• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4793 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۸ آبان

«اعتماد» از جزييات انتصابات پنهاني قاليباف، اختلافات بر سر «خانه ملت» و هيات نظارت بر انتخابات شوراها گزارش مي‌دهد

پشت پرده پارلمان

سيد ميلاد علوي

 

هفتم خرداد ماه بود، دقيقا 5 ماه و 21 روز پيش كه پس از برگزاري انتخاباتي نه چندان پرشور كرسي‌هاي سبز رنگ آن ساختمان هرمي ‌شكل ميدان بهارستان به اصولگراياني واگذار شد كه تا پيش از حضور در پارلمان و بهره‌مندي از رداي نمايندگي مجلس، اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرايان حاضر در مجلس دهم را چنان به باد انتقاد گرفته بودند كه گويي مشكل از شخص علي لاريجاني و محمدرضا عارف است نه نوع سازوكار در نظر گرفته شده براي انتخابي‌ترين قوه جمهوري اسلامي. مدعيان ديروز اما به محض ورود به پارلمان از قرار معلوم به خوبي در جريان چند و چون ماجرا قرار گرفته‌اند به ‌ويژه شخص محمدباقر قاليباف كه نه‌ تنها رياست قوه مقننه را با وعده‌اي چون عدم حضور در انتخابات سيزدهمين دوره رياست‌جمهوري ايران عهده‌دار شد بلكه عملا امكان مخالفت فراكسيون نيروهاي انقلاب به عنوان تنها فراكسيون سياسي مجلس با خود و برنامه‌هايش را بي‌اثر كرد و با اصلاح آيين‌نامه و حذف رقبا به عنوان نفر اول اين فراكسيون نيز انتخاب شد. اما روياپردازي‌هاي پارلماني قاليباف به همين‌ جا ختم نشد. او هيات رييسه كميسيون‌هاي تخصصي را نيز به نزديك‌ترين چهره‌ها به خود واگذار كرد و حالا تلاش مي‌كند منوياتش را در پست‌هاي كليدي قوه مقننه و حتي هيات‌هاي مركزي نظارت بر انتخابات‌  نيز اعمال كند، اقدامي كه البته با فرياد اعتراض پايداري‌ها همراه شده است.
 معضلي  به نام  «پايداري»
تهيه ليست ائتلاف دقيقه نودي در جريان انتخابات مجلس يازدهم از يك ‌سو و سابقه دور و دراز اختلافات موجود ميان محمدباقر قاليباف و اعضاي جبهه پايداري و محمود احمدي‌نژاد و يارانش از سوي ديگر سبب شده بود تا بسياري از احتمال تشكيل فراكسيوني دوم براي تحديد قدرت قاليباف سخن به ميان آورند ولي نه ‌تنها اين اتفاق رخ نداد بلكه عملا همه اين جريان‌ها مجبور به همراهي با قاليباف شدند اما از قرار معلوم رفته‌رفته كاسه صبرشان لبريز شده و كار را به جايي رسانده كه قاليباف در صحن علني از سوي نمايندگان متهم به خودرايي مي‌شود. پيش از آغاز پارلمان گمان مي‌رفت سردسته مخالفان رييس فعلي مجلس مرتضي آقاتهراني باشد ولي از قرار معلوم پيگيري طرح‌هايي خاص در زمينه عفاف و حجاب و فرزندآوري كه بارها و بارها از سوي نهادهاي انتصابي چون شوراي نگهبان مورد تاكيد قرار گرفته، سبب شده تا او به اندازه كافي درگيري داشته باشد كه تنها در نقش پدر معنوي جبهه پايداري در مجلس ظاهر شده و رهبري آنان را به عليرضا زاكاني واگذار كند. زاكاني كه در ازاي كرسي رياست مركز پژوهش‌هاي مجلس، رقباي قاليباف براي تصدي كرسي رياست پارلمان را از دور خارج كرد ولي حالا به عينه شاهد يكه‌تازي‌هاي مردي است كه شنيده‌ها از افزايش ميلش براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري حكايت دارد. راهبري پايداري‌ها در پارلمان توسط زاكاني سبب شده تا علي خضريان، نماينده تهران و عضو رسمي اين تشكل متفاوت جناح راست نيز در نقش سخنگوي غيررسمي آنان در مجلس ظاهر شود و با تذكرهاي خويش، قاليباف را متوجه خط قرمزهاي اين خرده‌جريان سياسي كند. تذكرهايي كه حداقل در يكي، دو مورد آخر قاليباف را وادار به عقب‌نشيني كرده است.
 برنامه  بلند مدت
اوضاع امروز در پارلمان به گونه‌اي است كه با توجه به چيدمان تمام عيار نيروهاي نزديك به قاليباف در كرسي‌هاي حساس ساختمان هرمي‌شكل ميدان بهارستان، بعيد است تا اجلاسيه دوم قوه مقننه امكان ايجاد تغيير در مجلس شوراي اسلامي وجود داشته باشد اما شنيده‌هاي روزنامه «اعتماد» حاكي از آن است كه اعضاي جبهه پايداري از يك‌ سو و ياران محمود احمدي‌نژاد در پارلمان از سوي ديگر به‌ دنبال تصويب طرحي در كميسيون تدوين آيين‌نامه هستند كه براساس آن تا حد قابل ‌توجهي از دايره اختيارات رييس قوه مقننه كاسته شود و امكان نظارت نمايندگان بر كنش و واكنش‌هاي او وجود داشته باشد. پيگيري‌هاي خبرنگار روزنامه «اعتماد» از پارلمان حكايت از شباهت چشم‌گير اين طرح با طرح نمايندگان فراكسيون اميد دارد كه سال آخر مجلس دهم تقديم كميسيون تدوين آيين‌نامه شد با اين تفاوت كه تصويب اين طرح منوط به تداوم حضور قاليباف در پارلمان است. پايداري‌ها و احمدي‌نژادي‌ها در صورت خداحافظي قاليباف با مجلس و حضورش در انتخابات رياست‌جمهوري بر سر رياست گزينه‌هايي چون علي نيكزاد، عليرضا زاكاني و البته سيداميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي رايزني خواهد كرد اما اگر قاليباف عطاي پاستور را به لقايش بخشيد با علم به عدم وجود امكان رقابت با او،كرسي رياست را در اختيارش خواهند گذاشت اما تلاش مي‌كنند قدرت او را محدود كنند هر چند قاليباف نيز اين روزها با جابه‌جايي‌هايي بي‌سروصدا در بهارستان مشغول شطرنجي براي تضمين آينده سياسي خود است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون