• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4806 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۳ آذر

بودجه‌ سال ۱۴۰۰ سينما و تئاتر روي كاغذ مشخص شد

تبيين موسيقايي «تاريخ فرهنگي ايران معاصر»

بودجه‌ سال ۱۴۰۰ سينما و تئاتر روي كاغذ چقدر است؟
لايحه بودجه سال آينده با افزايش حدود ۱۰۰ ميليارد توماني براي دو حوزه سينما و تئاتر (در مجموع) نسبت به سال گذشته تنظيم شده است. به گزارش ايسنا، اگرچه امسال به دليل شرايط نابسامان مالي و اعتباري دولت و نيز بحران كرونا عرصه‌هاي هنري با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم كرده و مي‌كنند، اما سال آينده در دو حوزه سينما و تئاتر با افزايش بودجه مواجه خواهيم بود؛ اين رقم‌ها بيشتر روي كاغذ ثابت مانده و آنچه بعدها تخصيص پيدا مي‌كند بسيار كمتر از اعداد درج شده در لايحه بودجه است. با اين حال هر دو حوزه در لايحه با افزايش بودجه روبه‌رو هستند هر چند نسبت آنها متفاوت است. بر اين اساس براي سازمان امور سينمايي و سمعي و بصري كه سال قبل ۲۱۰ ميليارد تومان بودجه داشت، ۲۷۵ ميليارد تومان مصوب شده است. اين سازمان زيرمجموعه‌هاي مختلفي دارد كه براي هر كدام جداگانه رديفي مشخص شده؛ براي مثال حمايت از جشنواره فيلم فجر ۲۰ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان و حدود ۱۷۲ ميليارد تومان هم براي حمايت و گسترش سينماي ملي در نظر گرفته شده است. در بخش حمايت و گسترش هنرهاي نمايشي ۱۲۰ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان در بودجه ثبت شده است كه سال قبل اين رقم كمي بيش از ۸۴ ميليارد تومان بود. در جزييات برآورد هزينه‌ هنرهاي نمايشي در سال‌هاي قبل نام موزه تئاتر جداگانه و در كنار نام خانه تئاتر مي‌آمد كه براي سال آينده حذف شده و فقط به درج نام موزه تئاتر عروسكي با درنظرگيري بودجه دو ميليارد و ۵۰۰ ميليون توماني اشاره شده است.

ناصر فكوهي  و «تاريخ فرهنگي ايران معاصر» يك مدرس حوزه انسان‌شناسي و فرهنگ از جزييات راه‌اندازي پروژه «چهره‌هاي زمان» با بهره‌مندي از هنرهاي موسيقي و سينما سخن گفت. ناصر فكوهي انسان‌شناس، نويسنده و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با مهر با اشاره به راه‌اندازي پروژه «چهره‌هاي زمان» توضيح داد: موسسه «انسان‌شناسي و فرهنگ» طي سال‌هاي اخير پروژه معرفي تاريخ فرهنگي ايران را آغاز كرده و در اين راستا هم دست به كارهاي متفاوتي زده كه در سامانه اينترنتي اين پروژه قابل رويت است. اين پروژه كه عمده تمركز خود را بر رويدادهاي فرهنگي كشورمان بنا نهاده دربرگيرنده ابعاد مختلفي است كه پيش از اين هم درباره آن توضيحاتي داده شده است. در اين چارچوب كتاب‌هاي ارزشمندي هم توليد شده كه تعدادي از آنها منتشر شده اما تعداد زيادي ديگر هم به دليل كمبود بودجه منتظر انتشار هستند كه متاسفانه هنوز موفق به تامين آنها نشديم.
وي ادامه داد: آنچه براي ما در اين پروژه به ‌شدت مورد توجه بوده و هست توجه به ارايه يك روايت پژوهشي و مستند از تاريخ ۱۰۰ ساله كشورمان در عرصه‌هاي فرهنگي است. تاريخ ۱۰۰ ساله‌اي كه به نوعي تاريخ مدرنيته ايران زمين هم معرفي مي‌شود. در اين راستا همواره اين ديدگاه‌هاي سياسي و سياستمدارانه بود كه بيشتر از هر عبارت ديگري مورد توجه قرار گرفته است. در حالي كه به اعتقاد من اين مساله اساسي نيست، بلكه مساله اساسي توجه به حوزه فرهنگي است، زيرا آن چيزي كه جامعه را مي‌سازد مردم و فرهنگ هستند. البته اگرچه همواره در اين مقولات سياست دخالت مي‌كند اما لازم است در اين چارچوب به مسائل فرهنگي توجه زيادي شود. مدرس گروه انسان‌شناسي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران بيان كرد: در اين چارچوبي كه به آن اشاره كردم ما تلاش كرديم تا با تمركز بيشتري تاريخ فرهنگي ايران را بررسي كنيم. شرايطي كه دربرگيرنده بررسي اجمالي حوزه سياست نيز هست و مي‌تواند علاوه بر مكتوباتي كه به عنوان كتاب در اين قالب معرفي مي‌شود از تمام رسانه‌هاي ديگر به عنوان يك پروژه بينارشته‌اي نيز پيش روي مخاطبان قرار گيرد. اتفاقا ما در همين مسير است كه مي‌توانيم علاوه بر معرفي تاريخ فرهنگي ايران معاصر در معرفي تاريخ فعاليت‌هاي هنري كشورمان نيز فضاي متفاوتي را در شبكه‌هاي مجازي ايجاد كنيم. ما در اين روند است كه با استفاده از رسانه‌هاي جديد مي‌توانيم حافظه تاريخي درباره كنشگران فرهنگي و هنري را زنده كنيم. شرايطي كه قطعا ابزارهاي هنري مانند عكاسي، سينما، موسيقي و هنرهاي ديگر مي‌توانست كمك‌دهنده خوبي در تاثيرگذاري مثبت اين جريان باشد. فكوهي با اشاره به جزييات ديگر پروژه «چهره‌هاي زمان» گفت: پيش از اجرايي شدن پروژه من به همراه همكارانم تلاش مي‌كرديم تا با استفاده از تصاوير و آثار موسيقايي مندرج در گوگل كه داراي حق رايت نبودند براي پروژه‌هاي اينچنيني استفاده كنيم. يعني تكيه ما در اين دوران بيشتر روي متن با خوانش موسيقي همراه با عكس و تصوير بود. اما بعد از  جدي‌تر شدن روند اجرايي پروژه شرايط به گونه‌اي رقم خورد كه ابتدا مهرداد اسكويي از كارگردانان شناخته شده مستند كه آرشيو عكس‌هاي بسيار خوبي هم دارد وارد پروژه شد و من به دليل آشنايي و اعتمادي كه به او داشتم، فضايي را فراهم كردم كه بتوانم استفاده بهتري از كارهاي اين هنرمند كنم. در پس اين فعاليت متن‌خواني همراه با نمايش عكس بود كه بعدها مهرداد اسكويي پيشنهاد داد اين فضا را با موسيقي پيش ببريم كه در اين چارچوب برديا صدرنوري را به عنوان تك‌نواز پيشنهاد داد و من نيز استقبال كردم. تا جايي كه فضا به سمت و سويي پيش رفت تمامي آنچه در پروژه «چهره‌هاي زمان» پيش روي مخاطبان قرار مي‌گيرد كاملا اورجينال توليد شد. وي در پايان ضمن معرفي عوامل پروژه «چهره‌هاي زمان» گفت: در اين پروژه بنده به عنوان نويسنده متن، مهرداد اسكويي به عنوان عكاس و گوينده متن، برديا صدرنوري موسيقي و حامد كلجه‌اي تنظيم ويديو گروه اجرايي را تشكيل مي‌دهند. به هر حال هدف ما از اين پروژه علاوه بر معرفي تاريخ معاصر ايران زمين در عرصه‌هاي فرهنگي و هنري قدرداني از چهره‌ها و شخصيت‌هاي شناخته شده فرهنگ و هنر كشورمان است و اميدواريم اين ويديوهاي يك دقيقه‌اي كه در هر كدام با يك موسيقي كه خاص هر كدام ساخته شده، با متني ويژه كه براي هر شخصيت نوشته شده و عكسي و كلامي زيبا همراه هستند، مورد توجه و علاقه دوستان قرار بگيرند و تا جايي كه ممكن است آنها را به اشتراك بگذارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون