• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4796 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲ آذر

خبرخوان

23 درصد از منابع بودجه 99 محقق نمي‌شود

براساس پيش‌بيني سازمان برنامه و بودجه 23 درصد از منابع 571 هزار ميليارد توماني قانون بودجه امسال محقق نخواهد شد. البته كسري بودجه ايجاد شده با درآمد ناشي از فروش اوراق مالي مازاد بر قانون بودجه براساس مجوز شوراي عالي هماهنگي اقتصادي جبران خواهد شد. اما ميزان واقعي تحقق منابع 571 هزار ميليارد توماني در قانون بودجه امسال 439 هزار ميليارد تومان پيش‌بيني مي‌شود. به عبارت دقيق‌تر صرفا حدود 77 درصد منابع پيش‌بيني شده در قانون بودجه 99 محقق خواهد شد. يكي از نكات جالب در بودجه 99 تحقق پيش‌بيني 14 درصدي فروش اموال منقول و غيرمنقول در سال جاري است. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه به پيشنهاد دولت حدود 50 هزار ميليارد تومان از اين محل در قانون بودجه امسال ديده شده بود. در واقع فروش اموال مازاد دولتي كه يكي از ابعاد برنامه دولت براي اصلاحات ساختاري بودجه محسوب مي‌شود صرفا با هدف تراز كردن منابع و مصارف بودجه به صورت صوري توسط سازمان برنامه و بودجه در قانون بودجه 99 قرار گرفته است. سازمان برنامه و بودجه همچنين پيش‌بيني كرده صرفا حدود 32 درصد از درآمدهاي 57 هزار ميليارد توماني ناشي از صادرات نفت، ميعانات گازي و خالص گاز تا پايان امسال محقق شود.

كاهش قيمت خانه در اطراف تهران

بازار مسكن در شهرهاي اطراف تهران در وضعيت ركود قرار گرفته و نرخ‌ها در شهرهاي پرديس، هشتگرد و پاكدشت بين ۵ تا ۱۵ درصد كاهش يافته است. يكي از مشاوران املاك در شهر جديد هشتگرد گفت: واحدهايي كه تا دو هفته قبل حدود ۴۰۰ ميليون تومان فروخته مي‌شد به ۳۷۰ ميليون تومان رسيده اما خريدار نيست. البته برخي مالكان هم در اين شرايط تمايلي براي فروش ندارند اما تعدادي ديگر براي فروش عجله دارند. وضعيت كلي بازار به نفع خريداران است. از سوي ديگر به دليل اينكه قيمت‌ها در هشتگرد به اندازه پرديس رشد نداشته هنوز ظرفيت قيمتي آن تكميل نشده و نمي‌توان انتظار افت قيمت بيش از اين مقدار را داشت.

نحوه پرداخت سود امسال سهام عدالت

طبق مصوبه 22 مهر مصوبه شوراي عالي بورس مقرر شد، سود سهام شركت‌هاي سرمايه‌پذير متعلق به سهامداران مشمول سهام عدالت براي سال مالي 98 نسبت به مشموليني كه روش مستقيم را انتخاب كرده‌اند به حساب‌هاي معرفي شده توسط سرمايه‌گذاران و براي مشموليني كه روش غيرمستقيم را انتخاب كرده‌اند به حساب شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني سهام عدالت هر استان پرداخت شود. شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني بايد نسبت به معرفي حساب به شركت‌هاي سرمايه‌پذير اقدام كنند به گونه‌اي كه تا زمان انجام تكليف قانوني طبق آيين‌نامه آزادسازي سهام عدالت با ارايه تعهدنامه‌اي به سازمان بورس و بازرس قانوني، امكان دخل و تصرف در آن را از خود سلب كنند.

اولتيماتوم گمرك؛ كالا را نبريد متروكه مي‌شود

مهرداد جمال ارونقي، معاون فني گمرك ايران با اشاره به آخرين وضعيت ترخيص كالاها طبق مصوبه ستاد هماهنگي اقتصادي دولت گفت: در اين مدت بيش از ۱.۴ ميليون تن كالا از گمرك ترخيص شده است.

او با اشاره به لزوم اقدام فوري صاحبان كالاهاي مشمول مصوبه گفت: در خصوص كالاهاي اساسي و توليدي هيچ عذري براي صاحبان كالا جهت ترخيص كالاي خود از گمرك وجود ندارد. بر اين اساس موضوع به قيد فوريت بررسي و اگر صاحب كالايي در اين رابطه تعلل كند طبق مفاد (۲۴) قانون امور گمركي مقررات متروكه درباره آن اعمال خواهد شد. اين مقام مسوول در گمرك ايران با بيان اينكه گمركات اجرايي موظفند به سرعت تعداد اظهارنامه‌هاي در جريان خود را براي كالاهاي اساسي و توليدي كاهش داده و به صفر برسانند، يادآور شد: بر اين اساس گمركات با پيگيري موضوع از مراجع تحويل‌گيرنده كالا ضمن اعمال مقررات متروكه براي كالاهايي كه بيش از موعد مقرر در اماكن مربوطه مانده و صاحبان كالا نسبت به اظهار آن اقدام نمي‌كنند، اخطار لازم را داده و مقررات متروكه را اعمال مي‌كنند.

كرونا مصرف گوشت قرمز را ۴۰ درصد كاهش داد

شاهپور علايي‌مقدم، سرپرست سازمان امور عشاير ايران گفت: با شيوع كرونا مصرف گوشت قرمز در كشور ۴۰ درصد كاهش يافته و باعث انباشت دام شد و بيشترين ضرر را به اقتصاد عشاير زده است.

او دلايل كاهش مصرف گوشت را عدم برگزاري مراسم محرم و صفر و نذورات مردم، برگزار نشدن جشن عروسي و عزاي اموات، بسته شدن رستوران‌ها و جلوگيري از صادرات دام عنوان كرد. سرپرست سازمان امور عشاير ايران با تاكيد بر اينكه بايد براي ارتقاي رفاه و معيشت عشاير برنامه داشته باشيم، گفت: در اين زمينه در سال‌هاي اخير 7 برنامه و طرح تعريف كرده‌ايم كه شاخص‌ترين آنها اجراي «طرح زنجيره توليد گوشت قرمز» است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون