• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4785 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۹ آبان

آخرين رييس جمهور

نوشته فرهاد والي

جولياني در سال  2012با مريم رجوي، رييس تشكيلات مجاهدين خلق از گروه‌هاي مخالف جمهوري اسلامي ديدار كرد و در سال 2017هم در نشست سالانه اين سازمان در پاريس سخنراني كرد. او اعلام كرد كه براي اين سخنراني‌ها پول گرفته ولي مقدار پولي را كه گرفته است، اعلام نكرد. شخص ديگري كه در اين جلسه سخنراني كرد، الين چائو همسر ميچ مك كانل رهبر اكثريت سنا بود كه براي پنج دقيقه سخنراني در پاريس پنجاه هزار دلار و براي يك سخنراني ديگر در ميسوري 17.5هزار دلار گرفته بود. البته جولياني فقط در اين مورد واسطگي نكرد، او براي رهايي رضا ضراب همدست بابك زنجاني كه دولت‌هاي تركيه و ايران مايل به بازگرداندن او از امريكا بودند، پول‌هايي گرفته بود و تلاش‌هايي كرده بود كه به نتيجه نرسيد. شايد به همين دليل است كه ترامپ در مورد رودي جولياني گفته بود: « او وكيل فوق‌العاده خوبي است.» رودي جولياني در سخنراني اول ژوييه سال 2017 در نشست سالانه سازمان مجاهدين خلق در پاريس سخنراني كرد و ضمن ستايش از اين سازمان گفت كه با قدرت گرفتن دونالد ترامپ سياست امريكا تغيير كرده و نگاه متفاوتي به مسائل جهان در واشنگتن حاكم است. وي گفت: « سازمان مجاهدين خلق به آزادي مذهب، آزادي زنان، انتخابات آزاد، حقوق بشر و حكومت قانون باور دارند.»
جولياني در رسوايي اوكراين نقش مهمي ايفا كرد. او جزو افرادي بود كه به ولاديمير زلينسكي فشار آوردند تا پرونده قضايي براي هانتر بايدن پسر جو بايدن در اوكراين تشكيل دهد. او همچنين خواسته بود كه اوكراين اعلام كند كه اشتباهاتي در مورد پرونده پال منافورت رخ داده است. پيش از آن و در سال 2016 اوكراين مدعي شده بود پال منافورت از رييس‌جمهور هوادار روسيه اوكراين براي لابي‌گري در ايالات متحده مبالغ هنگفتي گرفته است. دو شريك تجاري و دوست ترامپ به نام‌هاي لو پارناس
( Lev Parnas )و ايگور فرومن  (Igor Fruman) رابط جولياني در امور اوكراين بودند. در اين اثنا نيويورك‌تايمز گزارش كرد كه دادستاني نيويورك، محلي كه زماني او رييسش بود، در حال بررسي قضايي جولياني براي تخلفات مالي و سياسي است. همزمان واشنگتن‌پست اعلام كرد كه دادستاني در حال بررسي رفتار جولياني است و ممكن است براي ممانعت از اجراي عدالت، پول‌شويي و توطئه براي كلاهبرداري از ايالات متحده متهم كند. 
در اكتبر 2019پارناس و فرومن به اتهام تخلف مالي انتخاباتي دستگير شدند. در سپتامبر 2019، وقتي كه اخباري مبني بر سطح بالايي از تخلفات مربوط به اوكراين، منتشر شد، جولياني با شبكه سي‌ان‌ان براي دفاع از خودش مصاحبه كرد. وقتي از او سوال شد كه آيا سعي كرده مقامات اوكرايني را وادار كند كه از بايدن تحقيق كنند، او در ابتدا پاسخ داد «نه، در واقع من اين كار را نكردم»، اما سي ثانيه بعد گفت، «البته كه اين كار را كردم». بلافاصله در يك توييت وي گزارش‌هايي مبني بر گرو گرفتن كمك‌هاي نظامي برنامه‌ريزي شده براي اوكراين در ازاي تحقيقات مخرب عليه بايدن توسط ترامپ را تاييد كرد. 
در گزارش بازرس دروني وزارت خارجه كه به كنگره تقديم شده بود آمده است كه تيم جولياني در اخراج سفير امريكا در اوكراين، هماهنگي به سفير امريكا در اتحاديه اروپا براي استفاده از اوكراين به قصد كمك به انتخاب مجدد بسيار فعال بوده است. جولياني و همدستانش در اين راه از هيچ اقدامي كوتاهي نكرده بودند. آنها با ارعاب، تهديد و رشوه خواسته بودند كه مداركي درست كنند كه نشان دهد خانواده بايدن از قدرت سوءاستفاده كرده است و لذا لياقت رياست‌جمهوري ندارد. 

كارچاق كن: مايكل كوهن Michael Cohen
زماني كه برخي دونالد ترامپ را براي نامزدي جمهوري‌خواهان تشويق مي‌كردند مايكل كوهن بي‌اعتنا گوش مي‌كرد. برخي معتقد بودند كه ترامپ مي‌تواند فرماندار ايالت نيويورك شود، كسي فكر رياست‌جمهوري او را نمي‌كرد. آن موقع ترامپ مدعي شده بود كه مطمئن است كه بارك اوباما در كنيا متولد شده و گفته بود كه يك كميته تحقيق براي اين مساله تشكيل داده است. در واقع كميته تحقيقي وجود نداشت و اوباما مجبور شد با انتشار گواهي تولدش در هاوايي به اين دروغ‌ها خاتمه بدهد. اما اين موضوع باعث شده بود ترامپ هر روز در فاكس‌نيوز ظاهر شود. 
مساله براي كوهن زماني جدي شد كه رييسش از او خواست كه جلسه‌اي براي موضوع شركت در انتخابات فرمانداري تشكيل بدهد. در جلسه‌اي كه بين كوهن و مايكل كپوتو( Michael Caputo) استراتژيست جمهوري‌خواه اتفاق افتاد، كوهن اذعان كرد كه اگر ترامپ فرماندار نيويورك شود او هم مايل است كه شهردار نيويورك شود. او به كپوتو گفته بود فرمانداري ترامپ راه را براي او هم هموار خواهد كرد، او هميشه آرزوي شهردار شدن داشته است. براي كپوتو ايده شهردار شدن كوهن يك ايده مسخره بود. او سپس پيشنهاد كرد كه در انتخابات ايالتي با ترامپ براي معاونت فرمانداري كانديدا شود. 
در زمان ده سالي كه كوهن بطور اختصاصي براي ترامپ كار مي‌كرد، خود را به ترامپ به عنوان يك يار وفادار خستگي‌ناپذيز، ستيزه‌جو كه حاضر است براي خشنودي ترامپ هر كاري بكند نشان داده بود. اما با همه شيدايي و وفاداري براي دونالد ترامپ، مايكل كوهن ترامپ را وسيله‌اي براي رسيدن به آرزوهاي جاه‌طلبانه‌اش مي‌دانست. ترامپ براي كوهن امكان رسيدن به قدرت، محبوبيت و ثروت را فراهم مي‌كرد. او عاشق دوربين تلويزيون و توجه مطبوعاتي بود. 
وي وكيل و حقوقدان و در اصل كارچاق كن شخصي دونالد ترامپ بود كه به عنوان معاون ويژه و دستيار وي در موسسات مربوط به ترامپ مانند « ترامپ اينترتينمنت» و اريك ترامپ فعاليت مي‌كرد. وي توسط بازرس مولر به هشت مورد اتهام از جمله نقض مقررات مالي در مبارزات انتخاباتي و تقلب در بانك متهم و محكوم شد. براساس قوانين حاكم بر مسائل مالي انتخابات امريكا، يك نامزد انتخاباتي حق ندارد از بودجه كمپين انتخاباتي براي مواردي كه مربوط به انتخابات نيست، مصرف كند. مايكل كوهن به دستور دونالد ترامپ از محل بودجه انتخاباتي مبلغي معادل…… حق‌السكوت به استورمي دانيلز پورن استار پرداخته است تا وي رابطه خودش را با دونالد ترامپ افشا نكند، رابطه جنسي دونالد ترامپ و استورمي دانيلز در سال  2006يعني يك سال پس از ازدواج وي با ملانيا ترامپ در سال  2005انجام شده بود. 
براساس مقاله‌اي كه در سال 2017 در نيويورك‌تايمز منتشر شد، مايكل كوهن ‌زاده 25اوت 1966از دوران جواني شخصيتي كمابيش شبيه دونالد ترامپ داشت، او مراسم ازدواج خودش را در يك هتل بسيار مجلل برگزار كرد و در حين تحصيل با يك خودروي پورشه يا يك خودروي بنتلي به دانشگاه مي‌رفت. او در محله لانگ آيلند نيويورك به دنيا آمده و مادرش پرستار بوده است. پدرش همان‌طور كه از نام او پيداست، يهودي بود و از افرادي بود كه در جريان هولوكاست زنده ماندند و بعدا جراح شد. مايكل كوهن تحصيل خودش را در رشته حقوق دانشگاه ميشيگان غربي در سال 1991 دريافت كرد. كوهن همانند بسياري از اعضاي تيم ترامپ در ابتدا طرفدار دموكرات‌ها بود و در سال  1988به عنوان يك كارآموز وكالت، در كمپين انتخاباتي مايكل دوكاكيس رقيب انتخاباتي بوش پدر حضور يافت. بيست سال بعد نيز در سال  2008به باراك اوباما راي داد، اما مدت زيادي نگذشته بود كه از او سرخورده شد. 
وي در سال 2003در انتخابات شوراي شهر نيويورك از سوي جمهوري‌خواهان از حوزه منهتن شركت كرد ولي به سختي از رقيب دموكرات خودش شكست خورد. وي كه در مدت فعاليتش به عنوان وكيل دونالد ترامپ خلاف‌هاي مالي متعددي كرده بود در 9 آوريل 2018با يورش ماموران اف.بي.آي به دفتر و خانه‌اش مواجه شد و متهم و محكوم و زنداني شد، اما به‌خاطر شرايط كرونا در حال حاضر با وثيقه در خانه خودش بازداشت است. پرونده كوهن دو متهم دارد كه متهم نخستين آن دونالد ترامپ است كه چون رييس‌جمهور است نمي‌توان او را بازداشت كرد، و در اولين روزي كه موقعيت رياست‌جمهوري را از دست بدهد، به‌خاطر اين پرونده به زندان خواهد رفت. در گزارش  27فوريه  2019بي‌بي‌سي آمده با عنوان«مايكل كوهن: ترامپ از من خواست كه دروغ بگويم». مايكل كوهن بعدها اعلام كرد كپي چكي را كه ترامپ به عنوان حق‌العمل او در دادن حق‌السكوت به استورمي دانيلز داده است، دارد. وي اعلام كرد از اينكه در «پنهان‌كاري اقدامات نامشروع» آقاي ترامپ سهم داشته شرمسار است. دونالد ترامپ در پاسخ به اظهارات كوهن زماني كه براي ديدار با كيم جونگ اون به ويتنام سفر كرده بود، در توييتي به‌شدت به مايكل كوهن تاخت و او را متهم كرد كه به خاطر كاهش دوره زندانش دروغ گفته است. ترامپ نوشت كه كوهن مجوز وكالتش را به خاطر «دروغ و تخلف »از دست داده و«كارهاي بدي»كرده كه به دونالد ترامپ ربطي نداشته است. 
كوهن همچنين در شهادتش به كنگره گفت كه موكلش يعني دونالد ترامپ از قبل از هك شدن ايميل‌هاي « كميته ملي دموكرات» خبر داشته، در حالي كه ترامپ بارها اين اتهام را رد كرده بود. كوهن گفت كه در ماه جولاي 2016در دفتر ترامپ حضور داشت كه راجر استون، مشاور سياسي ترامپ با او تماس گرفت و گفت كه با جوليان آسانژ بنيانگذار ويكي‌ليكس صحبت كرده است. به ادعاي كوهن استون به ترامپ گفته بود كه آقاي آسانژ از مجموعه عظيمي از ايميل‌هايي خبر داده كه مي‌توانسته به ضرر هيلاري تمام شود. كوهن گفت: آقاي ترامپ در آن زمان پاسخي شبيه اين داد كه « چقدر هم عالي».

كريستوفر استيل: Christopher Steele
اگر كسي قرار باشد در زندگي واقعي شباهتي به جيمز باند داشته باشد، كريستوفر استيل است. او كه از سال‌هاي 2006تا 2009رييس دفتر سرويس اطلاعاتي بريتانيا در امور روسيه در لندن بود و به زبان روسي مسلط است، از متخصصين امور روسيه است. او بيشتر دوران حرفه‌اي‌اش كارمند دولت بوده هرگز وارد سياست نشده بود و از مسائل دروني و پيچيدگي‌هاي سياسي ايالات متحده آگاهي كامل نداشت. تصور كنيد كه او اكنون فردي است كه به طرز باور نكردني ولاديمير پوتين و دونالد ترامپ را خشمگين كرده و هر دو به يك اندازه از او متنفرند. 
او در تحقيقات خصوصي كه براي برخي اعضاي حزب جمهوري‌خواه در زمان مبارزات درون حزبي شروع شد و سپس براي حزب دموكرات ادامه پيدا كرد، مدعي شد كه مقامات روسي پنج سال است كه ترامپ را پرورانده‌اند. در اين پرونده دو عمليات مختلف روسيه شرح داده شده است. اولين مورد تلاشي بود كه سال‌ها به طول انجاميد كه براي يافتن راه‌هايي براي استفاده از ترامپ، احتمالا نه براي تبديل ترامپ به عنوان يك جاسوس روسيه، بلكه به احتمال زياد او را به منبعي تبديل كنند كه روس‌ها بتوانند از او استفاده كنند. اين روش از طريق انجام معاملات تجاري با او بوده است. 
عمليات دوم كه در زمان انتخابات بود و شامل تماس با نمايندگان ترامپ در طول مبارزات انتخاباتي براي بحث در مورد هك كردن اي‌ميل حزب دموكرات و مسوول ستاد انتخاباتي كلينتون جان پودستا
( Podesta John )بود. استيل در اين پرونده مدعي شد كه نزديكان ترامپ در دوره انتخابات روابط تنگاتنگي با ماموران اطلاعاتي روسيه داشته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون