• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4800 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۶ آذر

كاربران فضاي مجازي نسبت به زايمان‌هاي اجباري در تاريخ 9/9/1399 چه گفتند؟

دغدغه‌اي كاذب به نام تاريخ رند عقد و تولد

گروه اجتماعي| هنوز روز موعد نرسيده است اما تلاش براي ثبت تاريخ تولد در آن روز به يكي از بحث‌هاي جاري در فضاي مجازي تبديل شده است، زايمان زودرس به بهاي ثبت تاريخ تولد در 9/9/1399، آري يا خير؟ «خانواده‌اي براي تولد فرزندشان در ساعت 9:9 روز 9/9/1399 يك‌صد و ۳۰ ميليون تومان پول رزرو اتاق عمل داده‌اند.» توييت يك خبرنگار به نقل از ادعاي يك پرستار در روزهاي نخست آذر ماه بار ديگر عبارت «تاريخ تولد لاكچري» را به فضاي مجازي آورد، اين‌بار به نام «چالش 9/9/1399» .در اين چالش، بسياري از كاربران توييتر با طعنه با سزارين‌هاي برنامه‌ريزي شده براي اين تاريخ، با اين عدد و رند نبودن آن شوخي كردند و نوشتند كه بهتر است برخي والدين تا سال 9/9/9999 براي سزارين صبر كنند كه رندترين عدد ممكن را در شناسنامه خود داشته باشند. علاوه بر اين، برخي كاربران در توييتر از دوستان و آشناياني خبر دادند كه با وجود محدوديت‌هاي وضع‌ شده براي كاهش شيوع ويروس كرونا، اصرار دارند تا در تاريخ نهم آذر ماه سال جاري «حتما» مراسم عقد و عروسي برگزار كنند، اين عقدها در توييتر با عنوان «عقدهاي لاكچري» ياد شده است كه برخي كاربران به عدم رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در اوج محدوديت‌هاي كرونايي توسط زوج‌هاي جوان و اصرارشان به ثبت عقد در اين روز، به قيمت شكستن قوانين اعتراض كرده‌اند. عقد و زايمان‌هاي لاكچري پيش از اين در تاريخ هشتم آبان ماه سال ۱۳۸۸برخي ديگر از كاربران نيز با اشاره به سابقه سزارين‌هاي پيش از موعد در تاريخ‌هاي 7/7/1397 و 8/8/1398 نسبت به عواقب اين سزارين‌ها نوشته‌اند، يكي از اين توييت‌ها به نوبت زايماني اشاره مي‌كند كه به اصرار والدين در تاريخ ۸ آبان سال گذشته و ساعت ۸ صبح تنظيم شده بود، اما به دليل اصرار براي به دنيا آمدن نوزاد در ساعت ۸ صبح، نوزاد تا ساعت ۶ صبح بيشتر زنده نمانده و مرده به دنيا آمده بود. 
 همزمان با نزديك ‌شدن به تاريخ 9/9/1399 وزارت بهداشت در ايران نسبت به والديني كه درخواست عمل سزارين را براي تولد نوزاد خود در اين روز مشخص دارند، هشدار داده و گفته است كه با بيمارستان‌ها و پزشكاني كه آمار سزارين نامتعارف در تاريخ 9/9/99 را داشته باشند برخورد مي‌شود.
دكتر قاسم جان‌بابايي، معاون درمان وزارت بهداشت در نامه‌اي به دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي سراسر كشور با اشاره به تجربه نگران‌كننده در تاريخ‌هاي لاكچري سال‌هاي قبل، دستورالعملي را ابلاغ كرده و هشدارهاي جدي به متخلفان داده بود. طبق اين دستورالعمل، «دانشگاه‌ها موظفند عملكرد افزايش آماري سزارين‌هاي بيمارستان‌ها و پزشكان در تاريخ 9/9/99 را مورد بررسي دقيق قرار دهند و به مسوول فني بيمارستان‌هاي داراي آمار نامتعارف تذكر مكتوب ابلاغ كنند و پزشكان متخصص زنان و زايمان با آمار افزايشي را به هيات انتظامي استان معرفي كنند.» اين دستورالعمل صراحتا عنوان مي‌كرد كه «چندين تاريخ مناسبتي و تقويمي در سال جاري رصد شد كه متاسفانه نتايج آن حاكي از افزايش معنادار آمار سزارين‌هاي غيرضرور توسط برخي پزشكان و بيمارستان‌هاست.» همان‌طور كه اين دستورالعمل ياد مي‌كرد، به گزارش سازمان ثبت ‌احوال كشور، پيش از اين نيز در برخي از تاريخ‌هايي كه حالا در فضاي مجازي «تاريخ تولد لاكچري» خوانده مي‌شوند، ميزان زايمان‌ها حداقل دوبرابر از روزهاي عادي بوده است، براي مثال سال گذشته در تاريخ هشتم آبان ماه، تولد ۵ هزار و ۲۴۲ كودك ثبت شده  كه اين رقم در مواردي حتي بيش از دوبرابر از ميانگين سزارين در برخي مراكز عنوان شده است. سال گذشته، ايرج حريرچي، معاون كل وزارت بهداشت به «دستكاري تاريخ تولد نوزاد» اشاره كرده و گفته بود كه در تاريخ‌هاي خاص مثل 6/6/96 و بعضي روزهاي مناسبتي آمار سزارين در كشور بنابر درخواست بعضي خانواده‌ها و اجابت متخصصان در برخي بيمارستان‌هاي خصوصي تا چند ده برابر افزايش پيدا مي‌كند. دكتر حريرچي، سال گذشته درمورد آمار سزارين در تاريخ 8/8/98 گفته بود: «در تاريخ 8/8/98 در يك بيمارستان خصوصي شمال شهر كه روزانه ۱۲ سزارين به طور متوسط انجام مي‌داده، ۳۲ سزارين انجام شده و در يك بيمارستان خصوصي جنوب شهر كه ۷ سزارين به طور متوسط روزانه انجام مي‌داده است، ۲۱ مورد در ليست اتاق عمل داشته است.» اما آيا امسال نيز شاهد چنين افزايشي براي سزارين در تاريخ 9/9/1399 خواهيم بود؟
 به گزارش سازمان ثبت ‌احوال كشور، پيش از اين نيز در برخي تاريخ‌هايي كه حالا در فضاي مجازي «تاريخ تولد لاكچري» خوانده مي‌شوند، ميزان زايمان‌ها حداقل دوبرابر از روزهاي عادي بوده است، براي مثال سال گذشته در تاريخ هشتم آبان ماه، تولد ۵ هزار و ۲۴۲ كودك ثبت شده است كه اين رقم در مواردي حتي بيش از دو برابر از ميانگين سزارين در برخي مراكز عنوان شده است. 
با وجود هشدار وزارت بهداشت، كاربران فضاي مجازي از راهي ‌شدن برخي دوستان و آشنايان براي سزارين اجباري در اين روز خاص خبر مي‌دادند تا بدون درنظر گرفتن عواقب اين امر براي نوزادان‌شان، به اجبار چهار عدد ۹ را كنار هم در شناسنامه آنها به ثبت برسانند. اصرار براي كنارهم قرار گرفتن اين اعداد در شناسنامه نهايتا منجر به اين امر شد كه ثبت ‌احوال در آخرين اظهار خود به والدين اين خبر را بدهد كه اگر كودكان‌شان دوم يا سوم آذر ماه يا تا ۱۵ روز اول ماه آذر متولد شوند، مي‌توانند براي صدور شناسنامه اقدام كنند و تاريخ صدور شناسنامه فرزند خود را به نهم آذر به ثبت برسانند. «سيف‌الله ابوترابي» در گفت‌وگو با «ايسنا» بر لزوم توجه والدين به سلامت فرزندان خود به جاي توجه به تاريخ تولد رند اشاره كرده و گفته است: «امكان صدور شناسنامه متولدين ۱۵روز اول آذر به تاريخ رند وجود دارد.» اين گفته ابوترابي نيز از نگاه كاربران فضاي مجازي به دور نمانده است. برخي كاربران به زمان اعلام اين خبر اعتراض كرده و گفته‌اند كه اين خبر بايد يك ماه پيش اعلام مي‌شد تا مردم براي گرفتن وقت سزارين به درمانگاه‌هاي خصوصي هجوم نبرند. برخي ديگر نيز نوشته‌اند كه همين بازه زماني نيز مي‌تواند برخي مادران را وادارد تا سزارين خود را به اجبار در اين ۱۵ روز انجام بدهند و چندان دردي دوا نمي‌كند. كاربر ديگري نيز اشاره كرده  كه خواسته اين والدين، ثبت زمان تولد به تاريخ 9/9/1399 است، نه تاريخ صدور شناسنامه. بحث درباره يك تاريخ رند در فضاي مجازي در حالي ادامه دارد كه به نظر مي‌رسد بيشتر كاربران فضاي مجازي منتقد تلاش برخي والدين براي تولد يا صدور شناسنامه در يك تاريخ رند هستند، آن‌هم در شرايطي كه ويروس كرونا در كمين مادران باردار و كودكان نشسته و بار سنگيني به دوش كادر درمان است، يا به گفته يكي از اين كاربران‌ «دغدغه ثبت تاريخ تولد رند، دغدغه آنهايي است كه دغدغه ديگري ندارند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون