• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4781 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۴ آبان

«اعتماد» از آخرين تحركات انتخاباتي دو جناح گزارش مي‌دهد

احزاب وارد مي‌شوند

گام نخست همواره همين است. احزاب فعال مي‌شوند. كميته‌هاي انتخاباتي اسامي را پشت هم فهرست مي‌كنند، با گزينه‌هاي مدنظرشان وارد رايزني مي‌شوند و به هر حال هر كدام به اندازه سهم‌شان در يك جريان سياسي براي اينكه گزينه مدنظرشان را ترويج و تبليغ كنند، تلاش مي‌كنند. به نظر مي‌رسد اين فرآيند با وجود اينكه كشور در دشوارترين دوران بحران كرونا و وضعيت اقتصادي قرار دارد، در حال سپري شدن است. اگر چه هنوز خروجي‌ اين رايزني‌ها مشخص نشده و همه‌ چيز فعلا بر‌مبناي حدس و گمان است اما نمي‌توان منكر شد كه جريان‌هاي سياسي هم چشم به انتخابات امريكا دوخته‌اند تا ببينند آيا قرار است رييس‌جمهوري بعدي از مردادماه ۱۴۰۰ درگير تداوم مناقشه با ترامپ امريكايي باشد يا بايدن.
اعلام موضع انتخابات؛ به ‌زودي
«به زودي با انتشار بيانيه‌اي مواضع انتخاباتي خود را اعلام مي‌كنيم.» اين خبري است كه سخنگوي حزب اتحاد ملت درمورد فعاليت‌هاي انتخاباتي حزب داده و به خبرگزاري ايلنا گفته است كه جلسات دفتر سياسي و شوراي مركزي حزب به ‌صورت هفتگي و منظم برگزار مي‌شود كه بحث و بررسي درمورد انتخابات رياست‌جمهوري در جلسات آن درجريان است. به‌ گفته حسين نوراني‌نژاد براي نحوه و چگونگي حضور در انتخابات سناريوهاي مختلفي بررسي و بعد از اتخاذ تصميم نهايي، بيانيه تفصيلي در مورد موضع حزب منتشر خواهد شد. سخنگوي حزب اتحاد همچنين در‌خصوص جلسه اخير مسوولان شعب استاني اين حزب با دبيركل نيز توضيح داد و گفت: «اين چهارمين نشست از ابتداي سال ۹۹ بود كه با حضور آقايان شكوري‌راد، ميردامادي، مبلغ و خانم منصوري برگزار شد. در اين جلسه درخصوص مساله انتخابات و نحوه حضور در انتخابات و همچنين روش و شيوه سازماندهي نيروهاي اصلاح‌طلب بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت. همچنين دوستان در استان‌ها هم اگر اخبار يا مسائلي داشتند آن را با اعضاي شوراي مركزي مطرح كردند.» پيش از اين نام رضا خاتمي، پزشك سياستمدار اصلاح‌طلب و برادر رييس دولت اصلاحات به عنوان گزينه جدي حزب اتحاد ملت براي انتخابات پيش ‌رو مطرح شده ‌بود. نوراني‌نژاد البته در اين مصاحبه حرفي از گزينه احتمالي نزده اما در مورد فضاي غالب دروني حزب اتحاد گفته است: «براي ما به عنوان يك حزب اصلاح‌طلب اصل بر حضور در انتخابات است، همواره در هر انتخاباتي تا حالا اصل را بر حضور در انتخابات گذاشتيم، درخصوص اينكه روند و شيوه اين حضور چگونه باشد در حال صحبت هستيم اما بنا داريم كه با كانديداي خودمان حضور پيدا كنيم، يك كانديدايي كه وفادار به گفتمان اصلاح‌طلبي باشد. اينكه گفته مي‌شود كانديدا از حزب باشد، لزوما به معناي اينكه عضو حزب باشد، نيست؛ بلكه نياز است فردي كه مورد حمايت قرار مي‌گيرد به اين گفتمان باور داشته باشد.»  علاوه بر اتحاد، مجمع روحانيون مبارز نيز اخيرا جلسه انتخاباتي مهمي برگزار كردند و در حزب كارگزاران سازندگي هم دو گزينه حزبي اصلاح‌طلب يعني محسن هاشمي و اسحاق جهانگيري از فهرست كانديداها خط خورده‌اند. با اين حال يكي از جدي‌تري مصايبي كه اين روزها و احتمالا در جريان انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده اصلاح‌طلبان با آن درگير خواهند بود، «بدنه اجتماعي» است. موضوعي كه غلامرضا ظريفيان كنشگر سياسي اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با برنا به آن پرداخته است. او معتقد است كه سرمايه اجتماعي اصلاح‌طلبان آسيب ديده و اين باعث مي‌شود كه احتمالا شانس اصولگرايان در انتخابات بيشتر باشد.
 حضور جدي جامعه اسلامي مهندسين
اصولگرايان هم خود كاملا بر اين موضوع واقفند كه جميع شرايط براي آنها فراهم است تا ساكن بعدي «پاستور» يكي از ميان آنها باشد. با اين حال آنها نيز همچون اصلاح‌طلبان در مرحله بحث و بررسي‌هاي حزبي هستند. در همين راستا سيدكمال‌الدين سجادي، سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري از تشكيل كميته‌اي براي بررسي وضعيت كانديداهاي احتمالي رياست‌جمهوري در اكثر احزاب عضو اين جبهه خبر داد. سجادي در گفت‌وگو با ايسنا توضيح داده كه گر چه به ‌دليل شيوع كرونا جلسات حزب تعطيل است اما از طريق مجازي و تلفني ۱۸ تشكل عضو اين جبهه در حال رايزني هستند تا درمورد كانديداهاي رياست‌جمهوري رايزني كنند. سخنگوي جبهه پيروان رهبري البته اعلام كرده كه جامعه اسلامي مهندسين كه دبيركل آن محمدرضا باهنر است، به ‌صورت جدي جلسات خود را تشكيل داده و در نظر دارد به ‌صورت جدي در هر دو انتخابات رياست‌جمهوري و شوراي شهر وارد شود. اخيرا گمانه‌زني‌هايي درمورد احتمال كانديداتوري محمدرضا باهنر براي رياست‌جمهوري مطرح شده ‌بود كه شايد اين اظهارات اين گمانه‌ها را تقويت كند با اين حال اين تشكيلات به تنهايي همواره به‌ صورت فردي هرگز قدرت قابل‌توجهي در جريان اصولگرايي نداشته است؛ اگر‌چه نمي‌توان قدرت لابي و رايزني دبيركل آن را ناديده گرفت. دبيركلي كه البته خود اين اواخر بار ديگر به اين گمانه‌زني‌ها واكنش نشان داد و اين احتمال را رد كرد. به هر روي اما به نظر مي‌رسد كه اغلب احزاب در آخرين روزهاي تصميم‌گيري براي طرح گزينه يا گزينه‌هاي مورد حمايت‌شان هستند و شايد بتوان گفت انتخابات امريكا نيز در اين تصميم نهايي به خصوص براي اصولگرايان بي‌تاثير نخواهد بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون