• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4793 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۸ آبان

گفت‌وگوي «اعتماد» با محمدحسين قديري ابيانه درباره ابهامات پرونده اكبر طبري:

ايرادم به قوه قضاييه عدم صدور حكم اعدام براي فساد سازماندهي‌‌شده است

ثمر فاطمي

از همان روز نخست که ماجرای بازداشت اکبر طبری رسانه‌ای شد، برخی با طرح مدعیاتی، از این احتمال گفتند که مبادا رییس پیشین قوه قضاییه از اين پرونده آگاه بوده است. اكبر طبري را چند ماهي پس از آن بازداشت كردند كه سيدابراهيم رييسي بر كرسي رياست قوه قضاييه تكيه زد و همين باعث شد حال آنكه گروهي از ديگرسو با استفاده از اين فرصت، عليه آملي لاريجاني هجمه كردند. هجمه‌ها اما با حمايت صريح رهبري از آملي‌لاريجاني پايان يافت. در ادامه جلسات دادگاه طبري هم برگزار شد و در هيچكدام از جلسات، نامي از قاضي‌القضات پيشين به ميان نيامد تا اينكه روز گذشته، اكبر طبري در جوابيه‌اي به يكي از گزارش‌هاي روزنامه شرق، نام آملي‌لاريجاني را به ميان آورد و مدعي شد كه زمان بازداشتش در ويلاي شمال رييس پيشين قوه قضاييه بوده و فراتر از آن گروه ۵۰ نفره‌اي كه براي بازداشت او گسيل شده بودند، با تيم حفاظت رييس پيشين قوه قضاييه درگير شده‌اند؛ ادعايي كه بار ديگر افكار عمومي را درگير نقش آملي‌لاريجاني در پرونده اكبر طبري كرد. ادعايي كه به‌زعم محمدحسن قديري ابيانه يك‌سر نامربوط بوده و رييس پيشين دستگاه قضايي هيچ ارتباطي به عملكرد مفسدانه اكبر طبري نداشته است. اين چهره سياسي اصولگرا كه معتقد است آملي لاريجاني، قطعا از اقدامات طبري بي‌خبر بوده، ضمن اذعان به «قصور» قاضي‌القضات سابق در اعتماد به طبري، ابراز اميدواري مي‌كند كه او در ادامه رسيدگي به بخش‌هاي ديگر پرونده‌اش به اعدام محكوم شود.

آقاي طبري در نامه‌اي در پاسخ به گزارش‌هاي يكي از مطبوعات، بار ديگر به ارتباطش با آقاي آملي لاريجاني اشاره كرده است. همین موضوع باعث شد احتمال آگاهی رییس پیشین یا برخی از مقامات دستگاه قضایی از این اقدامات مطرح شود؛ نظر شما در این باره چیست؟!

اينكه آقاي طبري با آقاي آملي لاريجاني ارتباط داشته، امري طبيعي است. هركس در دفتر مقامي باشد، با آن مسوول ارتباط دارد. مثلا در حال حاضر رييس‌دفتر و معاونان دفتر رييس‌جمهوري طبيعتا با شخص رييس‌جمهوري ارتباط دارند. مسوولان دفتر رييس مجلس نيز با شخص رييس مجلس و مسوولان دفتر وزرا هم با آن وزرا در ارتباطند بنابراين اينكه ايشان با آقاي لاريجاني ارتباط داشته باشد، امري طبيعي است، منتها اينكه آيا آقاي آملي لاريجاني از فساد او اطلاع داشته يا خير، معتقدم كه قطعا اطلاع نداشته است. دليلش هم اين است كه وقتي آقاي طبري دستگير و اين مساله مطرح شد كه ايشان فساد داشته است، آقاي لاريجاني او را فردي پاكدست معرفي كرد. حال آنكه اگر تصورش اين بود كه آقاي طبري پاكدست نيست، چنان اطلاعيه‌اي صادر نمي‌كرد. طبيعتا اگر كسي بخواهد مرتكب تخلف يا فساد شود، اگر در آن فساد با مقام مافوقش شريك نباشد، سعي خواهد كرد كه فساد خود را پنهان كند و خود را پاكدست جلوه دهد. ما اين تظاهر به پاكدستي را در زمان شهيد رجايي هم ديده‌ايم و شاهد بوديم كسي كه بمب گذاشته بود، به پاكدستي تظاهر مي‌كرد و مثلا وقتي مي‌خواست چيزي بنويسد، از خودكاري استفاده مي‌كرد كه اموال اداري نبود و خود را اين‌قدر مومن نشان مي‌داد و ثمره اين اعتماد شهادت شهيد رجايي و جمعي از افراد ديگر شد. اينكه آقاي طبري گفته در منزل آقاي آملي لاريجاني حضور داشته، مساله خاصي نيست. چراكه مسوولان بسياري هستند كه وقتي مسافرت مي‌روند، مسوولاني از دفترشان مي‌روند كه اگر كار اداري‌اي بود، هماهنگي و پيگيري كنند. بنابراين حضور آقاي طبري در منزل شمال آقاي لاريجاني، دليلي بر نقش داشتن رياست پيشين قوه قضاييه در اقدامات آقاي طبري نيست.

اما آقاي طبري مدعي است در زمان حضور در دستگاه قضايي هيچ جرمي مرتكب نشده است.

اينكه آقاي طبري خود را بي‌گناه نشان دهد، طبيعي است. كدام جنايتكاري را مي‌شناسيد كه خود را بي‌گناه جلوه ندهد؟! آقاي طبري در جلسات دادگاه هم خود را بي‌گناه جلوه مي‌داد. او قطعا پاكدست نبود و فردي فاسد بود و حتي براي انجام اين تخلفات بررسي مي‌كرد و باند فساد خود را سراغ كساني مي‌فرستاد كه در دستگاه قضايي پرونده‌هاي بزرگي داشتند و از اين طريق به آنها پيشنهاد مي‌داد كه به او رشوه دهند تا كارشان را درست كند. بنابراين اينكه ايشان ادعاي بي‌گناهي كند، امر عجيبي نيست. اما اگر بخواهيم ايرادي به قوه قضاييه بگيريم، اين است كه با وجود اينكه فساد آقاي طبري سازماندهي شده بوده و شخصا انتظار حكم اعدام براي او داشتم، چرا حكم اعدام صادر نشد. البته هنوز پرونده‌هايي عليه او باز است و به همه پرونده‌ها رسيدگي نشده است. درنتيجه اميدوارم كه به حكم اعدام برسد. چون كسي كه مرتكب اين ميزان فساد شده، بي‌گناه نيست؛ آن‌هم وقتي تا جايي همچون دفتر رييس قوه قضاييه چه در زمان آقاي شاهرودي و چه در زمان آقاي آملي لاريجاني نفوذ كرده كه اين خود جرم است. ضمن آنكه برفرض در دوراني از خدمت، پاكدست بوده و در ادامه رو به خيانت و فساد آورده، باز هم بايد بابت فساد محاكمه شود، نه بابت كارهايي كه خلاف نبوده‌اند. بنابراين اين ادعا هيچ معنايي ندارد، جز ادامه مطالبي كه در دادگاه مطرح كرده و آنجا هم خود را بي‌گناه جلوه داده است. نبايد بي‌دليل سعي شود كه پاي آقاي آملي لاريجاني به اين پرونده باز شود. بسياري از مسوولان هستند كه اطرافيان‌شان فساد كرده‌اند. مي‌توانم مثال هم بزنم؛ آقاي حسين فريدون دچار فساد شد، برادر آقاي جهانگيري هم دچار فساد شد. سوال اين است كه آيا رييس‌جمهوري و معاون اول در جريان فساد برادران‌شان بودند؟ ممكن است در جريان بوده باشند و ممكن است نباشند. البته شخصا تصور مي‌كنم در جريان اين مفاسد بوده‌اند ولي اين ادعا بايد در دادگاه ثابت شود.

چطور درمورد آقاي لاريجاني با قطعيت مي‌گوييد كه در جريان فساد آقاي طبري نبوده اما در مورد آقايان روحاني و جهانگيري معتقديد كه در جريان بودند؟

اينجا موضوع برادري است. اينجا مساله يك همكار نبوده است. مساله برادري بوده، ضمن آنكه ما از زبان آقايان روحاني و جهانگيري حتي يك بار هم نشنيديم كه عليه فساد برادران‌شان كلامي بگويند، بلكه برعكس اين مساله را شنيديم گفتند اگر قوه قضاييه به پرونده حسين فريدون ورود پيدا كند، آقاي روحاني تهديد به جنگ مي‌كند.

آقاي فريدون كه به دادگاه رفتند، محاكمه شدند و حتي محكوم شدند و رييس‌جمهوري واكنشي نداشت.

بسيار خب! براي آقاي طبري هم همين‌طور ديگر...

من هم همين‌ را گفتم كه نبايد فرق قائل شد.

اينكه من مي‌گويم كه در جريان بودند، ملاك نيست، بلكه تشخيص قاضي ملاك است. وگرنه هركسي ممكن است ديگري را فاسد بداند. حتي اگر فردي فاسد باشد و فردي كه از آن فساد آگاه است، نتواند ثابت كند، ممكن است مورد برخورد قضايي قرار گيرد؛ چراكه در غير اين صورت هركسي ممكن است هر شخص بي‌گناهي را هم به فساد متهم كند. بنابراين اينكه آقاي طبري اين مساله را مطرح كرده، دليل بر مشاركت آقاي آملي لاريجاني نيست اما مي‌توان گفت كه آقاي لاريجاني مرتكب قصور شده، دقت نكرده و بي‌جهت به آقاي طبري اعتماد كرده است مثل اعتماد شهيد رجايي به كشميري؛ مگر اينكه پرونده‌اي تشكيل شده و ثابت شود كه هر مديري شريك اين داستان‌ها بوده‌اند!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون