• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4801 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۸ آذر

رويداد

اظهارات جنجالي كلانتري و واكنش پارلمان

گذشت زماني كه ممكن بود حرفي در فضاي مطبوعات مطرح شود و لابه‌لاي اخبار و اقوال ديگر پنهان بماند. حالا روزگار ديگري است و البته همين دگرگوني فضاي رسانه‌اي اين روزها از جمله در تكثر اخبار و تعدد منابع خبري قابل رديابي و رويت است، گاه منجر به اتفاقاتي مشابه شده و باعث مي‌شود كه خبري پنهان بماند اما بعيد است اين اوضاع دايمي باشد و از قضا باز به دليل همان ويژگي كه گفتيم، پيش مي‌آيد كه چند صباحي قول و فعلي جنجالي، لابه‌لاي اقوال و افعال جنجالي‌تر معاصرش پنهان شود و بعد، وقتي كسي انتظارش را هم نمي‌كشد ناگهان دوباره كاربري با يك توييت، نگاه‌ها را به آنچه ديده نشده، معطوف كند و «روز از نو، روزي از نو»!

ماجراي جنجال اخير پيرامون يك مصاحبه عيسي كلانتري، معاون رييس‌جمهوري و رييس سازمان حفاظت از محيط‌زيست هم از اين دست حوادثي است كه امروز و ديروز رقم نخورده و اما بحثي است كه امروز و ديروز داغ و بعيد است اين موج عظيم رسانه‌اي، فردا و پس‌فردا فروكش كند.

ماجرايي كه از يك جمله عجيب در گفت‌وگويي ويديويي با عيسي كلانتري از زبان او مطرح شد و او در توضيحاتي درباره نحوه پيروزي انقلاب و نقش ايالات متحده و عملكرد شاه، با استفاده از تعبيري عجيب، مدعي شده كه مي‌توان بنيانگذار انقلاب را «فرزند ناخلف امريكا» توصيف كرد.

ادعايي كه اگرچه زمان انتشار آن گفت‌وگو كمتر مورد توجه قرار گرفت، اما حالا چند روزي است نه‌تنها با واكنش گسترده در فضاي مجازي و موضع‌گير چهره‌هاي سياسي مواجه شده، بلكه حتي پاي مجلس را نيز به اين غائله باز كرده است. چنانكه حسينعلي حاجي‌دليگاني، عضو هيات رييسه مجلس با ابراز تاسف از اين اظهارات، خواهان بركناري رييس سازمان محيط زيست از سوي رييس‌جمهوري شده و به خبرگزاري فارس گفته است: «ما در مجلس به‌طور جد پيگير اين موضوع هستيم و از طريق ابزارهاي نظارتي كه در اختيار داريم موضوع را پيگيري مي‌كنيم.»

همزمان چنانكه اشاره شد بسياري از چهره‌هاي سياسي از جمله غلامعلي رجايي از چهره‌هاي نزديك به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نيز در يادداشتي كه در پايگاه خبري «جماران» ‌منتشر شد، تاكيد كرده كه احتمالا كلانتري سهوا مرتكب اين خطاي نادرست شده و در ادامه از نقش امام در روند پيروزي انقلاب گفته است.

نگاه متفاوت جواد لاريجاني به مذاكره و برجام

بحث مذاكره با امريكا درباره «برجام» از جمله مسائلي است كه به‌ويژه پس از خروج يك‌جانبه دونالد ترامپ در ارديبهشت‌ماه 97، با واكنش نسبتا يكپارچه و مشابه چهره‌هاي سياسي و مقامات جمهوري اسلامي مواجه بوده و دست‌كم در اغلب گفتار و نوشتار رسمي و مطبوعاتي در اين رابطه چند نكته تكرار شده كه تا امريكا به برجام بازنگردد، خبري از مذاكره نيست و البته اگر آنها با پذيرش اشتباهات‌شان در خروج از برجام و اعمال تحريم‌هاي يك‌جانبه عليه ملت ايران، خواهان بازگشت به برجام باشند، جمهوري اسلامي آماده مذاكره درباره چگونگي بازگشت به نقطه صفر خروج امريكا از برجام است.

اين موضوع از قضا طي هفته‌هاي گذشته و پس از پيروزي جو بايدن بر دونالد ترامپ در انتخابات 2020 ايالات متحده و ابراز تمايل رييس‌جمهوري آينده امريكا به بازگشت به توافق هسته‌اي، بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته و البته از آنجا كه ظاهرا اجابت شرط جمهوري اسلامي محتمل‌تر از گذشته است، بر شق دوم اين راهبرد تاكيد مي‌شود.

اين راهبرد كه به‌ تازگي چند نوبت از سوي رييس‌جمهوري نيز تكرار شده اما ظاهرا چندان به مذاق طيفي خاص از چهره‌هاي سياسي ايراني خوش نيامده و حالا در آخرين اعلام موضع، محمدجواد لاريجاني، ازجمله مديران ارشد وزارت خارجه در دهه 60 كه ميهمان برنامه «جهان‌آرا» (نزديك به جبهه پايداري) بود، گفته است: «مثل اينكه ما خيلي معطليم؛ يعني ما را 6، 7 سال علاف كردند و حالا ما چند قدم مختصر برداشتيم و هر وقت برگردند، ما بايد برگرديم؟!

چرا چنين حرفي مي‌زنيد؟ چنين چيزي وجود ندارد!‌ ما مگر علاف و مسخره آنها هستيم. ما مگر آلت دست آنها هستيم. غلط كردند كه بيرون رفتند! ما هرگز نبايد برگرديم؛ به چي برگرديم؟! چيزي وجود ندارد كه برگرديم!‌»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون