• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4808 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۶ آذر

خبرخوان

جريمه بدهكاران آزادراهي مشخص شد

براساس لايحه بودجه سال آينده جريمه رانندگاني كه عوارض مصوب در شبكه آزادراهي را پرداخت نكنند ۲۰درصد مازاد بر نرخ مصوب بوده و هر ماه به جرايم آنها درصد ديگري اضافه خواهد شد. براساس بند «هـ» ماده واحده بودجه پيشنهادي سال آينده دولت به مجلس، جريمه پرداخت نكردن عوارض مصوب آزادراه‌ها مشخص شد. بر اين اساس پرداخت عوارض مصوب در شبكه آزادراهي پس از هفت روز از زمان تردد در آزادراه‌ها، مشمول جريمه غيرقابل بخشودگي معادل ۲۰ درصد مازاد بر عوارض مصوب در آزادراه مربوطه است. همچنين در صورت تاخير بيش از يك ماه در پرداخت، علاوه بر اصل عوارض و جريمه مذكور، مشمول جريمه‌اي معادل ۲ درصد مجموع نرخ عوارض مصوب و جريمه ۲۰ درصدي به ازاي هر ماه تاخير مي‌شود.

كاهش قيمت تمام‌شده خودرو در دستور كار خودروسازان است

محسن صالحي‌نيا رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران از كاهش قيمت تمام‌شده محصولات از طريق بهينه‌سازي طراحي‌ها براي مشترك‌سازي قطعات و اقتصادي شدن توليد انبوه به وسيله تامين‌كنندگان داخلي خبرداد. وي همچنين اضافه كرد: در راستاي راهبرد جهش توليد شاهد اجراي مناسب سياست‌گذاري انجام شده وزارت صمت و ايدرو در اين خودروسازي بوده‌ايم به گونه‌اي كه در 8 ماهه امسال افزايش توليد 60 درصدي معادل حدود 120 هزار دستگاه نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده است. به گفته رييس ايدرو با ادامه اين روند شاهد بهبود و شتاب بيشتر پاسخ به تقاضاي مصرف‌كنندگان و كاهش التهاب‌هاي سوداگرانه بازار خواهيم بود.

رشد سرمايه‌گذاري شركت‌هاي دولتي در لايحه بودجه ۱۴۰۰

مژگان خانلو سخنگوي سازمان برنامه و بودجه بودجه 1400 گفت: امسال نيز يك ماه زود‌تر بودجه شركت‌هاي دولتي به مجلس ارايه شد. در اين مدت بررسي‌هايي نيز از سوي ديوان محاسبات انجام شد. وي افزود، در اين مدت با توجه به برخي متغيرها مثل نرخ ارز تغيرات لازم در بودجه به روز شده شركت‌هاي دولتي به همراه بودجه دولت نيمه آذر ماه تقديم مجلس شد. خانلو گفت: سرمايه‌گذاري شركت‌هاي دولتي نسبت به سال 99حدود52درصد رشد كرد. كل هزينه جاري شركت‌ها 1087ميليارد تومان است اما بالاي 75درصد بودجه صرف قيمت تمام‌شده خواهد شد و اينكه تمام درآمد هزينه و حقوق و مزايا مي‌شود نكته درستي نيست. وي افزود، همچنين دريافتي دولت از شركت‌ها براساس عمليات و سوددهي 27هزار ميليارد تومان است.

آغاز بررسي گاز مجاني براي مشتركان كم‌مصرف

محمد عسگري، سخنگوي شركت ملي گاز با اشاره به اهميت مديريت مصرف و توجه به اين موضوع اظهار كرد: يكي از روش‌هاي شركت ملي گاز براي كاهش مصرف استفاده از ابزارهاي تشويقي است كه اجراي آن نيازمند به‌كارگيري سازوكارهايي است. وي با تاكيد بر اينكه بايد براي اجراي اين طرح ابتدا بررسي‌هاي لازم براي دسته‌بندي مشتركان صورت گيرد، تصريح كرد: پس از تصويب اين طرح اطلاع‌رساني كامل در اين حوزه انجام مي‌شد.

انتقاد از طرح بنزيني مجلس

مرتضي بهروزي‌فر كارشناس انرژي، طرح‌هاي اخير مجلس مبني بر تخصيص يارانه به هر كد ملي به جاي خودرو را پوپوليستي خواند و اظهار كرد: بنزين به عنوان شاخصي در اقتصاد است و تخصيص آن به شيوه‌اي كه نمايندگان مطرح مي‌كنند در اقتصاد ايران جواب نمي‌دهد زيرا هر گونه تغيير و اصلاح روي اين فرآورده روي تورم اثر مي‌گذارد. او تاكيد كرد: وظيفه دولت تقسيم و توزيع پول بين مردم نيست، با اجراي اين روش و توزيع بنزين همان اتفاقي كه در زمان دولت احمدي‌نژاد با توزيع يارانه 45 هزار توماني رخ داد، تكرار مي‌شود. اگر به فرض هم قرار است به هر فرد 0.7 ليتر بنزين تعلق يابد ابتدا بايد زيرساخت لازم فراهم شود، فردي كه خودرو ندارد با اين بنزين چه مي‌كند چگونه مي‌خواهد آن را بفروشد. اين كارشناس حوزه انرژي با بيان اينكه هيچ منطقي پشت توزيع يارانه بنزين به اين شكل وجود ندارد، تصريح كرد: بايد از اقشار آسيب‌پذير و از كارافتاده حمايت شود نه اينكه به صورت مستقيم و علي‌السويه پول بدهيم. بايد زيرساخت جذب سرمايه داخلي و خارجي براي ايجاد اشتغال فراهم كنيم. بايد شرايطي فراهم شود كه با ايجاد درآمد و افزايش GDP همه افراد جامعه سود ببرند. اينكه به همه افراد جامعه مبلغي را نقدا پرداخت كنيم چه منفعتي جز ايجاد تورم بيشتر دارد؟ به گزارش ايلنا او يادآور شد: اكنون همه مي‌دانيم كه تخصيص يارانه نقدي اشتباه بود اما كسي هم جرات تغيير در آن را ندارد بنابراين با تزريق يك يارانه جديد به جامعه كار را پيچيده‌تر نكنيم. بهروزي‌فر گفت: زمان دولت اصلاحات، خاتمي عنوان كرده بود كه بايد ثروت زيرزميني را تبديل به ثروت‌هاي روزميني كنيم. براي اين كار بايد زيرساخت فراهم شود نه اينكه پول‌هاي حاصل از صادرات نفت را خرج روزمره كنيم. درآمد بايد تبديل به سرمايه زاينده منطقي مثل ايجاد كارخانه شود تا شغل ايجاد كرده باشيم و مجبور نشويم نقدينگي به جامعه تزريق كنيم، اين روال هم به نفع ما و هم نسل آينده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون