• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4781 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۴ آبان

گرد مولر افسانه‌اي در آستانه مرگ قرار دارد

سقوط تلخ بمب‌افكن

سامان سعادت

 

روز سه‌شنبه تولد ۷۵ سالگي گرد مولر بود. با اين حال از تولد او خبري مبني بر جشن و شادماني مخابره نشد. در عوض رسانه‌ها و هواداران فوتبال كه مي‌خواستند در سالروز تولد گلزن افسانه‌اي دنياي فوتبال خبري از او به دست آورند با مصاحبه تكان‌دهنده همسرش مواجه شدند. همسر مولر در گفت‌وگويي با نشريه بيلد آلمان از وضعيت تراژيك مولر خبر داد. 
از سال ۲۰۱۵ باشگاه بايرن مونيخ ضمن تاييد خبر ابتلاي گرد مولر بازيكن سابق خود به بيماري زوال اعلام كرد او تحت مداواي پزشكي قرار گرفته است. او در يك خانه سالمندان ايالت باواريا و تحت نظر خدمات پزشكي قرار گرفت. با اين حال امسال همسر گرد مولر به نام اوشي در سالروز تولد او جزيياتي تكان‌دهنده از وضعيت بيماري ستاره سابق فوتبال آلمان فاش كرد. جزيياتي كه نشان مي‌دهد بمب‌افكن آلماني در مسير سقوط قرار گرفته است.
اوشي به بيلد گفت: «او تقريبا هيچ‌چيزي نمي‌خورد. به سختي مي‌تواند غذا را قورت دهد. تقريبا تمام ۲۴ ساعت روز را در رختخواب دراز كشيده و فقط چند لحظه در روز چشمانش را باز مي‌كند و بيدار است.» طبق گفته نزديكان و همسر مولر او ديگر قادر به تشخيص هيچ‌كس نيست و حتي همسر و فرزندانش را نيز به ياد نمي‌آورد. اوشي مولر مي‌گويد كه در روز تولد كنارش بوده، سعي مي‌كرده با وي حرف بزند و كنار هم تلويزيون تماشا كردند. «وقتي او لحظه‌اي چشم‌هايش را باز مي‌كند خيلي خوب است. او گاهي مي‌تواند با پلك زدن بله يا نه بگويد.» 
اوشي در بخش ديگري از صحبت‌هايش در مورد گرد مولر گفت: «او هميشه مبارز بوده است. در تمام زندگي‌اش هميشه شجاعت داشته. او هنوز هم به همين شكل است. گرد تا پايان زندگي‌اش خواهد خوابيد. او فقط به ندرت دهانش را باز مي‌كند تا غذاي پوره به او داده شود. او آرام است و فكر نمي‌كنم متوجه رنجي كه مي‌كشد باشد.» در حال حاضر با توجه به شيوع بيماري كرونا تنها عده خاصي حق ملاقات با گرد مولر را دارند. همسر و فرزندانش به همراه چند دوست صميمي آن هم حداكثر به مدت ۲۰ دقيقه.
گرد مولر ملقب به بمب‌افكن فوتبال آلمان در ۶۲ بازي ملي براي كشورش ۶۸ گل به ثمر رساند. او همچنين براي بايرن در مجموع ۵۵۲ گل زد. او قهرماني‌هاي متعدد با بايرن و تيم ملي آلمان به دست آورد. او در يورو ۱۹۷۲ با آلمان فاتح مسابقات شد و در آن مسابقات ۴ گل زد. گل آخر او در فينال مقابل هلند بود. در جام جهاني ۱۹۷۴ مولر به همراه مانشافت قهرمان جهان شد. او ركورددار گلزني براي تيم ملي آلمان تا سال ۲۰۱۴ به حساب مي‌آمد كه ميرسلاو كلوزه ركورد او راشكست. 
مولر قبل از تاييد ابتلايش به زوال عقل يك دوره طولاني‌ مدت اعتياد به الكل را پشت سر گذاشته بود. اسپورتس ميل در ماه ژوئن گزارش داده بود كه هانس ولر به عنوان زندگي‌نامه نويس سال گذشته با مولر ملاقات داشته اما مولر روي صندلي چرخ‌دار بوده و نمي‌توانسته حرف بزند. او همچنين به درستي غذا نمي‌خورده. 
يكي ديگر از اسطوره‌هاي فوتبال دنيا كه به بيماري زوال عقل دچار شده سر بابي چارلتون اسطوره فوتبال انگلستان است. اين خبر نيز روز ۱۱ آبان منتشر شد. تشخيص بيماري او تنها چند روز پس از مرگ نابي استايلز هم تيمي سابقش و همچنين سه ماه پس از درگذشت جك چارلتون برادر بزرگ‌ترش در سن 85 سالگي رخ داده است. هر دوي اين افراد در سال‌هاي آخر عمرشان به اين بيماري مبتلا شده بودند. ليدي نورما همسر بابي چارلتون با تاييد اين خير اعلام كرد اطلاع‌رساني در اين زمينه انجام خواهد شد تا به افراد آسيب‌ديده از بيماري زوال عقل كمك شود و برنامه مشخصي براي مبارزه با اين بيماري در نظر گرفته شود. 
يكي از نشريات انگليسي در سال 2016 كمپيني براي تحقيق و مطالعه در مورد شيوع بيماري زوال عقل در بين فوتباليست‌هاي سابق ايجاد كرد و سال گذشته مطالعه‌اي كه با حمايت اتحاديه فوتبال انجام شد، نشان داد كه فوتباليست‌هاي حرفه‌اي سابق، 350 درصد بيشتر از بقيه احتمال فوت بر اثر بيماري عصبي و مغزي دارند. 
گفته مي‌شود اين موضوع به دليل ضربات مكرر سر در بازي‌هاست و اين اميد وجود دارد كه با انتشار اين اخبار، حمايت بيشتري از خانواده‌هاي بازيكنان سابق فوتبال كه مبتلا به اين بيماري هستند، صورت بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون