• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4797 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳ آذر

خبر

انتقال اسكلت نهنگ دفن شده به موزه محيط‌زيست

رييس اداره محيط‌زيست كيش گفت: اسكلت نهنگ دفن شده در ساحل سيمرغ به موزه محيط‌زيست كيش منتقل مي‌شود.
به گزارش مهر، مريم محمدي با اشاره به مشاهده لاشه يك نهنگ مرده در ساحل سيمرغ كيش در روز جمعه ۳۰ آبان گفت: در بررسي‌هاي اوليه علت مرگ اين نهنگ مشخص نشد و با توجه به اينكه حدود ۵ روز از مرگ اين نهنگ مي‌گذشت و هيچ ضايعه‌اي روي لاشه مشاهده نمي‌شد و همچنين به دليل فساد لاشه، امكان نمونه‌برداري جهت تعيين علت دقيق مرگ امكا‌ن‌‌پذير نبود.
او با بيان اينكه اين نهنگ به طول ۱۴ مترونيم از گونه «برايد» است كه در فهرست دوم سايت (معاهده حفاظت از جانوران و گياهان در معرض خطر انقراض) قرار گرفته‌اند، گفت: برخورد با كشتي‌ها، ريزش مواد نفتي، آلودگي صوتي در اقيانوس‌ها، اكتشاف، توليد و استخراج انرژي از مهم‌ترين علل مرگ اين نهنگ‌ها در اقيانوس‌ها است.
رييس اداره محيط‌زيست سازمان منطقه آزاد كيش اظهار داشت: باتوجه به اينكه از زمان مرگ اين نهنگ در اقيانوس بيش از ۵ روز مي‌گذشت، لاشه براي پيشگيري از انتشار بوي نامطبوع و آلودگي بلافاصله در زمين ماسه‌اي جنب ساحل دفن شد تا در آينده امكان انتقال اسكلت نهنگ به موزه محيط‌زيست دريايي كيش فراهم شود. محمدي با اشاره به اينكه در سال ۲۰۰۶ نيز جمجمه يك نهنگ جوان در سواحل قشم يافت شد كه اكنون در موزه ژئو پارك اين جزيره نگهداري مي‌شود، افزود: باتوجه به اينكه به تازگي ساختماني با عنوان مركز آموزش و مطالعات محيط‌زيست در كيش ساخته شده و طبقه اول اين مجموعه براي موزه محيط‌زيست با مقاصد آموزشي اختصاص يافته، اسكلت اين نهنگ در آينده در اين موزه جانمايي خواهد شد. به گفته محمدي، طول اين نهنگ‌ها بين ۱۲ تا ۱۶ متر و وزن آنها بالغ بر ۴۰ تن است و در گروه نهنگ‌هاي آبي و گوژپشت قرار مي‌گيرند كه در آب‌هاي گرم زندگي مي‌كنند و در اقيانوس‌هاي اطلس، آرام و هند ديده مي‌شوند. رييس اداره محيط‌زيست سازمان منطقه آزاد كيش افزود: اين‌ گونه از سال ۲۰۱۹ حمايت شده و در خليج مكزيك در معرض انقراض اعلام شده است و بعضي از جمعيت‌هاي اين گونه مهاجرت فصلي دارند.


۶۰ فروند كشتي صيد ترال در خليج‌فارس مجوز دارند

رييس فراكسيون محيط‌زيست مجلس شوراي اسلامي گفت: امروزه صيد ترال يكي از مشكلات اساسي جامعه صيادان و محيط‌زيست منطقه است كه در راستاي مجوز خود فعاليت نمي‌كنند. سميه رفيعي در گفت‌وگو با مهر، با اذعان به اينكه نسبت به ۲ سال ممنوعيت صيد ترال هم مجلس و هم صيادان كوتاه نخواهند آمد، بيان داشت: كشتي‌هاي صيد ترال، برابر با مجوزي كه دارند قوانين را رعايت نمي‌كنند. در بيشتر وقت‌ها فاصله ۱۲ مايلي كه در مجوز صيد ترال مطرح شده رعايت نمي‌شود، همين هم باعث شده كه اين نوع صيد، آسيب‌هاي جدي به ذخاير دريايي و آبزيان بزند. رفيعي با اشاره به اينكه با پيگيري‌هايي كه نمايندگان مجلس يازدهم و فراكسيون محيط‌زيست مجلس انجام داده‌اند موفق به اعمال ممنوعيت ۲ ساله صيد ترال شده‌ايم، خاطرنشان كرد: با اعمال ممنوعيت ۲ ساله صيد ترال در منطقه باعث مي‌شود كه اين مدت ذخاير دريايي و آبزيان بازسازي و احياي مجدد شود، همچنين فرصتي است تا اينكه تحقيقات و كار كارشناسي روي مجوزات و انواع صيدها شود. او ادامه داد: از طرفي ديگر بايد به وضعيت صيادان بومي و محلي داراي مجوز كه جهت خريد كشتي با كاربري صيد ترال اقدام كرده‌اند هم توجه شود تا با ممنوعيت ۲ ساله صيد ترال آسيب نبيند. رفيعي با بيان اينكه ۶۰ فروند كشتي مجوز صيد ترال دارند، عنوان كرد: از اين تعداد ۷ فروند كشتي خارجي يا متعلق به چين هستند، البته خيلي‌ها فكر مي‌كنند كه صيد ترال را در منطقه فقط خارجي‌ها انجام مي‌دهند، در صورتي كه بخش عظيمي از صيد ترال به دست ملوانان و شناورهاي ايراني انجام مي‌شود و خيلي از مجوزات صيد ترال براي صيادان ايراني صادر شده است كه اين موضوع پنهان مانده بود. رفيعي افزود: از اول آذر ماه سال جاري صيد ترال در منطقه ممنوع مي‌شود، سود ممنوعيت صيد ترال نه تنها براي صيادان بومي و محلي بلكه سود آن براي تمام مردم ايران خواهد بود. در طول دو سال پيش رو اميدواريم ذخاير آبزيان در خليج‌فارس بازسازي شود. او با تاكيد بر اينكه شيلات بدون توجه به شرايط و تحقيقات ذخاير آبزيان اقدام به صدور مجوز صيد ترال كرده است، اضافه كرد: اكثر اين كشتي‌ها شناسنامه دارند و زير نظر سازمان شيلات فعاليت مي‌كنند، شيلات بايد آنها را به صورت مرتب رصد كند. او با تاكيد بر اينكه، چنانچه صيادان بومي و اتباع ايراني بخواهند صيد ترال انجام دهند، بايد مقررات صيد را نيز رعايت كنند، تصريح كرد: اگر صيادي نخواهد قانون صيد ترال را رعايت كند، شيلات بايد قانون و بخشنامه‌هاي سختگيرانه‌اي را نسبت به متخلفان اعمال كند. حتي مي‌تواند از فعاليت صيد آنها جلوگيري شود و هزينه قانون‌شكني پرداخت شود. او يادآور شد: مجلس به دنبال اين است كه آن دسته از صيادان بومي كه كشتي صيد ترال دارند و با ممنوعيت صيد ترال متضرر شده‌اند، با كارشناسي دقيق و بررسي‌هايي كه در طول اين دو سال به عمل مي‌آيد جلوي ضرر اين صيادان هم گرفته شود. رفيعي اضافه كرد: كساني كه صيد ترال انجام مي‌دهند به سمت آب‌هاي كمتر از ۱۲ مايلي مي‌آيند و در آنجا به راحتي كف دريا را جارو مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون