• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4795 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱ آذر

اولين زن برنده توپ طلا از مبارزه‌اش با مصدوميت و نابرابري‌ها مي‌گويد

براي پس گرفتن جايگاهم در دنياي فوتبال برمي‌گردم

سوزي وراك

 

ترجمه: مرضيه حسين‌خاني

 


توپ را كمي نوازش كرد. در حالي كه حس خوبي را منتقل مي‌كرد، لبخند زد. انتظارات از اولين زن برنده توپ طلا در سال ۲۰۱۸ امسال به وضوح كاهش يافته است. اين در مورد هر قدم كوچك در مسير ريكاوري است. آسيب‌ديدگي رباط ACL در زانوي سمت راستش فصل قبل را براي او خيلي زود به پايان رساند. او از ژانويه به اين سمت بازي نكرد. سپس در همان حين شكستگي استخوان درشت‌ني او در پاي چپ باعث شد او مجبور به دومين عمل جراحي در ماه سپتامبر شود. 
اينها اولين مصدوميت‌هاي جدي حرفه‌اي آدا هگربرگ است كه در سال گذشته او را به مدت ۶ ماه خانه‌نشين كرد. «من اوايل دوران ريكاوري به خودم گفتم فقط بگذاريد برگردم به زمين بازي» فوتباليست نروژي آه مي‌كشد و مي‌گويد دوران سختي بوده. «وقتي قبلا در يك دوره توانبخشي به سر برده باشيد و در حال نزديك شدن به پايان آن و و رسيدن به فرم مناسب هستيد در حالي كه ماه‌ها منتظر اين لحظه بوده‌ايد، اين يك سيلي به صورت شما خواهد بود كه متوجه شويد بايد مواظب چيزهاي ديگري هم باشيد و مصدوميت‌هاي ديگري از راه رسيده است.» 
يك نكته مثبت مصدوميت جدا از اينكه مي‌تواند وقت خود را با شوهر و خانواده‌اش بگذراند، اين است كه شكستگي استخوان پاي چپش باعث شده او زمان بيشتري را براي كار روي زانوي راست خود بخرد. اين باعث شده او خيلي زود و بلافاصله بعد از بهبودي از رباط صليبي مجبور نباشد براي ليون بازي كند. او فرصتي هم براي تجديد رابطه با شغلش كه فوتبال است به دستش داده است، چرا كه آدم هرقدر هم شغلش را دوست داشته باشد وقتي آن شغل صرفا تبديل به يك فرآيند تجاري مي‌شود احتياج به يك بازنگري دارد. زمان مي‌تواند كمك كند بازنگري اتفاق بيفتد.
جوان ۲۵ ساله مي‌گويد: «فوتبال براي من ديگر يك چالش نبود، بلكه كار سال به سال بود. شما هميشه بايد انگيزه‌هاي جديدي پيدا كنيد تا بتوانيد يك فصل جديد را با انگيزه‌اي تازه آغاز كنيد.» اكنون هگربرگ تمرينات منظمي را در سالن‌هاي ورزشي پيگيري مي‌كند. او مي‌خواهد با كمك يك متخصص تغذيه مراقبت از بدن خود را افزايش دهد تا با نيرويي حتي بيشتر از قبل بازگردد. همه اينها بخشي از برنامه تبديل فصل از دست رفته به يك سود بلندمدت است. 
به عنوان پنج بار فاتح ليگ قهرمانان اروپا و بهترين گلزن تاريخ اين مسابقات، هگربرگ فعلا در حال نبرد با بدن خود خارج از زمين فوتبال است. آنچه او در دوران قبل مصدوميت انجام داده بود تا حدي فراموش شده است. با وجود اينكه در نيمه اول فصل گذشته در ۲۳ گل در ۱۸ بازي به ثمر رساند از ليست بازيكنان برتر و جوايز فردي كنار گذاشته شد. او با خنده گفت: «اوه! مطمئنا! وقتي از من سوال شد آيا مشتاق بازگشت به دنياي فوتبال هستيد پاسخ دادم من فقط نمي‌خواهم برگردم كه بازي كنم. من براي تسخير موقعيت خود در فوتبال جهان بازمي‌گردم.»
اين عزم براي بهترين بودن و بهترين ماندن است. همان تفكري كه باعث شد او بعد از بردن توپ طلا بلافاصله روي بازي بعدي تيمش در ليگ داخلي تمركز كند. او مي‌گويد: «اين ديوانه‌كننده است. اما در عين حال يك عامل كليدي در كمك به من است كه هميشه در راس بمانم. هميشه براي رسيدن به موفقيت بعدي تلاش مي‌كنم.» يكي از راه‌ها يادآوري وجود هگربرگ به دنيا در حال حاضر مستندي به نام «نام من آدا هگربرگ است» است. برنامه‌اي كه از پنجشنبه شب از ESPN پخش شد. اين مستند نشان‌دهنده سفر او از ابتدا تا اوج موفقيت است. همچنين فهميدن اينكه او شبيه بكهام است و آيا داشتن موي بلند براي فوتباليست‌هاي زن «اوكي» است و مشكلي ايجاد نمي‌كند. اين همچنين شامل بحث درباره آينده بازي زنان و دختران است.
نكته اصلي در اين مورد موضوعي است كه هگربرگ ترجيح مي‌دهد از آن دوري كند و حداكثر در حد يك پاورقي به آن بپردازد. يعني تصميم او براي جدايي از تيم ملي نروژ در سال ۲۰۱۷ كه باعث شد او در جام جهاني ۲۰۱۹ غايب باشد. 
او مي‌گويد: «اين توازن سختي است زيرا من يك فوتباليست هستم نه يك سياستمدار. شما مي‌خواهيد تمام فوتبال و تمام ساعات حضور در زمين نشان داده شود. شما مي‌خواهيد تمام فداكاري‌ها و عشق به بازي و همه افراد بزرگي كه در آن حضور دارند، نشان داده شود. من نمي‌خواهم كسي را تحريك به اقدامي كنم. اينها افكار صادقانه من است. در عين حال واقع‌بين هستم و در مورد وضعيتي كه در آن قرار داريم منطقي فكر مي‌كنم. كارهاي زيادي هست كه وجود دارد و بايد انجام شود تا زنان و دختران بتوانند شرايطي كه شايسته آن هستند را به دست آورند.»
هگربرگ هميشه در مورد تصميم خود براي جدايي از تيم ملي صريح بوده است. او مي‌خواهد تعهد بيشتري نسبت به فوتبال زنان و دختران در نروژ از فدراسيون ببيند. او مي‌گويد: «تصميم سريعي نبود. من فقط سعي كردم در مواردي تاثير بهتري داشته باشم. در برخي از موارد اين تلاش گزينه‌هاي سختي مقابل شما قرار مي‌دهد.»
در مستند هگربرگ او به برخي از ريشه‌هاي تصميم خود مي‌پردازد. فرصت‌هاي نابرابر براي دختران و پسران در بازي فوتبال، دختران و زناني كه مجبورند منتظر بمانند تا نوبت استفاده آنها از زمين برسد، لباس و كفش‌هايي كه دير به مسابقات مي‌رسند و سايز اشتباهي دارند، تمرين تيم پسران نوجوان در بهترين زمين و تمرين تيم صعودكرده به جام جهاني زنان در زمين ناهموار، آموزش و تمرين نامتوازن و چيزهايي از اين دست دلايلي بوده كه هگربرگ را به كناره‌گيري اعتراض‌آميز از تيم ملي كشورش سوق داده است. 
با توجه به اهميت موضوعي كه مطرح مي‌كند چرا از صحبت كردن در مورد آن متنفر است؟ هگربرگ پاسخ مي‌دهد: «من هر روز بيشتر و بيشتر مي‌فهمم كه چرا مردم در انظار كمتر و كمتر در مورد افكار و عقايد خود حرف مي‌زنند چون شما هرگز نمي‌توانيد مطمئن باشيد آنچه بيان مي‌كنيد درست به همان شكلي كه منظورتان است، درك شود.»
هگربرگ در شرايطي برزخي قرار گرفته است. او به دليل اشاره نكردن به جزييات تصميمش مورد انتقاد قرار گرفت و وقتي در گفت‌وگو با يك روزنامه نروژي بيشتر مبحث را باز كرد، انتقادات از او به خاطر تضعيف تيم ملي نروژ در آماده‌سازي جام جهاني ۲۰۱۹ شدت بيشتري پيدا كرد. اين تنها كاري است كه او انجام داده است. هگربرگ مي‌خندد و مي‌گويد: «بالاخره يك روزنامه‌نگار متوجه اين شد.»
هگربرگ ۵ ماه قبل از جام جهاني براي يك موضوع مهم در مورد تاريخ فوتبال زنان در كشورش مصاحبه كرد اما نقل‌قول‌هاي او از كانسپت اصلي خارج شد و در آستانه مسابقات به شكل‌هاي مختلف انتشار يافت. «من در آن دوره خيلي آرام ماندم. من به مجله‌اي كمك كرده بودم كه در مورد تاريخ زنان صحبت مي‌كردند. اما تا مدت‌ها به اين فكر كردم كه كمكم چه حواشي بزرگي در مورد اين مساله به وجود آورده است.»
ساير بازيكنان و بازيكنان بازنشسته تيم نروژ در اين ماجرا دخيل بودند. هگربرگ مي‌گويد احساس مسووليت مي‌كرده تا برخي از تجربيات خود را به اشتراك بگذارد. «آن زمان همه‌چيز به هم ريخته بود. اما به قول نروژي‌ها من در قايق خود ماندم. اين عبارت يعني شما اجازه مي‌دهيد مردم صحبت كنند. اما شما داستان واقعي را مي‌دانيد. من هرگز انگشتم را به سمت كسي يا تيم يا چيز ديگري معطوف نكردم. من فقط از تجربه خودم قبل از سال ۲۰۱۷ حرف زده بودم.»
دانيل سيلمن تهيه‌كننده اجرايي مستند و مدير اجرايي Relevent Sports مي‌گويد:« اين مستند فرصتي بود براي هگربرگ تا بتواند آن را با زبان خودش بيان كند. اين باعث شد آنها به ساخت فيلم تمايل پيدا كنند. ما بسيار كنجكاو بوديم كه بدانيم موقعيت او چيست. چرا او در تيم ملي كشورش شركت نمي‌كند و براي چه چيزي مي‌جنگد. اين داستاني نبود كه در سراسر دنيا و به ويژه ايالات متحده گفته شده بود.»
هگربرگ مدت‌ها پيش از از اين تصميم عبور كرده و تمام تمركزش را براي بازگشت به فوتبال باشگاهي يا قهرماني اروپا متمركز كرده است. اما موضوع هنوز در حال مطرح شدن است و قبل از هر تورنمنتي از جمله جام جهاني و جام ملت‌هاي اروپا پيش كشيده مي‌شود. همان‌طوركه او هنوز در حال بازي كردن و گل زدن است.  آيا فرصتي براي كاهش حواشي و عبور از اين مساله وجود دارد؟ او با خنده جواب مي‌دهد: «قطعا نه» هگربرگ ادامه مي‌دهد: «من مي‌دانستم عواقب ناشي از چنين تصميمي چيست. اولين چيزي كه بايد بدانيد عواقب ناشي از هر انتخابي در زندگي است. بايد با آنها روبه‌رو شويد. من مي‌دانم كه اين موضوع تا زماني كه من براي تيم ملي كشورم بازي نكنم، ادامه خواهد يافت و اين چيزي است كه بايد با آن كنار بيايم.»
منبع: گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون