• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4804 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۱ آذر

خبر

چين 4 مقام امريكايي را تحريم مي‌كند

در پي انتشار اخباري مبني بر تصميم امريكا براي افزودن دو شركت مهم چيني به ليست سياه و تحريم‌هاي خود، «هوآ چونيينگ» سخنگوي وزارت امور خارجه چين روز دوشنبه از قصد پكن براي تحريم چهار مقام امريكايي در ارتباط با موضوع «هنگ‌كنگ» خبر داد. خبرگزاري روسي «ريانووستي» در اين خصوص گزارش كرد، پيش از اين گزارش شده بود كه ايالات متحده اخيرا تحريم‌هايي را عليه چهار مقام چيني در رابطه با قضيه هنگ‌كنگ تحميل كرده است. سخنگوي وزارت خارجه چين ضمن محكوم كردن اقدامات ايالات متحده عليه پكن تصريح كرد: «اين‌گونه اقدامات ايالات متحده، مداخله آشكار در امور هنگ‌كنگ و چين و نقض قوانين بين‌المللي و هنجارهاي بنيادين روابط بين‌المللي است و ما آن را محكوم مي‌كنيم و با آن مخالفيم». وي در ادامه در خصوص اقدام متقابل پكن گفت: «در واكنش به اقدامات اشتباه ايالات متحده، چين تصميم دارد تحريم‌هايي را عليه چهار نفر وضع كند». بنا بر گفته اين ديپلمات چيني، چهار فرد مذكور كه قرار است در ليست تحريم‌هاي چين قرار گيرند، از ورود به چين، هنگ‌كنگ و ماكائو منع خواهند شد.

دعوت از جو بايدن

براي حضور در نشست ناتو

ناتو جهت تقويت بيشتر همكاري با امريكا، جو بايدن رييس‌جمهور منتخب اين كشور را به نشست خود دعوت كرد. به گزارش فارس، ناتو بعد از ظهر دوشنبه جو بايدن، فرد پيروز انتخابات امريكا را بعد از آغاز به كار در سمت رياست‌جمهوري امريكا در كاخ سفيد، به نشست خود دعوت كرده است. هنوز تاريخ دقيق اين نشست معين نشده است. اين در حالي است كه ناتو 2 روز ديگر نيز در «بروكسل» پايتخت بلژيك قصد دارد در آنچه مقابله با تهديدها از جانب روسيه عنوان شده، نشستي را برگزار كند. دبير كل ناتو دوشنبه هفته گذشته نيز در گفت‌وگوي تلفني با نامزد دموكرات انتخابات امريكا از حمايت‌هاي ديرينه وي از ناتو تشكر كرد. «ينس استولتنبرگ» در اين گفت‌وگوي تلفني با جو بايدن، انتخاب او به عنوان رييس‌جمهور آينده ايالات متحده و «كاملا هريس» معاونش را تبريك گفت. استولتنبرگ در اين گفت‌وگو از حمايت‌هاي ديرينه بايدن از ناتو و روابط با كشورهاي دو سوي اقيانوس اطلس تشكر كرد. طرفين در اين گفت‌وگو بر اهميت روابط دوجانبه به عنوان سنگ بناي امنيت جمعي تاكيد كردند.

آغاز دور چهارم گفت‌وگوهاي كميته قانون اساسي سوريه در ژنو

چهارمين دور گفت‌وگوهاي هيات معارضان، دولت و جامعه مدني سوريه در خصوص قانون اساسي اين كشور روز دوشنبه در ژنو سوييس آغاز به كار كرد و آن‌گونه كه معارضان گفته‌اند، گفت‌وگوها به صورت مستقيم خواهد بود. به نوشته عربي۲۱، اين گفت‌وگوها تا تاريخ چهارم دسامبر (به مدت پنج روز) به طول خواهد انجاميد و به‌رغم خطر ويروس كرونا، گفت‌وگوها رو در رو انجام خواهد شد. هيات معارضان سوريه ديروز خود را به ژنو رساند و هيات دولت دمشق نيز صبح روز شنبه به اين شهر آمده بود. «گير پدرسون» نماينده سازمان ملل در امور سوريه در اين باره گفته است كه دور پنجم اين گفت‌وگوها در ماه ژانويه برگزار خواهد شد و تمركزها در اين نشست روي اصول قانون اساسي سوريه خواهد بود اما جدول زماني مشخصي براي پايان اين نشست‌ها وجود ندارد. سومين دور گفت‌وگوهاي كميته مركزي تدوين قانون اساسي در سوم شهريور ماه و جلسه اول و دوم آن در چهارم تا هشتم نوامبر ۲۰۱۹ برگزار شد و سه هيات شركت‌كننده، هر كدام از ميان خود ۱۵ نفر را در قالب هيات كوچك‌تر براي بررسي قانون اساسي جديد يا اصلاح قانون اساسي فعلي انتخاب كردند.

كوشنر براي ديدار با بن‌سلمان

و امير قطر راهي منطقه مي‌شود

«جرد كوشنر» مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا طي روزهاي آينده به عربستان سعودي و قطر سفر خواهد كرد. به گزارش رويترز، يك مقام ارشد امريكايي روز يكشنبه گفت كه كوشنر در شهر نئوم با «محمد بن سلمان» وليعهد سعودي ديدار خواهد كرد و سپس با سفر به قطر با امير اين كشور نيز ديدار خواهد داشت. «آوي بركوويتز» نماينده ترامپ در امور خاورميانه، «برايان هوك» و «آدام بوهلر» مدير اجرايي سازمان توسعه اقتصادي امريكا نيز در اين سفر كوشنر را همراهي خواهند كرد. كوشنر و تيم وي به عادي‌سازي روابط ميان رژيم صهيونيستي و بحرين، ‌امارات و سودان كمك كرده‌اند و مقامات معتقدند كه وي قصد دارد پيش از آنكه ترامپ كاخ سفيد را در تاريخ 20 ژانويه (1بهمن) ترك كند كشورهاي بيشتري را به عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي ترغيب كند. مقام امريكايي كه به رويترز خبر سفر كوشنر به عربستان و قطر را اعلام كرده از ارايه جزييات بيشتر درباره اين سفر به دلايل امنيتي خودداري كرد.

رييس‌جمهور ارمنستان، در مسكو استعفاي پاشينيان را خواستار شد

رييس‌جمهور ارمنستان يك بار ديگر در انتقاد از توافق اخير «نيكول پاشينيان» نخست‌وزير اين كشور با روسيه و جمهوري آذربايجان براي توقف جنگ بر سر قره‌باغ كوهستاني، خواستار استعفاي پاشينيان و كابينه او شد. بنا بر گزارش خبرگزاري آناتولي، «آرمن سركيسيان» رييس‌جمهور ارمنستان در ادامه تحركاتش براي استعفاي نيكول پاشينيان نخست‌وزير اين كشور به دنبال توافق او با روساي جمهور روسيه و جمهوري آذربايجان درباره توقف جنگ بر سر منطقه قره‌باغ كوهستاني، اين بار در جريان سفرش به مسكو، خواستار استعفاي كابينه ارمنستان شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون