• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4800 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۶ آذر

خبرخوان

كاهش ۱۵درصدي ساخت مسكن در بهار ۹۹

بر اساس اطلاعات گردآوري شده توسط مركز آمار، بهار امسال در شهر تهران تعداد ۱۲ هزار و ۸۱۸ واحد مسكوني در پروانه‌هاي صادر شده براي احداث ساختمان از سوي شهرداري‌ تهران، پيش‌بيني شده بود كه نسبت به فصل گذشته (زمستان ۹۸) حدود ۲۶.۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ١٥.٣ درصد كاهش نشان مي‌دهد.‏ متوسط تعداد واحد مسكوني براي هر يك از اين پروانه‌هاي احداث ساختمان ٧.٦ واحد بود. بر اساس اين گزارش بهار ۹۹ در كل نقاط شهري كشور تعداد ۱۰۲ هزار و ۱۶۰ واحد مسكوني در پروانه‌هاي صادر شده براي احداث ساختمان از سوي شهرداري‌هاي كشور پيش‌بيني شد كه نسبت به فصل گذشته حدود ١٥ درصد كاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٦.٨ درصد افزايش داشته است.

ارزش پول ملي در تمام دولت‌ها ۴۷ تا ۹۰ درصد كم شد

داوود دانش‌جعفري، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه همه مشكلات اقتصادي كشور راه‌حل دارد، گفت: درونزا نبودن توليد به اين معني است كه رشد توليد همواره متكي به عوامل بيروني و خارج از كنترل ماست يعني با بالا و پايين شدن قيمت نفت يا ايجاد مشكل در فروش آن، اقتصاد دچار مشكل مي‌شود حتي وقتي هم كه درآمدمان از نفت بيشتر بود هم دچار بيماري هلندي و افزايش واردات و آسيب ديدن صنايع داخلي بوديم، از اين جهت بايد كاري كنيم كه از وضع وابستگي به نفت رها شويم. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: تمام دولت‌ها بين ۴۷ درصد تا ۹۰ درصد افت ارزش پول ملي داشته‌اند كه ناشي از افزايش نقدينگي به علت كسر بودجه و چاپ پول است كه پديده دلاري شدن اقتصاد را شكل مي‌دهد.

قيمت پرتقال ۳ برابر شد

مصطفي دارايي‌نژاد، رييس اتحاديه بارفروشان از افزايش ۳ برابري قيمت پرتقال نسبت به سال قبل، به دليل صادرات بي‌رويه اين محصول خبر داد و گفت: دلالان پرتقال را كيلويي ۱۳ هزار تومان از كشاورز خريداري مي‌كنند كه اين رقم سبب شده كشاورزان براي ارسال بار به ميدان مركزي تهران تمايلي نداشته باشند. وي با بيان اينكه سال گذشته پرتقال روي درخت كيلويي ۲ هزار تومان از كشاورز خريداري مي‌شد، گفت: امسال كشاورزان مازندران، پرتقال را روي درخت كيلويي ۷ هزار تومان مي‌فروشند كه اين قيمت منطقي نيست. دارايي‌نژاد ادامه داد: وقتي كشاورز پرتقال را كيلويي ۷ هزار تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان به صورت عمده عرضه كند ۳ هزار تومان نيز هزينه بسته‌بندي، كارگر و حمل به آن اضافه مي‌شود، بنابراين عمده‌فروش با هزار تومان سود آن را به قيمت ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ در ميدان مركزي معامله مي‌كند و در نهايت اين محصول با ۳۰ درصد سود خرده‌فروش به قيمت ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان به دست مصرف‌كننده مي‌رسد.

زمان راه‌اندازي راه‌آهن ايران- افغانستان

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي از افتتاح پروژه راه‌آهن خواف- هرات تا پايان آذرماه خبر داد و گفت: با حضور مقامات عالي پايه دو كشور راه‌آهن ايران و افغانستان تا چند هفته ديگر به يكديگر متصل مي‌شود. وزير راه با بيان اينكه مراحل اجرايي پروژه خواف- هرات به پايان رسيده است، اضافه كرد: تا پايان همين ماه راه‌آهن‌هاي ايران و افغانستان به يكديگر متصل مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون