• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4787 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۱ آبان

سخنگوي دولت ادعاي ارزپاشي دولت را پس از پيروزي بايدن تكذيب كرد

دولت تحت فشارداخلي يا خارجي؟

پس از اينكه رسانه‌ها جو بايدن، نامزد دموكرات‌ها را به عنوان رييس‌جمهوري منتخب ايالات متحده معرفي كردند، ۱۲هزار كيلومتر آن‌طرف‌تر نرخ ارز روي نمودار روندي كاهش پيش گرفت. انتخاب يك نامزد دموكرات و كنار گذاشته شدن دونالد ترامپ باعث شد تا نه‌تنها بازار ارز بلكه، بازارهاي هم ارز چون سكه و طلا نيز واكنش نزولي داشته‌باشند و حتي گفته مي‌شد اين انتخاب بر بازارهايي چون خودرو يا مسكن نيز تاثير كاهشي داشته است. اين روند اما ديري نپاييد و دوباره ارز و سكه و طلا روي نمودار به شكل صعودي حركت كرد. در اين ميان گروه‌هاي مختلف سياسي تحليل‌هاي متفاوتي از اين پديده اقتصادي داشتند. در اغلب اين تحليل‌ها نوك پيكان به سمت دولت گرفته شد و همين باعث شد كه دوشنبه شب محمود واعظي، رييس‌دفتر رييس‌جمهوري به سرعت با پايگاه اطلاع‌رساني دولت در اين مورد گفت‌وگو كرده و شرايط را شرح دهد و روز سه‌شنبه نيز علي ربيعي، سخنگوي دولت در خلال پاسخ به پرسش‌هاي خبرنگاران به اين تحليل‌ها و بعضي گمانه‌زني‌ها پاسخ داده و اين موارد را تكذيب كند. با اين حال مشخص نيست وضعيت آشفته بازار ارز كه بهبود پيدا نمي‌كند، تحت تاثير فشارهاي داخلي است يا فشارهاي خارجي يا تاثير هر كدام به چه ميزان است؟
اگرچه روند افزايشي قيمت دلار از اوخر سال ۹۶ و ابتداي سال ۹۷ آغاز شد، اسفندماه ۹۸ كه شيوع كوويد-۱۹ در ايران به‌صورت رسمي اعلام شد، تركيبي از كرونا و تحريم‌هاي شديد وضعيت اقتصادي را در شرايط بغرنجي قرار داد كه در آن نه‌تنها بازار ارز قابل كنترل نبود، بلكه دولت در تامين كالاهاي اساسي و حتي درماني نيز با مشكلاتي مواجه بود. همچنين مشكل كسري بودجه نيز كه پيش از اين پيش‌بيني مي‌شد، محقق شد. اين شرايط باعث ايجاد اين پرسش شد كه آيا دولت از نوسانات بازار ارز يا به تعبيري گران شدن دلار سود مي‌برد؟ در همين مورد اخير و پس از تحول در راس دولت امريكا نيز گفته مي‌شد كه وزارت صمت و بانك مركزي در قبال فشارهاي بازرگانان و برخي گروه‌هاي مافياي ارز عقب‌نشيني كرده و نگذاشتند قيمت بيش از اين پايين بيايد. گمانه ديگري هم كه مطرح بود ارزپاشي در بازار بعد از پيروزي بايدن بود. اغلب اين نوع گمانه‌زني‌ها از زبان رسانه‌هاي مخالف دولت شنيده مي‌شد.  علي ربيعي، سخنگوي دولت ديروز در جريان پاسخ به پرسشي درمورد نرخ ارز، به گمانه‌هايي چون «دولت ارز را گروگان گرفته تا بعد از انتخاب بايدن ارزپاشي كند» اشاره كرد و گفت كه «اگر چنين اتفاقي رخ دهد، يعني خيانتي بزرگ به ملت ايران صورت گرفته است.» او اين ادعا را نادرست و از سر ناآگاهي و بيشتر يك موضع سياسي توصيف كرد كه البته غيراخلاقي است. ربيعي همچنين تاكيد كرد كه اينگونه اظهارات به آرامش اجتماعي آسيب مي‌زند، مواضعي چون مواضع فارسي‌زبان خارج از كشور است. او گفت: «لازم است به دوستاني كه اين ادعا را مطرح مي‌كنند يادآوري كنم بحث فروش نفت را با دسترسي به ارز حاصل از نفت اشتباه نگيرند و اگر هم مي‌دانند عامدانه اين را مغلطه نكنند. تاكنون هم به خاطر اقدامات و تدابير بانك مركزي به نحوي مشكل ارز را حل كرده بوديم.آقاي همتي جنگيده تا ارز را به دست بياورد و نگذارد دولت دچار مشكل شود. وزارت خارجه و صادر‌كننده‌ها و همه اينها ابعاد آن مشخص است.‌اي كاش مرجع و نهادي اين اتهامات نادرست و برهم زننده آن را رسيدگي‌كند.» دوشنبه شب نيز محمود واعظي ادعاي افزايش عمدي نرخ ارز از سوي دولت را «زاييده ذهن كاسبان تحريم و سوداگران» توصيف كرده‌بود. اما فارغ از طرح برخي ادعاها، از اوايل امسال مباحثي مبني بر تامين كسري بودجه از بالا و پايين رفتن ارز در رسانه‌ها مطرح مي‌شد كه برخي با آن موافق بودند و برخي مي‌گفتند دردسرهاي دولت آنقدر زياد است كه سراغ اين سياست نرود يا اگر هم بخواهد به دنبال تامين بودجه از اين طريق باشد در نهايت به زيان خودش تمام شده چرا كه بايد نظارت‌ها بر قيمت‌ها را بيشتر كند.


سرخط  سخنان مهم  ربيعي در نشست خبري

  هنوز هم معتقديم امنيت منطقه با ترامپ يا بي ترامپ با كشورهاي منطقه بايد تامين شود
   بعضي‌  نمي‌خواهند صداي شكسته شدن فشار حداكثري را بشنوند
    به رغم موافقت سوييس، كره‌جنوبي و ژاپن براي استفاده از كانال سوييس جهت خريد دارو و كالاي ضروري،  دولت فعلي ايالات متحده جلوي اين مبادلات را گرفته است
   منظور ما از خصوصي‌سازي نه تجاري‌سازي و نه تاراج است
  هر اتفاقي براي جامعه كارگري بيفتد براي من مهم است و شخصا موضوع را پيگيري مي‌كنم 
  انتظارات ايران از رييس‌جمهور بعدي امريكا كاملا روشن است

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون