوچه ارفعي)، كل منطقه را با خطر تراكم فروشي و بلندمرتبه‌سازي‌هاي بعدي و پايمال كردن هر چه بيشتر «حق بر شهر» مواجه مي‌كند و مسووليت تصميم نهايي، بر عهده تمام اعضا و كارشناسان ارجمند آن شورا و مسوولان قوه قضاييه و نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي خواهد بود. با احترام

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون