• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4796 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲ آذر

جو بايدن در تلاش براي تصويب بسته حمايتي تا پيش از ماه ژانويه است

مديريت بحران در غياب دولت مستقر

محمدحسين لطف‌الهي

 

امريكا در ميانه يك بحران با رييس‌جمهوري روبه‌روست كه مقابله با بحران را از ياد برده و با تمركز بر فعاليت‌هاي خرابكارانه حقوقي مي‌كوشد نتايج انتخابات را مخدوش كند. از همين رو، رييس‌جمهور منتخب تلاش دارد با تكيه بر تجربه و نفوذ سياسي خود در كنگره راهي براي كنترل شرايط پيدا كرده و وضعيت را تا زمان تحويل گرفتن قدرت، تحت كنترل نگه دارد. جو بايدن، روز جمعه در حالي كه مي‌توانست تولدش را جشن بگيرد ترجيح داد از سران دموكرات‌ها در كنگره امريكا بخواهد به ويلمينگتون بيايند و به او در بحث پيرامون مقابله با بحران‌هايي كه دامان ايالات‌متحده را گرفته كمك كنند. نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان و چاك شومر، رييس دموكرات‌هاي سنا در اين ديدار كه با حضور كامالا هريس، معاون اول رييس‌جمهور منتخب برگزار شد، به بحث و گفت‌وگو پيرامون تدابير لازم براي كنترل شيوع ويروس كرونا پرداختند و بر ضرورت تصويب هرچه سريع‌تر بودجه احياي اقتصادي طي روزهاي آينده تاكيد كردند. اين در حالي است كه دونالد ترامپ همچنان از پذيرش نتايج انتخابات رياست‌جمهوري سوم نوامبر خودداري مي‌كند و دولت او عملكرد بسيار ضعيفي در حوزه مقابله با ويروس كرونا و همراهي با كنگره بر سر تصويب بودجه احياي اقتصادي دارد. اين ضعف عملكرد باعث شده مسوولان ارشد دولت از پاسخگويي مستقيم به رسانه اجتناب ورزند و نشست خبري آنها به محلي براي سخنراني‌هاي يك‌طرفه تبديل شود. پنجشنبه شب مايك پنس، معاون اول رييس‌جمهور امريكا در نشست خبري پس از توضيحاتي كوتاه پيرامون وضعيت شيوع ويروس كرونا در اين كشور بدون پاسخگويي به خبرنگاران اين نشست را ترك كرد. اين موضوع باعث شد كه خبرنگاران بر سر او فرياد بكشند و خواستار پاسخگويي مسوول اصلي مقابله با كرونا در ايالات‌متحده شوند اما پنس اعتنايي به اين اعتراضات نداشت. دبير مطبوعاتي كاخ سفيد نيز رفتاري مشابه از خود نشان داد و در نشستي خبري كه به منظور پاسخگويي به سوالات خبرنگاران طراحي شده بود، از پاسخ دادن به سوالات منتقدان پيرامون وضعيت مقابله با كرونا سر باز زد و مستقيما به خبرنگار سي‌ان‌ان گفت كه پاسخ او را نخواهد داد. از ماه‌ها پيش دموكرات‌هاي كنگره تلاش دارند تا با دولت و جمهوري‌خواهان به تفاهمي دست يابند كه براساس آن بودجه‌اي دست‌كم 2 تريليون دلاري براي احياي اقتصادي درنظر گرفته شود. با اين وجود تاكنون مذاكرات نانسي پلوسي و استيون منوچين، وزير خزانه‌داري دولت ترامپ به نتيجه‌اي نرسيده و به همين دليل نيز از ماه جولاي به اين سو هيچ كمكي به كسب و كارها و افراد بيكار تخصيص داده نشده است. در اين شرايط جو بايدن كه نگران است ادامه‌دار شدن عدم حمايت از كسب و كارها دولت آينده را با بحراني به مراتب سخت‌تر از بحران كنوني روبه‌رو كند، در تلاش است تا از طريق رايزني با مقامات ارشد حزب دموكرات در كنگره راهي براي عبور از اين بن‌بست بيابد. 

اقدام فوري تا پيش از ژانويه
در ديدار جو بايدن و معاونش براي رهبران حزب دموكرات در مجلس نمايندگان و سنا، رييس‌جمهور منتخب امريكا از پلوسي و شومر درخواست كرد تا هر چه سريع‌تر گفت‌وگو‌هايي را با رهبران جمهوري‌خواهان در كنگره آغاز كرده و با كمي انعطاف آنها را راضي كنند تا پيش از 
فرا رسيدن ماه ژانويه، بسته احياي اقتصادي تصويب شود. به گفته جو بايدن، وضعيت كنوني نيازمند اقدامات فوري است و در صورتي كه تصميمات حياتي با تاخير اجرايي شوند ديگر تاثيري در كنترل شرايط و زمينه‌سازي براي بهبود وضعيت نخواهند داشت.  اين اظهارات جو بايدن در حالي مطرح مي‌شود كه ممانعت دولت از آغاز فرآيند انتقال قدرت باعث شده، تيم انتقالي دموكرات‌ها به اطلاعات حياتي و مستندات محرمانه دسترسي نداشته باشند و آغاز به كار دولت جو بايدن در مقايسه با روساي جمهور پيشين همراه نوعي انتقال قدرت بي‌سابقه در امريكا محسوب شود. در بيانيه مشتركي كه پس از پايان اين نشست صادر شد، دموكرات‌ها تاكيد كردند: «در اين نشست توافق شد كه تلاش شود تا پيش از پايان فصل اردك لنگ (روزهاي آخر يك رييس‌جمهور كه قرار است قدرت را تحويل دهد) بسته احياي اقتصادي با تفاهم دو حزب تصويب شود تا كمكي باشد براي خانواده‌ها و كسب و كارهايي كه از شيوع ويروس كرونا در امريكا آسيب ديده‌اند. براساس اين بيانيه، اولويت بسته احياي اقتصادي بايد مقابله با ويروس كرونا، كمك به كسب و كارها، كمك به خانواده‌هاي كم‌درآمد و حمايت از دولت‌هاي محلي باشد.

وضعيت مالي نامناسب دولت انتقالي
بي‌توجهي دولت مستقر در امريكا به بحران‌ها تنها مشكل دولت انتقالي جو بايدن نيست. براساس قوانين ايالات‌متحده، زماني كه يك كانديدا در انتخابات پيروز مي‌شود و قرار است رييس‌جمهور آينده اين كشور باشد، اين وظيفه سازمان خدمات عمومي است كه بودجه انتقال قدرت را فراهم كرده و به رييس‌جمهور منتخب كمك كند. با اين وجود دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا با عدم پذيرش شكست مانع از آن شده است كه سازمان خدمات عمومي با جو بايدن همكاري كند و از همين رو دموكرات‌ها با مشكلاتي در اين زمينه روبه‌رو شده‌اند. در همين راستا، «جو بايدن» نامزد حزب دموكرات در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا كه رسانه‌هاي اين كشور او را پيروز انتخابات ارزيابي كرده‌اند، خواستار كمك‌هاي مردمي براي تامين مالي «دولت انتقالي» خود شد. نامزد حزب دموكرات در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا كه رسانه‌هاي اين كشور او را پيروز انتخابات ارزيابي كرده‌اند، بامداد شنبه در پيامي توييتري از نياز به كمك مردمي براي تامين مالي پيش بردن دولت انتقالي خود سخن گفت. بايدن در اين توييت نوشت: «موضوع اين است: به خاطر اينكه رييس‌جمهور ترامپ از پذيرش شكست امتناع مي‌كند و دارد در مسير انتقال (قدرت) تاخير مي‌اندازد، ما بايد خودمان اين (انتقال قدرت) را تامين مالي كنيم و نياز به كمك شما داريم. اگر شما قادر هستيد براي كمك به تامين مالي دولت انتقالي بايدن-هريس پا پيش بگذاريد.» درخواست اين نامزد انتخابات رياست‌جمهوري از حاميان خود براي كمك مالي در شرايطي انجام مي‌شود كه وي پيش‌تر هم درباره سنگ‌اندازي دولت ترامپ به ويژه «اداره خدمات عمومي»، در مسير انتقال قدرت گله كرده بود. او پيش‌تر گفته بود: اين سازمان كمتر شناخته ‌شده به بزرگ‌ترين مانع در مسير انتقال قدرت و تلاش‌ها براي مقابله با همه‌گيري ويروس «كوويد۱۹» تبديل شده است. اداره خدمات عمومي و «اِميلي مورفي» مدير آن، بايد پيروز انتخابات رياست‌جمهوري امريكا را تاييد كنند تا ضمن شروع دوره انتقال قدرت، منابع مادي و معنوي دولت فدرال دراختيار رييس‌جمهور منتخب گذاشته شود. با اين حال مورفي و اداره خدمات عمومي، به دليل مخالفت‌هاي علني و شديد ترامپ با نتيجه انتخابات و نپذيرفتن شكست و متهم كردن بايدن به تقلب در انتخابات، هنوز رييس‌جمهور منتخب را اعلام نكرده است.

 


نگراني جمهوري‌خواهان از حضور احتمالي سندرز در كابينه بايدن

برني سندرز، سناتور دموكرات ايالت ورمونت كه در رقابت‌هاي مقدماتي انتخابات رياست‌جمهوري در حزب دموكرات عملكرد خوبي داشت و توانست جنبشي موثر در ميان جوانان امريكايي به راه بيندازد، از ماه‌ها پيش اعلام كرده بود كه مايل است در دولت آينده در مناصب اقتصادي ارشد و به ويژه وزارتخانه‌هايي كه به امور كارگران و وضعيت معيشت آنها مربوط است مشغول به كار شود. زمزمه‌هايي نيز پيرامون احتمال انتخاب او از سوي جو بايدن براي حضور در كابينه وجود دارد و اين مساله باعث شده تا جمهوري‌خواهان احساس نگراني كنند. روزنامه نيويورك تايمز روز گذشته گزارش داد كه جمهوري‌خواهان در محافل خصوصي خود گفته‌اند كه اگر بايدن براي حضور در كابينه به مجلس سنا معرفي شود، او را تاييد نخواهند كرد. خود برني سندرز اما خوش‌بين است كه بتواند تاييد سنا را داشته باشد. سندرز مي‌گويد: «تجربه من مي‌گويد براساس سنت تاريخي زماني كه رييس‌جمهور يك سناتور را به منظور حضور در كابينه به مجلس سنا معرفي مي‌كند، آن سناتور با راي خوبي تاييد سنا را به دست مي‌آورد و تصور مي‌كنم اين‌بار نيز اگر من معرفي شوم چنين اتفاقي بيفتد.» با اين وجود مواضع سندرز و نظرات او پيرامون مسائلي نظير حق بهداشت عمومي و محيط‌زيست سبب شده احتمال رد او از سوي سناتورهاي جمهوري‌خواه وجود داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون