• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4772 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۰ مهر

چگونه بازي كردن امروز كودكان، چگونه زندگي كردن فرداي آنان

مريم قديمي

شايد ما فكر كنيم بازي براي كودكان صرفا جنبه سرگرمي دارد در صورتي كه اين‌طور نيست، بازي نقش مهم و كاربردي در رشد و تكامل ذهني و شناختي، اجتماعي، عاطفي، فيزيكي، جسماني و همچنين به وجود آوردن ساختار شخصيتي كودكان دارد. در ابتدا نوزاد با  بدن خود، با دست‌ها و انگشتانش بازي مي‌كند و كم‌كم با بزرگ شدن و به راه افتادن او بازي‌هايش نيز تخيلي‌تر و پيچيده‌تر مي شود. والدين حتما نبايد اسباب‌بازي‌هاي گرانقيمت در اختيار كودك قرار دهند آنها مي‌توانند با مهيا كردن شرايط مناسب، محيط مطلوب براي بازي كودكانه و همچنين بازي كردن با او باعث شوند كودك لذت و شادي بيشتري را تجربه كند، البته والدين بايد زماني كودك را به بازي دعوت كنند كه شاد و سرحال باشد، گرسنه يا بيمار و بي‌حوصله نباشد. بازي باعث به وجود آمدن چه توانايي‌هايي در كودكان مي‌شود: 
   صفات بارز كودكان از قبيل فرمان دادن يا فرمان بردن، مهاجم يا تسليم شدن، اجتماعي يا منزوي بودن، احساسات دوستانه يا خصمانه داشتن، افسردگي يا شادي از طريق بازي مشخص مي شود.
  كودك از طريق بازي كردن مهارت هاي زيادي مانند شايستگي، عزت نفس، استقلال، خلاقيت، كنجكاوي، استدلال و توانايي حل مساله را تمرين و رشد و گسترش مي دهد.
  كودك در حين بازي ياد مي‌گيرد چگونه با همسالان خود و ديگر افراد ارتباط و تعامل برقرار كند و اجتماعي بودن را  بياموزد.
  كودك در حين بازي مشكلات و احساسات، توانايي‌ها و استعدادهاي خود، ناكامي‌ها و اضطراب‌هايش، نكات مثبت و منفي‌اش را ابراز مي‌كند و همچنين ياد مي‌گيرد كه كمك كند و كمك بخواهد.
  كودكان از طريق بازي اميال و آرزوها و تخيلات خود را نشان مي دهند.
  در جريان بازي دقت، تمركز و حافظه كودك رشد مي‌يابند.
  بازي به كودكان اين امكان را مي‌دهد كه نسبت به افراد و محيط پيرامون و دنيايي كه در آن زندگي مي‌كند، شناخت كافي به دست آورد.
  كودك  در حين بازي ياد مي‌گيرد كه چه چيزي خوب و چه چيزي بد است و همچنين ياد مي‌گيرد اگر مي‌خواهد فردي قابل قبول به حساب آيد بايد صادق، مرتب و منظم، درستكار و  باعدالت  باشد.
  كودك از طريق بازي با اسباب‌بازي‌هايش با انواع رنگ‌ها، شكل‌ها و اندازه‌ها آشنا مي شود.
  والدين هنگام بازي با كودك صحبت كنند تا از اين طريق ارتباطات كلامي و يادگيري زبان او نيز رشد و گسترش پيدا  كند.
  بازي باعث تقويت مهارت‌هاي فيزيكي و حركتي و سلامت جسمي كودك مي شود.
  والدين بايد اسباب‌بازي متناسب با سن كودك انتخاب كنند، زيرا اگر اسباب‌بازي براي كودك سخت باشد او را خسته مي كند و اعتماد به نفس او را كاهش مي دهد و از طرفي اگر اسباب بازي‌اش خيلي ساده باشد كودك را به فكر كردن  وادار  نخواهد كرد.
و سخن آخر؛ بازي براي كودكان مقوله بسيار جدي و مهمي است كه بستر مناسبي را براي رشد و تحول آنها به وجود مي آورد پس بايد به آن توجه بسيار زيادي شود ولي اگر به آن توجه كافي نشود و كودك را  از بازي محروم كنيم در واقع او را  از  زندگي  محروم كرده‌ايم. 
  روانشناس باليني

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون