• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4768 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۴ مهر

خبر

اميدواري  واشنگتن به سازش عربستان با  اسراييل

«مايك پمپئو»، وزير امور خارجه امريكا روز چهار‌شنبه در نشستي با «فيصل بن فرحان»، همتاي سعودي خود در واشنگتن در خصوص سازش عربستان با رژيم صهيونيستي ابراز اميدواري كرد. به گزارش فارس، وزير امور خارجه امريكا ضمن قرائت بيانيه‌اي در اين خصوص گفت: «ما اميد‌واريم كه عربستان به «توافق ابراهيم» به منظور عادي‌سازي روابط با اسراييل بپيوندند.» پمپئو همچنين گفت: «ما  اميدواريم كه عربستان سعودي طرف فلسطيني را براي پيوستن به روند صلح [با اسراييل] تحت فشار قرار دهد.» او همچنين در خصوص توافق ابراهيم مدعي شد كه اين توافقنامه در منطقه تاثير مثبتي خواهد داشت. پمپئو در صحبت‌هاي ديروز خود باز هم به تكرار اد‌عاهاي گذشته خود عليه ايران پرداخت و گفت: «ايران امنيت منطقه و امنيت عربستان را تهديد مي‌كند و از حوثي‌ها در يمن حمايت مي‌كند.» تقريبا سه هفته گذشته بود كه «بنيامين نتانياهو»، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي طي مراسمي در كاخ سفيد با حضور «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا و وزراي خارجه بحرين و امارات توافق عادي‌سازي روابط با اين دو كشور موسوم به توافق ابراهيم را امضا كرد. «كلي كرافت» نماينده امريكا در سازمان ملل نيز با بيان اينكه طي چند روز آينده احتمال اعلام توافق سازش كشورهاي ديگري با رژيم صهيونيستي وجود دارد، تلويحا اين روند را اقدامي در تقابل با ايران توصيف كرد. بعد از آن، «مورگان اورتگاس» سخنگوي كاخ سفيد با سرزنش كردن سران تشكيلات خودگردان و ديگر نهادهاي فلسطيني به دليل بي‌دولت ماندن آنها تاكنون، مدعي شد كه واشنگتن موافقت تل‌آويو با نقشه مكاني تشكيل دولت مستقل فلسطين  را گرفته  است.


وقتي بولتون  نگران انتخاب مجدد ترامپ مي‌شود

«جان بولتون» مشاور سابق امنيت ملي كاخ سفيد گفت در صورت پيروزي مجدد ترامپ در انتخابات، آسيب ناشي از رياست‌جمهوري وي به مراتب شديدتر خواهد بود. بولتون روز چهارشنبه به شبكه سي‌ان‌بي‌سي گفت در زمان حضور ترامپ در كاخ سفيد مشخص شد كه او هيچ فلسفه يا استراتژي بزرگي ندارد. او افزود: او (ترامپ) محافظه‌كار نيست، از منظر امريكايي ليبرال هم نيست، او دونالد ترامپ است و تمركزش هم بر دونالد ترامپ و انتخاب دوباره اوست. مشاور امنيت ملي سابق رييس‌جمهور امريكا در ادامه گفت: من حتي فكر نمي‌كنم كه او هرگز به‌طور كامل  اهميت مسووليت خود به عنوان رييس‌جمهور  و  زن تصميماتي را كه گرفته درك كرده باشد و به همين دليل نگران آسيبي هستم كه وي در دوره اول رياست‌جمهوري خود به ايالات متحده وارد كرده و چرا اين آسيب مي‌تواند در دوره دوم حتي شديدتر باشد. او پيش‌تر هم در مصاحبه‌اي با وبگاه «نشنال پرس كلاب» از رييس‌جمهور امريكا شديدا انتقاد كرده بود. بولتون در اين مصاحبه ترامپ را فردي توصيف كرد كه حتي پيچيدگي‌هاي دولت امريكا را درك نمي‌كند.  وي در اين مصاحبه گفت كه رييس‌جمهور امريكا مسائل را از بُعدي كه برايش منفعت داشته باشد نگاه مي‌كند. اين مقام سابق در ادامه درباره احتمال پيروزي ترامپ در دور دوم رياست‌جمهوري گفت: «او اشتباهات بسياري در دور اول رياست‌جمهوري خود داشته و من واقعا نگران هستم كه چه اتفاقي در دور دوم رياست‌جمهوري او براي كشور خواهد افتاد.»  بولتون با بي‌كفايت خواندن ترامپ خطاب به مردم امريكا گفت بهتر است مردم براي چهار سال ديگر به وي اعتماد نكنند. او چندي پيش با انتشار كتابي جنجالي درباره دوران حضورش در كاخ سفيد دست به افشاگري‌هاي تند عليه  ترامپ  زد  و نوشت  انتخاب مجدد تنها دغدغه  اوست.


آماده‌باش ارتش چين

«شي جين پينگ» رييس‌جمهور چين روز سه‌شنبه در بازديد از يك پايگاه نظامي در استان جنوبي «گوانگ‌دونگ» از نظاميان اين كشور خواست تمام انرژي و فكر خود را به آمادگي براي جنگ اختصاص دهند. «شينهوا» خبرگزاري دولتي چين گزارش داد شي در ديدار با تفنگداران دريايي ارتش آزادي‌بخش خلق چين در شهر «چاوژو» به سربازان چيني گفت حالت آماده‌باش را حفظ كنند و از آنها خواست كاملا وفادار، خالص و قابل اعتماد بمانند. به گزارش شبكه امريكايي سي‌ان‌ان، هدف اصلي سفر روز چهارشنبه رييس‌جمهور چين به گوانگ‌دونگ سخنراني در چهلمين سالگرد منطقه ويژه اقتصادي شنژن بود كه در سال ۱۹۸۰ براي جذب سرمايه خارجي تاسيس شد و نقشي حياتي در كمك به اقتصاد چين و تبديل آن به دومين قدرت برتر اقتصادي جهان ايفا كرده است. اما ديدار رييس‌جمهور چين از پايگاه نظامي در ميانه تشديد تنش‌ها بين چين و امريكا در دهه‌هاي اخير و در ماه‌هاي گذشته بر سر مساله تايوان و همه‌گيري كرونا صورت گرفت. منابع خبري دوشنبه شب به وقت تهران از تقاضاي كاخ سفيد از كنگره براي تصويب فروش سه بسته نظامي ويژه به تايوان خبر دادند. خبرگزاري «رويترز» به نقل از منابع مطلع نوشت، وزارت خارجه امريكا نيز در زمينه فروش حسگرهاي جنگنده «اف-۱۶»، موشك‌هاي پيشرفته «اسلمر» ويژه حمله به اهداف دريايي و راكت‌هاي «هيمراس» مكاتباتي با كنگره انجام داده است. پيش‌تر نيز چهار مقام مطلع فاش كردند كه امريكا قصد دارد هفت نوع سلاح و سامانه‌هاي نظامي از جمله مين، موشك كروز و رادار به تايوان بفروشد. سخنگوي وزارت خارجه چين روز سه‌شنبه در نشست خبري نسبت به فروش تجهيزات جنگي پيشرفته به تايوان و ساخت استحكامات در نقاط مرزي به امريكا و هند هشدار داد. «ژائو ليجان» سخنگوي وزارت خارجه چين با انتقاد از امريكا، گفت اين اقدام نقض توافقات ديرينه است و واشنگتن  روابط با تايوان را مقدم  بر روابط با چين  برشمرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون