• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4795 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱ آذر

14پرسش؛ 14 پاسخ به چگونگي محدوديت‌هاي كرونايي

به نظر مي‌رسد مسوولان ذي‌ربط در اجراي طرح محدوديت‎ها از ابتداي آذر اطلاع‌رساني خوبي انجام نداده‌اند و نوعي سردرگمي بين مردم و حتي مسوولان وجود دارد.

در اين زمينه اطلاع‌رساني به نحو مناسب تاكنون انجام شده است؛ حضور وزير كشور و فرمانده قرارگاه در برنامه تيتر شب، حضور رييس كميته امنيتي - اجتماعي در گفت‌وگوي ويژه خبري، حضور دبير كميته امنيتي اجتماعي در برنامه تيتر شب، مصاحبه با شبكه‌هاي مختلف راديو، مصاحبه با رسانه‌ها، صدور اطلاعيه مكتوب، برگزاري جلسه با استانداران و فرمانداران سراسر كشور از جمله اقدامات در اين زمينه بوده است. پاسخگويي لحظه‌اي به سوالات و شبهات رسانه‌ها و مسوولان نيز كماكان در دست اقدام است.

چرا اجراي طرح اين همه استثنا دارد؟ از جمله مشاغلي كه فعاليت‌شان خيلي ضروري نيست مثل رانندگان اينترنتي

تنها مشاغل و فعاليت‌هايي مستثني شده‌اند كه با نيازهاي روزانه و ضروري مردم ارتباط دارد. تاكسي‌هاي اينترنتي در زمره حمل و نقل عمومي قرار داشته كه مشمول ممنوعيت نخواهند شد.

چرا همه مشاغل باز هستند جز تعدادي مشاغلي كه اهميت چنداني ندارند؟

حدود ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار واحد صنفي در كشور وجود دارد كه تنها گروه اول مشاغل صنفي حدود ۷۰۰ هزار واحد را شامل مي‌شود و همين گروه به دليل نياز مردم در دوران اجراي طرح، فعاليت مي‌كنند. ضمن اينكه حوزه ادارات، آموزشي، فرهنگي و اجتماعي نيز در اين طرح مشمول محدوديت شده‌اند كه در مجموع بخش اعظمي از فعاليت‌هاي كشور را در بر مي‌گيرد.

نحوه تردد برخي مشاغل در ساعات قرنطينه چگونه است؟

منع تردد در ساعات ۹ تا ۴ بامداد صرفا مشمول شهرهاي قرمز است. مشاغل ضروري از طريق فرمانداري‌ها احصا و ليست آنها به راهور اعلام خواهد شد تا از اعمال قانون خودداري شود.

ساعات كاري حمل و نقل عمومي در اين دوره محدوديت‎ها چگونه است؟

در اين طرح محدوديت ساعت براي فعاليت حمل و نقل عمومي پيش‌بيني نشده است. پيشنهادهايي به ستاد ملي ارسال شده تا براي تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي درون شهري اقدام شود تا با افزايش ظرفيت از تراكم كاسته شود. البته با توجه به تعطيلي بسياري از حوزه‌ها در شهرهاي قرمز عملا تقاضا براي سفر كاسته مي‌شود و اين امر نيز موجب كاهش تراكم خواهد شد. حمل و نقل عمومي، بار و كالاهاي اساسي و مسافر بين شهري اعم از ريلي، جاده‌اي و هوايي نيز در اين طرح مشمول محدوديت نشده ليكن وزارت راه موظف است فعاليت آنها را نظارت تا برابر پروتكل‌هاي بهداشتي اقدام كنند.

چه نهادي قرار است بر بستن صنوف نظارت كند؟

مسووليت نظارت بر اجراي اين طرح با كميته عالي نظارت مستقر در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي است. علاوه بر اينها ناظران اصلي مردم عزيز هستند كه با اطلاع‌رساني به موقع مسوولان را در اجراي موفق اين طرح ياري مي‌كنند.

فعاليت كارخانه‌هاي مجاز و شيوه تردد كارگران به حاشيه شهر چگونه است؟

كارخانه‌هاي مجاز برابر گروه اول مشاغل فعاليت خواهند داشت. تردد كارگران اگر نيازي به خروج از شهر محل سكونت نداشته باشند، مشكلي ندارد اما اگر بايد از شهر محل سكونت خارج شوند با هماهنگي نيروي انتظامي و ارايه اسناد مثبته بلامانع خواهد بود.

وضعيت بازار چگونه است؟ كسي كه در بازار كار مي‌كند از تعطيلي خبر ندارد چه برسد به كارمندان ادارات؟!

برابر اطلاع‌رساني‌هاي صورت گرفته و اطلاعيه‌هاي صادره بعيد است كه كسبه از اجراي طرح يا جزييات آن خبر نداشته باشند ضمن اينكه از طريق اتاق اصناف به تمام واحدهاي صنفي و اتحاديه‌ها، طرح مذكور اطلاع‌رساني شده است.

كاسبي كه شغل او در حوزه مواد غذايي و كالاهاي ضروري نيست نمي‌داند از روز شنبه مي‌تواند به سر كار برود يا خير. نمي‌داند تعطيلي او صرفا تا ساعت شش بعدازظهر است يا دو روز كامل تعطيل است؟

از ۹ ماه پيش مشاغل در چهار گروه تقسيم شده‌اند كه در اين طرح نيز از همان گروه‌ها استفاده شده لذا اگر كاسبان عزيز در زمره گروه اول باشند، شامل محدوديت و ممنوعيت در وضعيت‌ها نخواهند شد.

در شهرهاي زرد مشاغل گروه ۴ ممنوع هستند.

در شهرهاي نارنجي گروه، 4 و 3 ممنوع هستند

در شهرهاي قرمز گروه‌هاي ۴، ۳، ۲ ممنوع هستند. ليست مشاغل نيز برابر اطلاعيه‌ها منتشر شده و خواهد شد.

مشخص نيست منع تردد درون شهري از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح چگونه اجرا مي‌شود؟ يعني اگر كسي در اين ساعات بخواهد به سوپرماركت محل برود و مواد غذايي تهيه كند مي‌تواند يا خير؟ اين منع تردد مخصوص وسايل نقليه است يا عابران پياده را هم شامل مي‌شود؟ يا اصلا اين ممنوعيت مربوط به تهران است يا همه شهرهاي قرمز؟

ترددهاي ضروري در ممنوعيت تردد از ساعت ۹ شب با هماهنگي فرمانداري‌ها انجام خواهد شد.

اين ممنوعيت شامل عابران پياده نخواهد شد.

اين ممنوعيت مربوط به شهرهاي قرمز بوده و در ساير شهرها اعمال نخواهد شد.

در زمان اجراي طرح شركت‌هاي خصوصي تعطيل هستند يا خير؟

شركت‌هاي خصوصي و دفاتر مربوط به گروه ۱ مشاغل فعاليت داشته و شامل محدوديت نمي‌شوند. در ساير گروه‌ها نيز با توجه به وضعيت شهرها و نوع محدوديت و الزامات تعيين شده مي‌توانند فعاليت كنند. دفاتر و شركت‌هاي خصوصي حوزه آموزشي فرهنگي و اجتماعي نيز بر اساس وضعيت شهرهاي زرد نارنجي و قرمز فعاليت خواهند كرد.

اگر همه اين اصناف اجبارا تعطيل خواهند بود، اين اقشار چگونه بايد در مدت تعطيلي، زندگي كنند و درآمد داشته باشند؟

بسته كامل حمايت از اصناف با هماهنگي اتاق اصناف ايران در بخش‌هاي مختلف مالياتي، بيمه، استمهال، عوارض، هزينه اجاره، چك بانكي، هزينه‌هاي آب، برق، گاز و... تهيه و براي ستاد ملي ارسال تا در جلسه آتي بررسي و تصميمات لازم اتخاذ شود. با توجه به نقش اتاق اصناف ايران در تهيه اين بسته قطعا تمام ملاحظات ديده شده است.

كارمندهاي شركت‌هاي صنعتي مثل فولاد، ذوب‌آهن، پتروشيمي و كارمندان شركت‌هاي صنعتي كوچك كه در شهرك‌هاي صنعتي شاغل هستند تعطيل هستند يا خير؟ اگر نيستند حمل و نقل شان به چه صورت است؟

كارخانه‌هاي توليدي صنعتي در زمره گروه اول قرار داشته كه مشمول محدوديت و تعطيلي نخواهند شد.

تردد اين واحدها با هماهنگي صورت خواهد پذيرفت و ‌‌مشمول جريمه نخواهند شد.

وضعيت خودروي كساني كه در روز ممنوعيت شغلي ندارند، در منطقه‌ طرح ترافيك چيست؟

طرح ترافيك برقرار بوده و لذا اگر خودروي مذكور فاقد طرح باشد جريمه طرح ترافيك اعمال خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون