• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4771 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۹ مهر

نامه ۱۲۰ جوان تئاتري خطاب به وزير ارشاد

بودن‌مان با آمار مرگ تراز مي‌شود

بيش از ۱۲۰ فعال جوان حوزه تئاتر طي نامه‌اي به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديركل هنرهاي نمايشي خواستار رسيدگي به شرايط فعلي تئاتر و فعاليت‌هاي تئاتري شدند. به گزارش خبرنگار مهر، تئاتر طي دهه‌هاي گذشته هميشه با شرايط سخت دست و پنجه نرم كرده و معضل بودجه همواره گريبان تئاتر و فعالان آن را گرفته است اما اين روزها شرايط سخت و تيره‌تر شده است؛ كرونا نفس تئاتر را به شماره انداخته و گويا قصد دارد در آماري كه ارايه مي‌دهد نام تئاتر را هم به عنوان يكي از قربانيان خود در ليست قرار دهد. با به شماره افتادن نفس تئاتر، معيشت و زندگي بسياري از فعالان تئاتر از پيشكسوت گرفته تا جوان به خطر افتاده و هر روز اين خطر پررنگ‌تر مي‌شود. در حالي كه فعاليت‌ها و مشاغل ديگر پابرجا هستند و حتي مشاغل پرخطر به كار خود ادامه مي‌دهند اين تئاتر است كه تعطيل شده و گويا كاري از دست مديران و تصميم‌گيرندگان فرهنگي و هنري براي جلوگيري از اين تعطيلي و توقف بر نمي‌آيد. در شرايطي كه تئاتر نااميدتر از گذشته شده و يأس و نااميدي بر چهره فعالان تئاتري نقش بسته، بيش از ۱۲۰ فعال جوان تئاتر نامه‌اي به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديركل هنرهاي نمايشي نوشته‌اند تا شايد از اين طريق بتوانند شاهد اقدامي عاجل و تاثيرگذار از سوي آنها باشند.
در اين نامه چنين آمده است: 
«خطاب به مسوولان تئاتر يا وزير فرهنگ و ارشاد و مديركل هنرهاي نمايشي؛  در اين بيغوله تاريك اجتماعي و اقتصادي، در اين روزهاي سخت‌گذر و بي‌تكرار، كه بودن‌مان را آمارِ مرگ تراز مي‌كند؛ بي‌حرفِ اضافي آنچه بيشابيش جلوه مي‌كند رخوت و گريز و كمبود است. بي‌حضوري و انزوا ما را به سياه‌چاله كور «تعليق» وامي‌گذارد و محافظه‌كاري و انفعال، صورت نمادين خشونت را پنهان مي‌كند. تئاتر، هنر جمعي رو به افولي كه توانش در حضور است حالا در پي تنهايي‌ها و تاريكي‌ها كم‌جان و بي‌فروغ شده و آنچه بيش از پيش در اين هشت ماه اخير رُخ عيان كرده بي‌كفايتي مديران تئاتر است؛ مديراني كه نه در گرفتن حق و حقوق تئاتري‌ها قدمي برداشته‌اند و نه در حمايت از احوال نامراد اين روزهاي اين قشر. حال كه احوال‌مان در گرو آمار و ارقام است و كنترل ويروس از دست گريخته، مديريت قاطع و كنش‌مند مي‌تواند از تعطيلي دايم تئاتر با وجود بازگشايي موقت، جلوگيري كند. آنچه در بندهاي پيش رو مي‌آيد شايد همه مطالبات گروه‌هاي متضرر را بيان نكند اما آغازي است بر گفت‌وگو و مشورت بين گروه‌ها و مسوولان. امضاي اين نامه غيررسمي، توسط گروه‌هاي نمايشي فعال و مستقل، تاييد شخص يا گروه خاصي نيست و تنها به نفع هنر تئاتر خواهد بود.
١- خواهان بازگشايي مجدد اجراهاي تئاتر هستيم تا در اين ميان گروه‌هايي كه طي چند ماه تعطيلي نمايشي را آماده كرده‌اند يا در حال اجرا بوده‌اند به اجراي خود ادامه دهند.
٢- در صورت بازگشايي مجدد، از طرف منابع معتبر و موثق به مخاطبان تئاتر اين اطمينان داده شود كه در فضاي تماشاخانه با وجود ماسك و ضدعفوني كردن سالن و فاصله‌گذاري و ظرفيت ۵٠درصدي بليت‌فروشي اين ويروس منتقل نخواهد شد. اين مهم با اطلاع‌رساني در رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها تاييد شود.
٣- حمايت بي‌قيد و شرط از تماشاخانه‌ها و مجموعه‌هاي تئاتري براي جلوگيري از ورشكستگي و تعطيلي دايم اين مجموعه‌ها، با پرداخت وام و حمايت‌هاي غيرمالي.
۴- تضمين عدم تعطيلي مجدد اجراها از طرف ستاد ملي كرونا با اين شرط كه تمام گروه‌هاي اجرايي و تماشاخانه‌ها موظف به رعايت سفت و سخت پروتكل‌ها خواهند بود. در صورت تعطيلي و بازگشايي چندباره و مقطع، با ريزش مخاطب و دل‌زدگي گروه‌ها تمايلي به اجرا رفتن نخواهيم داشت.
۵- اجراي تئاتر در يك هفته يا ۲ هفته شكل نمي‌گيرد و هزينه‌هاي توليد تنها معطوف به دوره اجرا نيست. تمرين تئاتر از ٣ ماه تا يك سال متغير است و در طول تمرين اجاره پلاتو و خورد و خوراك و رفت و آمد نيز دخيل است.
۶- اعطاي وام و حمايت مالي بدون پروسه‌هاي اداري زجرآور از طرف نهادهاي دولتي تئاتر براي اجراهايي كه در دوره كرونا به روي صحنه رفته‌اند يا متوقف شده‌اند.
٧- برگزاري جلسه‌اي با حضور گروه‌هاي متضرر توسط مديران و مسوولان تئاتر و مشورت با گروه‌ها براي ادامه روند اجرا.
٨- تبليغات رايگان مجازي و محيطي و رسانه‌اي براي اجراهاي روي صحنه. نمايش‌هايي كه در اين دوره اجرا مي‌روند بر اين باورند كه چراغ تئاتر حتي بدون بازگشت مالي بايد روشن نگه داشته شود تا مخاطب دوباره اعتماد از دست‌رفته‌اش جلب شود.
٩- اختصاص تخفيف دولتي در قالب اعطاي بليت رايگان به تماشاگران تئاتر و پرداخت هزينه بليت از طرف نهادها به گروه‌هاي اجرايي. در اين دوره بسياري به خاطر درآمد كم و عدم درآمد باثبات تئاتر را گزينه نهايي قرار مي‌دهند.
١٠- در صورت عملي شدن و اجرايي كردن اين بندها، گروه‌ها در امنيت مالي و جاني نسبي به اجراي خود خواهند پرداخت و بي‌اعتنايي و عدم رسيدگي و عدم حمايت از طرف دستگاه‌هاي مرتبط، اين پيام را منتقل خواهد كرد كه بازگشايي مجدد موقتي است و گروه‌ها نيز تمايلي به اجرا نخواهند داشت.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون