• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4797 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳ آذر

«اعتماد» از چالش‌هاي پيش‌روي اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات 1400 گزارش مي‌دهد

دردسر افزايش كانديدا و كاهش راي‌دهندگان

مهدي روزبهاني

 

تدوين مانيفست، سازماندهي مجدد و دستيابي به اجماع و درنهايت چگونگي مواجهه با انتخابات 1400 دغدغه اين روزهاي نيروها و احزاب اصلاح‌طلب است. شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان كه دوره‌هاي پيشين توانست اتحاد و اجماعي قابل‌قبول ميان اصلاح‌طلبان ايجاد كند، حالا با استعفاي محمدرضا عارف به عنوان رييس و عبدالواحد موسوي‌لاري در قامت نايب رييس، اين نهاد اجماع‌ساز به‌ شكل عملي بدون استفاده مانده و بسياري آن را منحل شده تلقي‌ مي‌كنند. در نبود اين شورا، اصلاح‌طلبان مي‌گويند بالاخره بايد نهادي باشد تا احزاب و نيروهاي اصلاح‌طلب براساس تصميماتش بتوانند در مسير انتخابات 1400 گام بگذارند.
 در اين ميان مجمع روحانيون مبارز كه چهره‌هاي موثر جريان اصلاح‌طلبي ازجمله سيدمحمد خاتمي در آن حضور دارند، ‌فعاليت خود را براي انتخابات 1400 بيشتر كرده است. بنابر گفته اعضاي اين مجمع، آنان قصد دارند تا در انتخابات 1400 مشاركت جدي داشته باشند و در همين راستا ساير گروه‌ها را هم به همين امر تشويق مي‌كنند. فعاليت مجمع روحانيون براي انتخابات منظم شده و با تشكيل كميته‌اي در حال برنامه‌ريزي براي حل چالش‌هاي پيش‌روي خود هستند. حضور آنان در ميدان فعاليت‌هاي انتخاباتي اين گمانه را تقويت كرده كه تاثير اين مجمع در برنامه‌ريزي‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان مي‌تواند از اختلافات بكاهد و به اجماع‌سازي بيشتر اين جريان سياسي كمك كند، چراكه آن‌طور كه بسياري از ناظران و تحليلگران اين مدت گفته و نوشته‌اند، يكي از نگراني‌هاي اصلي اصلاح‌طلبان اين است كه اختلاف‌نظرها مانع ايجاد راهبردي واحد در مسير معرفي كانديداها و ارايه راهبردهاي انتخاباتي شود يا دست‌كم نتوانند در موعد مقرر و هنگام معرفي كانديداي نهايي، به‌طور تام و تمام بر يك چهره واحد اجماع كرده و يك گزينه را در معرض انتخاب شهروندان و پايگاه اجتماعي خود قرار دهند. 
 اما همزمان با فعاليت‌هاي مجمع روحانيون مبارز، شوراي هماهنگي جبهه ‌اصلاحات نيز تلاش‌هاي خود را دوچندان كرده است. كميته سياسي اين شورا كه از ابتداي سال جاري مساله انتخابات 1400 را در دستوركار خود قرار داده بود، اخيرا آن‌طور كه «اعتماد» هفته گذشته در گزارشي از اين اقدامات خبر داد، وارد رايزني و گفت‌وگو با چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب و به ‌اصطلاح تئوريسين‌ها و نظريه‌پردازهاي جريان اصلاحات شده و پس از برگزاري سلسله‌نشست‌هايي با اين چهره‌هاي شاخص كه همچون محسن آرمين، محسن امين‌زاده، حسين مرعشي، مصطفي تاجزاده، عليرضا علوي‌تبار و چند نفر ديگري از اين چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب، مجموعه‌اي از نظرات آنها را دسته‌بندي كرده تا بتواند براساس آن، راهبردهايي را براي تدوين مانيفست اصلاحات يا مرام‌نامه اصلاح‌طلبي تدوين كند. نظرات دسته‌بندي شده حالا روي ميز احزاب بزرگ و كوچك اصلاح‌طلب قرار گرفته و قرار است اين احزاب و تشكل‌هاي اصلاح‌طلب ديدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را در آينده نزديك دراختيار شوراي هماهنگي قرار دهند تا اين شورا بر پايه ديدگاه احزاب و تشكل‌هاي اصلاح‌طلب، نسبت به تدوين راهبرد و مرام‌نامه نهايي اين جريان سياسي اقدام كند.
 اما اين همه ماجرا نيست. برخي از ديگر اصلاح‌طلبان معتقدند كه با تشكيل نهادي تازه يا حتي احياي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلب و تدوين راهبرد اصلاح‌طلبي مشكل اصلاح‌طلبان حل نمي‌شود، چراكه مردم امروز از همه جريان‌هاي سياسي روي‌گردان شده و به ‌خاطر حوادث سال‌هاي اخير شايد حتي بيش از رقيبِ اصولگرا، از اصلاح‌طلبان دلخورند. كساني كه تاكيد دارند از آنجا كه مطالبات مردم در دو، سه انتخابات گذشته اين سال‌ها ناديده گرفته شده، مردم ديگر اميدي به حضور حداكثري پاي صندوق‌هاي راي ندارند از شركت در انتخابات نااميد شده‌اند. مردمي كه به باور اين گروه از تحليلگران و ناظران سياسي حالا به اين باور رسيده‌اند كه راي دادن تاثيري در سرنوشت‌شان ندارد. بر اين اساس آنها تاكيد دارند كه ابتدا و در گام نخست، بايد فكري به حال تعريف اصلاح‌طلبي، تدوين مانيفست و مرام‌نامه‌اي روشن كرد تا مردم دست‌كم بتوانند بنابر اين تعاريف و مرام‌نامه شفاف، وارد تعامل با اين جريان سياسي شده و آن‌گاه تصميم بگيرند كه آيا مايلند به آنها اعتماد كنند و آيا اساسا خواست و مطالبه‌شان را در راهبرد و اهداف اين جريان سياسي مي‌بينند يا نه!
هر چه هست حالا مشاركت مردم در انتخابات سال آينده دغدغه‌اي جدي نه تنها براي اصلاح‌طلبان، بلكه براي همه جريانات سياسي كشور است و گروه‌هاي مختلف سياسي بر اين پايه تلاش مي‌كنند در گام نخست دلايل كاهش مشاركت در انتخابات گذشته را ريشه‌يابي كنند؛ گرايشي كه البته ميان اصلاح‌طلبان با جديت دوچندان دنبال مي‌شود و همزمان به نظر مي‌رسد چهره‌هاي اصلاح‌طلب، درحالي كه چند ماه بيشتر به انتخابات 1400 نمانده، تعيين اولويت كاري خود را محور چالش‌انگيزي ديگري در مسير حركت به سوي انتخابات پيش‌رو مي‌بينند. «اعتماد» بر اين اساس، به سراغ محمد مقدم، عضو مجمع روحانيون مبارز و حسن رسولي، عضو شوراي شهر تهران و البته رييس كميته انتخابات شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس يازدهم رفته و پاي صحبت اين دو چهره اصلاح‌طلب درباره چند و چون راهبرد انتخاباتي اين جريان سياسي نشسته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون