• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4778 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۰ آبان

سه عمليات تروريستي عليه فرانسوي‌ها باعث كشته شدن 3 شهروند و يك مظنون شد

چرخه اهانت و خشونت در فرانسه

شهاب شهسواري

 

يك هفته بعد از بريده شدن سر يك آموزگار فرانسوي توسط يك جوان وهابي چچن‌تبار، بار ديگر فرانسه آماج حملات تروريستي شده است. روز پنجشنبه يك حمله با چاقو در خاك فرانسه، يك حمله با اسلحه در دهكده مونفاوه در جنوب فرانسه و يك حمله با چاقو در نزديكي كنسولگري فرانسه در شهر جده عربستان در صدر خبرهاي جهان قرار گرفت. در يكي از اين حملات، كليساي بازيليك نوتردام در شهر نيس فرانسه روز پنجشنبه شاهد حمله تروريستي يك فرد تونسي‌تبار به حاضران در كليسا بود. بر اثر اين حمله سه تن، شامل يك مرد و دو زن جان خود را از دست دادند. به گفته پليس فرانسه يكي از دو زن بعد از حمله از محل مي‌گريزد و به رستوراني در نزديكي كليسا پناه مي‌برد، اما به دليل شدت جراحات در آنجا جان مي‌دهد. يك زن و مرد ديگر هم در همان محل كليسا به شكل فجيعي با چاقو ترور شدند. به گفته دادستان ضد تروريسم فرانسه، ژان فرانسوا ريكارد، تروريست مذكور فردي 21 ساله است كه كمتر از دوماه پيش به عنوان پناه‌جو وارد ايتاليا شده‌بود. به گفته مقام‌هاي فرانسوي مهاجم در شهر نيس، بعد از درگيري با پليس به‌شدت زخمي شده و اكنون در بيمارستان تحت نظر است. مهاجم در دهكده مونفاوه با گلوله پليس كشته شده و مهاجم به كنسولگري عربستان در فرانسه نيز به گفته سفارت فرانسه در رياض شناسايي شده و تحت تعقيب است.
عمليات هفته‌هاي اخير در فرانسه كه با محكوميت قاطع دولت‌هاي مسلمان مواجه شده است، بعد از آن رخ مي‌دهد كه بار ديگر موضوع انتشار كاريكاتورهاي توهين‌آميز از پيامبر اسلام (ص) با بازنشر اين كاريكاتورها در سالگرد حمله به ساختمان اين نشريه و پس از آن با سربريدن يك معلم مدرسه به دليل نمايش اين كاريكاتورها در كلاس به بهانه آموزش آزادي بيان، توسط يك جوان وهابي 18ساله، بار ديگر به بحث روز در فرانسه تبديل شد. اقدام‌هاي تروريستي اخير در فرانسه به‌شدت يادآور اقدام‌هاي تروريست‌هاي داعش در عراق و سوريه است و نشان مي‌دهد كه تروريسم افراطي در اروپا، اين‌بار هم از همان منبع هميشگي در حال بازتوليد است. امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه در واكنش به عمليات تروريستي اخير گفته است كه فرانسه در مقابل تروريسم عقب نخواهد نشست. وي همچنين با اعلام وضعيت فوق‌العاده امنيتي در فرانسه، تعداد محافظان نظامي مراكز مذهبي را در فرانسه از 3000 نفر به 7000 نفر افزايش داده است. هفته گذشته اظهارات اسلام‌ستيزانه مكرون در واكنش به عمليات تروريستي در پاريس، با واكنش رهبران كشورهاي اسلامي مواجه شد و اظهارات او را تحريك‌آميز و غيرقابل قبول توصيف كردند. با اين حال، اقدام‌هاي تروريستي در فرانسه، مكررا از سوي مسلمانان و كشورهاي اسلامي محكوم شده است. اين‌بار هم از دانشگاه الازهر مصر گرفته تا دولت تركيه كه اخيرا در مقابل اظهارات مكرون مواضع تندي گرفته‌بود حمله تروريستي نيس را به‌شدت محكوم كرده‌اند.
محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران با انتشار پيامي در توييتر به‌شدت حمله تروريستي روز پنجشنبه را در نيس فرانسه محكوم كرد. ظريف در اين پيام نوشت: «ما شديدا حمله تروريستي در نيس را محكوم مي‌كنيم. تداوم تشديد دور باطل نفرت‌پراكني، تحريك و خشونت، بايد با منطق و عقلانيت متوقف شود. بايد متوجه شويم كه افراط‌گرايي فقط افراط‌گرايي بيشتر به بار مي‌آورد و نمي‌توان با استفاده از اقدام‌هاي تحريك‌آميز زننده به صلح رسيد.
به رغم انتساب حملات اخير در فرانسه به پيروان تندروي مذهب وهابيت، اما مقام‌هاي دولت‌هايي مانند امارات متحده عربي و عربستان سعودي كه در طول دهه‌هاي گذشته حاميان اصلي اين تفكر افراطي محسوب مي‌شدند، در بيانيه‌اي اين اقدام تروريستي را محكوم كرده‌اند. پادشاهي سعودي با انتشار بيانيه‌اي در خبرگزاري دولتي اين كشور «چنين اقدام‌هاي افراطي» را «اساسا مردود» اعلام كرده است. در ادامه اين بيانيه بر اهميت «اجتناب اقداماتي كه باعث توليد نفرت، خشونت و افراطي‌گري» شود، تاكيد مي‌كند. انور قرقاش، وزير كابينه امارات متحده عربي در امور خارجه هم با تبريك به مناسبت سالروز ولادت رسول اكرم (ص) نوشته است: «در اين سالروز گرامي، تاكيد مي‌كنيم كه گفتمان خشونت و افراطي‌گري، از ما نمايندگي نمي‌كند.»

توييتر اظهارات نخست‌وزير پيشين مالزي را  
پاك كرد
در پي مباحث اخير در مورد آزادي بيان و اهانت به پيامبر اسلام (ص) ماهاتير محمد، نخست‌وزير پيشين مالزي اظهارنظري كرد كه توسط شبكه اجتماعي توييتر به اتهام حمايت از تروريسم آن را پاك كرد. ماهاتير محمد نوشت كه از آزادي بيان حمايت مي‌كند، ولي معتقد است كه نبايد از اين ابزار براي اهانت و تحقير ديگران استفاده كرد. او همچنين با اشاره به سابقه استعماري فرانسه در كشورهاي اسلامي و قتل عام مسلمانان توسط فرانسوي‌ها نوشته است: «فرانسوي‌ها به شهروندان خود بايد احترام به احساسات ديگران را ياد دهند. چون آنها به خاطر اقدام يك فرد عصباني، همه مسلمانان و مذهب مسلمانان را متهم مي‌كنند، مسلمانان حق دارند فرانسوي‌ها را تنبيه كنند. تحريم، جبران كارهاي بدي را نمي‌كند كه فرانسوي‌ها در طول سال‌ها انجام داده‌اند.» ماهاتير محمد، مكرون را فردي خام توصيف كرده است و از او به دليل اظهارات تحريك‌آميزش به‌شدت انتقاد كرده‌بود. ماهاتير محمد در واكنش به حذف نظرش از شبكه اجتماعي توييتر، با تاكيد بر اينكه همچنان گفته‌هايش را قبول مي‌كند، اقدام توييتر را خلاف توصيف كرده است. رسانه‌هاي غربي با تحريف صحبت‌هاي ماهاتير محمد اين‌گونه وانمود كردند كه نخست‌وزير پيشين مالزي «حق كشتن فرانسوي‌ها» براي مسلمانان را به رسميت شناخته است. در حالي كه اين سياستمدار ارشد اهل مالزي معتقد است مسلمانان هرگز انتقام جنايات فرانسه را نگرفته‌اند و به همين دليل حق دارند كه از فرانسوي‌ها عصباني باشند.

 


تعليق عضويت رهبر پيشين حزب كارگر بريتانيا به اتهام يهودستيزي

در شرايطي كه مساله آزادي بيان و عقيده، اين روزها به بحث اصلي در اروپا تبديل شده است، حزب كارگر بريتانيا عضويت رهبر پيشين خود را به دليل آنچه «يهودستيزي» خوانده شده، لغو كرد. جرمي كوربين، رهبر پيشين حزب كارگر، مشهور به حمايت از حقوق فلسطينيان بود. وي در واكنش به متهم شدنش به يهودستيزي، اين مساله را مردود و نفرت‌انگيز توصيف كرده است. حزب كارگر بريتانيا، عضويت جرمي كوربين، رهبر سابق حزب را پس از انتشار نتايج يك تحقيق چند ساله درباره «يهودي استيزي در حزب كارگر» تعليق كرد. كميسيون برابري و حقوق بشر پس از اعلام نتايج گزارش خود گفت: «حزب كارگر مسوول اقدام‌هاي غيرقانوني در آزار و اذيت و تبعيض است.» لوسيانا برگر، نماينده سابق حزب كارگر يكي از اعضاي يهودي بود كه از حزب تحت رهبري كوربين كناره‌گيري كرد. وي پس از تعليق كوربين گفت كه اين گزارش سخنان وي را ثابت مي‌كند چراكه وي پيش از اين گفته بود از سوي هواداران كوربين به اسيد‌پاشي، حمله با چاقو و تجاوز تهديد شده بود. وي در وبلاگ خود نوشت: «اين حزب [كارگر] فرهنگ قلدري، تعصب و ارعاب عليه يهوديان را كه به درونش نفوذ يافته بود، تسهيل كرد.» كر استامر رهبر حزب كارگر كه در آوريل گذشته جايگزين كوربين شد، در يكي از نخستين اقدام‌هاي خود از جامعه يهوديان بريتانيا عذرخواهي كرد. وي روز پنجشنبه قول داد تمام يافته‌هاي تحقيق دو ساله كميسيون برابري و حقوق بشر را بپذيرد. استامر در يك نشست خبري گفت: «خواندن اين گزارش سخت بود و براي حزب كارگر روز شرمساري است.» وي افزود: «مي‌توانم به شما قول دهم كه من عمل خواهم كرد. ديگر اجازه نخواهيم داد كه اقدام‌هاي ضد يهودي رخ دهد.» وي تاكيد كرد كه حزب كارگر اين گزارش را به‌طور كامل و بدون ترديد مي‌پذيرد. جرمي كوربين در واكنش به يافته‌هاي گزارش اخير تاكيد كرد كه «يهودي استيزي نفرت‌انگيز است» با اين حال وي تصريح كرد كه تيم وي از سال ۲۰۱۸ تغييرات داخلي را براي مقابله با اين موضوع آغاز كرده بود. وي در عين حال تاكيد كرد كه تمام يافته‌هاي گزارش كميسيون برابري و حقوق بشر را قبول ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون