• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4789 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۴ آبان

كاهش ساعت مترو مطلوب كيست؟

گروه اجتماعي| كاهش ساعت  كاري مترو مطلوب كيست؟  آيا با كاهش ساعت كاري مترو ازدحام تهران كاهش مي‌يابد و مي‌توان با كاهش ازدحام انتظار كاهش تلفات كرونا را داشت؟ چه كساني از مترو و حمل و نقل عمومي استفاده  مي‌كنند؟ طبيعتا آنهايي كه شب‌ها به رستوران‌ها، كافه‌ها مي‌روند يا به مراكزي كه بيشتر كاركرد تفريحي دارد لزوما آنهايي نيستند كه از مترو استفاده مي‌كنند. دستكم در همين نزديكي دفتر روزنامه اعتماد در خيابان ستارخان ما هر روز شاهد هستيم آنهايي كه به آبميوه‌فروشي‌ها، بستني‌فروشي‌ها و رستوران‌ها و كافه‌ها مراجعه مي‌كنند كه خودرو شخصي دارند. شايد بگوييد كارگر آن مراكز ممكن است از اتوبوس و مترو استفاده كند. آيا با اين كار صاحب آن كافه يا رستوران يا … ساعت كاري‌اش را كاهش مي‌دهد. آنچه ديديم پاسخي صريح دارد؛ خير. پس نفع اين كاهش با كيست؟
به نظر مي‌رسد بيش از هر چيزي اين تصميم متوجه دعواي شهرداري تهران و دولت است. آنچه در ماه‌هاي گذشته انتظار مي‌رفت دولت به سيستم حمل و نقل عمومي كمك كند اما نكرده است. اگر غير از اين بود اعضاي شوراي شهر نسبت به اين كاهش ساعت كاري اعتراض نمي‌كردند. به نظر نمي‌رسد موضوع كاهش ساعت كاري اتوبوس و مترو متوجه سلامت جامعه و مردم  باشد. 
ايسنا در گزارشي در اين باره نوشته است: شاهد ازدحام بيشتر جمعيت در ساعات پاياني هستيم و هم حق استفاده از مترو و اتوبوس براي شاغلين «شب‌كار» ناديده گرفته شده است كه موجبات گلايه شهروندان شد؛ به‌گونه‌اي كه علي كه خود را كارگر واحد فني يك واحد ارايه‌دهنده خدمات معرفي كرده، گفته است: من كارگر بخش فني هستم و بايد تا ساعت ۲۲ و تا زماني كه كار  باشد، سر كارم بمانم، همان‌طور هم كه مي‌بينيد هم ماسك دارم و هم تا آنجايي كه بشود فاصله‌گذاري اجتماعي را رعايت مي‌كنم و خدا را شكر تا الان هم به كرونا مبتلا نشدم.
فرزانه نيز كارمند يك شركت بخش خصوصي است و با اشاره به اين ضرب‌المثل «سواره خبر ندارد از حال پياده» تاكيد كرده: قبلا با اتوبوس مسير ونك تا راه‌آهن را طي مي‌كردم اما حالا چه كار كنم؟ يك روز دو روز مي‌توانم از مدير مجموعه كاريم بخواهم كه زودتر بروم تا حداقل به آخرين اتوبوس برسم اما تا كي مي‌توان اين كار را كرد يا تا كي مي‌توان تاكسي اينترنتي گرفت در حالي كه آنقدر كرايه‌هايش متغير و بالا است كه نمي‌توان براي مدت طولاني از آن استفاده كرد.خب حداقل مسوولان به جاي كاهش ساعت كل سرويس اتوبوسراني تعداد اتوبوس‌ها را كم مي‌كردند نه اينكه كلا سرويس دهي را متوقف كنند.
مجيد فراهاني رييس كميته بودجه شوراي شهر اولين نفري بود كه با ارسال تذكري به هيات رييسه شوراي شهر خواستار اصلاح رويه شد و نوشت: «بدون شك اين تغيير ساعت كه بر اساس اطلاعيه منتشر شده با اتخاذ تصميم توسط يك معاونت با مجوز شهرداري انجام شده، زمينه ساز تراكم بيش از حد مسافر در ساعت خاتمه فعاليت خطوط خواهد شد كه اين روند افزايش احتمال آلودگي و انتقال ويروس كرونا را به دنبال خواهد داشت و اين تصميم كه زمينه‌ساز عدم اداي حق به شهر و تحميل هزينه‌هاي رفت و آمد با ساير مدهاي حمل و نقل به شهروندان مي‌شود تصميم شايسته و مبتني بر رعايت حقوق عامه  نيست.»
ايسنا نيز از علي اعطا سخنگوي شوراي شهر نقل‌قول آورده كه با بيان اينكه اين نوع تصميم‌گيري‌هاي خلق‌الساعه، نه تنها باعث كاهش شيوع كرونا نمي‌شود بلكه ازدحام بيش از حد جمعيت را در ساعات پاياني فعاليت ناوگان حمل و نقل عمومي به دنبال خواهد داشت و موجب نارضايتي شهروندان مي‌شود. اعطا گفته است: «اين تصميم كه بدون پشتوانه محكم كارشناسي و مشورت با شوراي اسلامي شهر تهران و با ناديده گرفتن سبك زندگي بخش وسيعي از شهروندان اتخاذ شده است، اقشار كم درآمد و آسيب‌پذير را با مشكل مواجه مي‌كند». همچنين ناهيد خداكرمي رييس كميته سلامت شوراي شهر تهران نيز در گفت‌وگويي به ايسنا گفته است: تمهيدات ستاد كرونا تا به امروز بيشتر بر مبناي اقتصاد شهري بوده كه تبعات منفي زيادي داشت چراكه نه تنها به معيشت مردم كمك نكرده است بلكه با كنترل تدريجي و قطره چكاني مشكلات را پيچيده‌تر و در‌هم‌تنيده‌تر كرده است.
اين تصميم در حالي گرفته شده است كه مركز مطالعات شهرداري تهران دو فاز مطالعاتي گسترده در مورد مسير گسترش كرونا با همراهي بيماران مبتلا انجام داده كه تحقيقات نشان مي‌دهد، تنها دو تا سه درصد بيماران كرونا در دو هفته قبل از بيماري خود از اتوبوس و مترو استفاده كردند و نه‌تنها مطالعات در ايران بلكه بررسي‌هاي جهاني نشان از تاثير كم حمل‌ونقل عمومي بر شيوع كرونا دارد و ما بايد ياد بگيريم كه سخنان و تصميمات‌مان را منطبق با داده‌هاي علمي اتخاذ كنيم.
از سوي ديگر و براساس گزارشي كه ايسنا منتشر كرده مناف هاشمي معاون حمل ونقل شهرداري تهران به اين اعتراضات واكنش نشان داده و گفته است: «شهرداري تهران پيشنهاد كاهش ساعت فعاليت حمل و نقل عمومي (مترو و اتوبوسراني) را ارايه نكرد و تصميم‌گيري مذكور توسط ستاد ملي مقابله با كرونا انجام شده است، به‌گونه‌اي كه ستاد ملي مقابله با كرونا به شهرداري كلان‌شهرها دستور داده است تا ساعت فعاليت حمل و نقل عمومي كاهش داده شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون