• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4792 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۷ آبان

خبرخوان

قبادي: هيچ كالاي اساسي در گمرك نمي‌ماند

عباس قبادي معاون بازرگاني داخلي وزارت صمت با اشاره به تسريع ترخيص كالا‌هاي اساسي از بنادر و گمركات گفت: 3.7 ميليون تن كالاي اساسي در گمركات بوده است، 4 ميليون تن هم ديگر كالا‌ها بوده و الباقي هم كالا‌هاي كانتينري كه در مجموع 8.3 ميليون تن كالا بود كه با صدور دستورالعمل جديد، تاكنون 1.3 ميليون تن كالا ترخيص شده است و حدود 400 هزار تن در حال ترخيص است و حدود 600 هزار تن كالا هم كار ترخيص‌شان در حال انجام است. وي افزود: 200 هزار تن برنج ماه‌ها در گمرك مانده بود كه به سرعت حدود 40 درصد آن ترخيص شده است. او با بيان اينكه كالا‌هاي ترخيص‌شده همه كالا‌هاي اساسي (گروه يك) و كالا‌هاي گروه 21 و 22 و 23 است ،اضافه كرد: تمام تلاش ما اين است كه كالا به‌وفور در بازار باشد وقتي كالا فراوان در بازار باشد قيمت‌ها كاهش خواهد يافت.

لغو پذيرش در بورس درصورت نداشتن بازارگردان

حسن قاليباف اصل رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينكه در بخش‌هاي مختلف قانون بازار اوراق بهادار به بازارگردان‌ها اشاره شده است، گفت: در دو دستورالعمل «پذيرش اوراق بهادار در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران» و «پذيرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ايران»، ناشران به داشتن حداقل يك بازارگردان مكلف شدند. اين دو دستورالعمل مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار است. وي ادامه داد: با توجه به اينكه اين دستورالعمل‌ها اخيرا بازنگري شدند و اجبار فوق نيز در آنها قرار گرفته است، در نتيجه عمليات بازارگرداني فقط براي ناشران جديد محدود شده بود، اما در «آيين‌نامه حفظ ثبات بازار سرمايه و صيانت از حقوق سهامداران» كه در شهريور‌ماه امسال توسط شوراي عالي بورس مصوب شده، همه ناشران مكلف به ايجاد يا استفاده از عمليات بازارگرداني شده‌اند. قاليباف ادامه داد: براساس مصوبه اخير شوراي عالي بورس نيز ناشران علاوه بر مجازات‌هاي مقرر، به مراجع ذي‌صلاح نيز معرفي مي‌شوند كه حتي ممكن است منجر به لغو پذيرش آنها در بورس و فرابورس و سلب صلاحيت حرفه‌اي مديران منجر شود.

كاهش قيمت لپ تاپ با افت نرخ ارز

محمدرضا فرجي رييس اتحاديه فناوران رايانه تهران، با تاكيد بر ضرورت ثبات نرخ ارز در كشور و با بيان اينكه كالاهايي كه عمده قطعات آن از خارج از كشور تامين مي‌شود، هرروز با نوسان نرخ ارز در حال تغيير است، اظهار كرد: كاهش قيمت لپ‌تاپ و كالاهاي مشابه، مشروط به ثابت ماندن نرخ دلار است. كاهش قيمت دلار در حالت خوشبينانه تا حدود دو ماه ديگر منجر به كاهش قيمت‌ها در بازار مي‌شود. او گفت: هرچند مصرف كالاهاي آي‌تي به واسطه شيوع كرونا و اهميت اين قبيل كالاها در امر آموزش دانش‌آموزان و دانشجويان و دوركاري ۲۰۰ درصد افزايش داشته، اما سقف ثبت سفارش همچنان طبق ميانگين سال‌هاي ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ محاسبه مي‌شود و بنابراين تعداد دستگاه‌هاي مورد نظر نسبت به تقاضا بسيار كم بود. البته در اين مدت با كاهش پنج تا ۱۰ درصدي قيمت تبلت و لپ‌تاپ روبرو بوديم. وي با بيان اينكه اگر افت ارزش دلار ادامه‌دار باشد، قطعا روي قيمت‌ها تاثير خواهد داشت، گفت: اخيرا تغييراتي در نرخ ارز رخ داده، اما تا زماني كه ثبات پيدا نكند، نمي‌توان درباره تثبيت يا كاهش قيمت كالاها اظهارنظر كرد. البته كه كاهش نرخ ارز مي‌تواند تاثير بسزايي در قيمت‌ها داشته باشد.

حل كامل مشكل روغن ظرف يك ماه آينده

سعيد صارمي معاون دفتر برنامه‌ريزي تامين، توزيع و تنظيم بازار وزارت صمت گفت: ستاد تنظيم بازار به صورت ويژه موضوع تنظيم بازار روغن نباتي را در دستور كار قرار داده است. وي ادامه داد: بر اساس تصميم ستاد تنظيم بازار مقرر شد تا ۷۰ هزار تن روغن از محل ذخاير استراتژيك در بخش خانوار به صورت مايع توزيع شود كه كار توزيع از اول آبان‌ماه شروع شده است. وي‌ اضافه كرد: توزيع در وهله اول از بخش فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي شروع شد كه اين توزيع تاكنون نيز به خوبي و به وفور تداوم دارد. صارمي گفت: توزيع اين ۷۰ هزار تن البته در ساير صنوف نيز شروع شده است تا به تدريج اين سهميه توزيع شود. وي در خصوص موضوع روغن جامد بخش صنف و صنعت، نيز بيان كرد: بر اساس مصوبات ستاد تنظيم بازار براي اين بخش نيز از محل ذخاير استراتژيك كشور ۷۰ هزار تن تامين و توزيع شده است.

بيشترين كالاهاي صادراتي استان تهران كدامند؟

هوشنگ رضايي ثمرين اظهار كرد: براساس آمارهاي اعلام شده از سوي سازمان توسعه تجارت وگمرك، از ابتداي واگذاري سامانه ثبت سفارش كالا به استان (۲۵ آذر ۱۳۹۷) تا آبان امسال تعداد كل پرونده‌هاي رسيده بالغ بر۱۴۵ هزار و ۴۶۸ فقره و ارزش آنها ۴۰ هزار و ۶۰۲ ميليون يورو بوده است. از اين تعداد پرونده بالغ بر ۷۴ درصد تاييد و ۲۳ درصد نيز به دليل عدم احراز شرايط رد شده و مابقي در حال بررسي كارشناسي است. همچنين به گفته رضايي ثمرين، براساس آمارهاي گمرك كل كشور بيشترين ثبت سفارش‌هاي صورت گرفته مربوط به گوشي تلفن همراه، ذرت دامي، دانه سويا، روغن خام، كنجاله سويا، شكر خام، چايي و گندم بوده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون