• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4765 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۱ مهر

آقاي وزير در جريان قرار دارد؟

خوشي هواداران پرسپوليس «زهر» شد

سامان سعادت

 

عبارت «زهر شدن» يك خوشي هنگامي به كار برده مي‌شود كه فردي بعد از يك موفقيت يا اتفاق خوشحال‌كننده با بدترين شرايط ممكن روبه‌رو مي‌شود و اين دقيقا وصف حال سرخ‌هاي پايتخت است. آنها بعد از صعود تاريخي به فينال ليگ قهرمانان آسيا در سخت‌ترين شرايط ممكن، كمتر از 24 ساعت توانستند شيريني موفقيت‌شان را مزه‌مزه كنند و بلافاصله با انبوه مشكلات و پرونده‌هايي كه از چپ و راست روي سر باشگاه هوار شد افتادند به ناخن جويدن. همه اينها در شرايطي است كه پرسپوليس موفق‌ترين تيم ايران از لحاظ كسب موفقيت و درآمدزايي بوده است.
جدا از پرونده شكايت النصر كه چند روز به هواداران پرسپوليس استرس وارد كرد آنها اين روزها منتظر شنيدن ناگوارترين خبر در مورد نتيجه شكايت برانكو از پرسپوليس بابت دريافت مطالباتش هستند. ضرب‌الاجل فيفا براي پرداخت بدهي برانكو امروز (دوشنبه) تمام شده و از گوشه و كنار خبر مي‌رسد سرخ‌هاي پايتخت با جريمه كسر امتياز براي شروع فصل بعد مواجه خواهند شد. اين اتفاق اگر رخ بدهد هم از لحاظ حيثيتي ضربه بزرگي به قهرمان فصل قبل وارد مي‌كند و هم احتمالا برخي بازيكنان را براي جدايي بيشتر ترغيب خواهد كرد. ضمن اينكه كادر فني نيز در دو راهي پذيرفتن تيمي كه با 6 امتياز منفي كار را شروع خواهد كرد يا جدايي و رفتن به يك تيم باثبات‌تر قرار مي‌گيرد. البته حتي زمزمه‌هايي از سقوط به دسته پايين‌تر نيز شنيده مي‌شود كه اگر رخ بدهد مي‌توان از آن به عنوان فاجعه قرن نام برد.
از سمت ديگر به دليل پرداخت نشدن مطالبات بازيكنان خارجي تيم يعني بشار رسن و رادوشويچ و همچنين پرداخت نشدن مطالبات باقيمانده فصل قبل بازيكنان و كادرفني و تسويه نشدن آپشن‌هاي آنها به خاطر قهرماني و موفقيت در آسيا چند بازيكن كليدي تيم هم در آستانه جدايي قرار دارند. دور از ذهن است بازيكني بخواهد در شرايطي كه تيمش در فينال ليگ قهرمانان آسيا قرار دارد تيم را ترك ‌كند اما در سال‌هاي اخير بارها شاهد تصميمات عجيب ‌و غريب از سوي بازيكنان پرسپوليس بوده‌ايم و ممكن است بار ديگر چنين چيزي را شاهد باشيم. از بين بازيكناني كه گفته مي‌شود ممكن است پرسپوليس را ترك كنند انتقال شجاع خليل‌زاده محتمل‌تر است؛ بازيكني كه درگيري‌هاي مشخصي هم با مديران تيم داشته. 
دقيقا مشخص نيست چرا باشگاه و شخص مهدي رسول‌پناه اين قدر در پرداخت دستمزد برانكو تعلل مي‌كنند. انبوه مصاحبه‌هاي شش ماه گذشته سرپرست پرسپوليس در رسانه‌ها موجود است كه او از تامين شدن مطالبات برانكو گفته و از اينكه به زودي بدهي باشگاه پرداخت خواهد شد. حتي جالب است كه مدتي پيش باشگاه با هزارجور تبليغات مدعي شد منابع مورد نظر فراهم شده و برانكو لطف كند و فقط 20 روز ديگر فرصت بدهد تا تمام طلبش را بگيرد. برانكو فرصت نداد و بعد از گذشت 20 روز پولي به او پرداخت نشد.  رسول‌پناه در جديدترين اظهار نظرش مدعي شده به دليل تحريم‌هاي جديد امريكا كه 18 بانك ايران را هدف گرفته عملا انتقال پول غير ممكن شده است. وكيل برانكو نيز در گفت‌وگو با رسانه‌هاي داخلي عنوان كرد كه باشگاه آب پاكي را روي دست او ريخته‌ و گفته فعلا از پول خبري نيست. در عين حال ديروز سعيد آذري مديرعامل فولاد خوزستان كه بارها تاكيد كرده راه مطمئني براي پرداخت پول به شاغلان خارجي سراغ دارد دوباره اعلام كرد اگر باشگاه پرسپوليس در اين زمينه به كمك نياز دارد حاضر است تجربياتش را در اختيار آنها قرار دهد. علي كريمي ستاره سابق سرخ‌ها نيز با طعنه به رسول‌پناه گفت: «پول را به من بدهيد تا انتقال دهم.»
هيچ‌كس دقيقا نمي‌تواند متوجه شود چرا مهدي‌ رسول‌پناه چنين رويه‌اي در پيش گرفته است. او كه كارنامه‌اي به مراتب ضعيف‌تر از احمد سعادتمند همتاي استقلالي‌اش داشته تنها به لطف درخشش بازيكنان و كادرفني پرسپوليس در ليگ قهرمانان آسياست كه همچنان در مسند رياست باقي مانده و گرنه او نيز احتمالا امروز جايي در پرسپوليس نداشت و به شغل سابقش بازگشته بود. اين در حالي است كه به گواه تمام كارشناسان فوتبال، مديريت تيم در موفقيت‌هاي پرسپوليس هيچ تاثيري نداشته است و حتي برخي كارشناسان معتقدند بازيكنان و كادرفني پرسپوليس با عبور از موانع مديريتي توانستند در آسيا موفق شوند! با اين حال به نظر مي‌رسد سرپرست پرسپوليس كه از راه ناكامي تيم در آسيا نتوانسته خودش را مقابل هواداران قرار دهد قصد كرده از طريق تعلل در پرداخت بدهي‌هاي باشگاه و از دست رفتن ستاره‌هاي تيم بحران‌سازي كند! گرچه اين مساله اصلا به عقل جور در نمي‌آيد و در دنياي فوتبال ممكن نيست مديري عليه تيم خودش كارشكني كند ولي به نظر مي‌رسد اين اتفاق در پرسپوليس در حال رخ دادن است؛ كما اينكه در استقلال هم شاهد بوديم سعادتمند دو دستي تيمش را وارد بحران كرد و يك جام را از آنها گرفت.
در تمام طول اين پروسه سكوت مسعود سلطاني‌فر به عنوان متولي اين دو باشگاه نيز در نوع خودش جالب توجه است. سلطاني‌فر در اين مدت طوري رفتار كرده كه انگار پرسپوليس يك تيم خصوصي است و بايد از پس مشكلات مالي و مديريتي‌اش بربيايد. انگار نه انگار مهدي رسول‌پناه به عنوان دندانپزشك جناب وزير با حكم مستقيم ايشان به پرسپوليس راه يافته است. شايد گفته شود سرپرست پرسپوليس تمام تلاش خودش را مي‌كند. شايد گفته شود رسانه‌ها از همه چيز خبر ندارند و شايد گفته شود نبايد يك طرفه به قاضي رفت ولي اگر حتي همه اينها را هم بپذيريم تغييري در واقعيت به وجود نمي‌آورد. واقعيت اين است كه محروميت‌هاي سنگين از رگ گردن به پرسپوليس نزديك‌تر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون