• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4797 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳ آذر

حسن نراقي از دنيا رفت

جايزه سروانتس ۲۰۲۰ به شاعر اسپانيايي رسيد

گروه هنر و ادبيات

فرانسيسكو  برينس، برنده  جايزه  سروانتس

جايزه امسال ادبيات اسپانيايي زبان ميگل دو سروانتس به فرانسيسكو برينس اسپانيايي رسيد.به گزارش ال‌پايس، اين شاعر 88 ساله از سوي وزارت فرهنگ اسپانيا به عنوان برنده جايزه ۱۲۵ هزار يورويي سروانتس معرفي شد. خبر را خوزه مانوئل رودريگز اوريبس، وزير فرهنگ و ورزش اسپانيا از سوي هيات داوران اين جايزه اعلام كرده است. هيات داوران اين جايزه فرانسيسكو برينس را براي «كار شاعرانه‌اش كه از بعد جسمي و انساني به بعد معنوي و به آرمان زيبايي و جاودانگي مي‌رسد» شايسته دريافت اين جايزه خواند. در بيانيه هيات داوران، فرانسيسكو برينس شاعري صميمي از نسل شاعران دهه 1950 توصيف شده است كه تجربه فردي انسان در برابر حافظه، گذر زمان و تعالي حياتي را به بهترين نحو در شعرهايش داشته است. از او همچنين به عنوان يكي از استادان مسلم شعر جاري اسپانيا ياد شده كه همه نسل‌هاي بعد، او را مي‌شناسند. فرانسيسكو برينس بانيو شاعر متولد ۱۹۳۲ در والنسيا، فارغ‌التحصيل رشته حقوق، فلسفه و ادبيات و تاريخ، داراي دكتراي افتخاري از دانشگاه پلي‌تكنيك والنسياست. وي در دانشگاه كمبريج در رشته ادبيات اسپانيايي تدريس كرده و استاد دانشگاه آكسفورد نيز بوده است. وي ۱۹ آوريل ۲۰۰۱ به عنوان عضو تمام وقت آكادمي اسپانيا انتخاب شد و كار خود را با سخنراني تحت عنوان «اتحاد و نزديكي شخصي در شعر لوئيس سرنودا» آغاز كرد. اين شخصيت ادبي به نسل ۵۰ اسپانيا تعلق دارد كه در ميان آنها چهره‌هايي چون كلاوديو رودريگز، آنخل گونزالس، خوزه آگوستين گويتيسولو، خيمه گيل دو بيدما و خوزه آنخل والنته جاي دارند. وي براي آثار شاعرانه جوايز متعددي دريافت كرده كه جايزه آدونيس در سال ۱۹۵۹، جايزه منتقدان در قالب شعر كاستيا براي «كلمات در تاريكي» در سال ۱۹۶۷، جايزه ادبيات والنسيا در سال ۱۹۶۷، جايزه ملي شعر براي مجموعه «پاييز گل سرخ» در سال ۱۹۸۷، جايزه فستنرات براي «آخرين ساحل» در سال ۱۹۹۸، جايزه ملي ادبيات اسپانيا در سال ۱۹۹۹، جايزه شعر فدريكو گارسيا لوركا در سال ۲۰۰۷ و جايزه راينا سوفيا براي شعر ايبرو- امريكايي در سال ۲۰۱۰ از جمله آنها هستند. برينس سال ۲۰۱۸ «منتخب شاعرانه» را منتشر كرد كه دربرگيرنده تمام اشعارش در طول دوران كاري‌اش بوده است و از نخستين مجموعه شعري وي با عنوان «عنبر» در سال ۱۹۵۹ تا آخرين‌شان «آخرين ساحل» در سال ۱۹۹۵ را دربرمي‌گيرد. با اهداي جايزه ۱۲۵ هزار يورويي سروانتس، اسپانيا هر سال به تجليل از نويسنده‌اي مي‌پردازد كه با آثارش به غني كردن ميراث  ادبي  اسپانيايي‌زبان كمك كرده باشد.
حسن نراقي از دنيا رفت
به گزارش مهر، اين نويسنده شنبه‌شب اول آذر ۱۳۹۹ بر اثر ابتلا به سرطان در تهران درگذشت. حسن نراقي، پژوهشگر حوزه اجتماعي و نويسنده كتاب مشهور «جامعه‌شناسي خودماني» درگذشت. او نويسنده و پژوهشگر حوزه اجتماعي و نويسنده كتاب مشهور «جامعه‌شناسي خودماني» بود. «چكيده تاريخ ايران: از كوچ آريايي‌ها تا پايان سلسله پهلوي» از ديگر كتاب‌هاي مشهور اوست.اين نويسنده و پژوهشگر اجتماعي به سال ۱۳۲۳ در كاشان به دنيا آمد و مشهورترين اثر او كتاب «جامعه‌شناسي خودماني: چرا درمانده‌ايم؟» است كه توسط نشر اختران منتشر شد و به چاپ‌هاي متعدد رسيد. او كتاب «پي‌نكته‌هايي بر جامعه‌شناسي خودماني» را نيز با نشر اختران منتشر كرده است. «كاشان در جنبش مشروطه ايران» و «ناگفته‌ها» نيز از ديگر كتاب‌هاي اوست.
داوري نامه‌هاي كودكان به نويسندگان آغاز شد
دبيرخانه ستاد هماهنگي شهرها و روستاهاي دوستدار كتاب از آغاز داوري نامه‌هاي رسيده به پويش نامه‌نگاري كودكان و نوجوان‌ها به نويسندگان خبر داد. به گزارش ايرنا در پويش ملي نامه‌نگاري كودكان و نوجوان‌ها به نويسندگان دو هزار و ۵۲۱ نامه به دبيرخانه جشنواره رسيده است. استان‌هاي تهران با ارسال ۵۱۶، مازندران ۲۰۳، خوزستان ۱۹۷، يزد ۱۹۳، كرمان و جنوب كرمان ۱۸۵، بوشهر ۱۳۷ و همدان با ۱۲۵ نامه بيشترين ميزان مشاركت را در اين پويش داشته‌‏اند. هيات ‌داوران اين پويش پس از بررسي آثار ارسالي به دبيرخانه اين جشنواره از ميان آثار ارسالي، ٢٠٠ اثر را كه حاوي شاخص‌هايي همچون خلاقيت در نوشتار، اصالت، رعايت اصول نگارش، تناسب گروه سني با كتاب‌خوانده شده، دارا بودن زبان و نگاه كودكانه و نوجوانان، توانايي ارتباط با مخاطب و شروع و پايان مناسب باشد را در سه گروه دبستان، متوسطه اول و متوسطه دوم انتخاب و براي داوري نهايي معرفي خواهند كرد. پويش كتاب‌خواني «نامه به نويسنده» همزمان با هفته ملي كودك در نيمه دوم مهرماه ۱۳۹۹ شروع به كار كرد و با توجه به استقبال نوجوان‌ها و تسهيل‌گران فعال در جام باشگاه‌هاي كتاب‌خواني و درخواست آنها مهلت شركت در رقابت تا ۲۵ آبان‌ماه تمديد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون