• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4809 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۷ آذر

دايره‌المعارف تعزيه ايران درگذشت

وداع با رضا نصرالله لنكراني

رضا نصرالله لنكراني از چهره‌هاي با سابقه و تاثيرگذار تعزيه ايران صبح روز ۱۶ آذر و در ۹۰ سالگي، در منزل خود چشم از جهان فروبست.
ابراهيم گله‌دارزاده، مديرعامل انجمن تعزيه ايرانيان با تاييد خبر درگذشت رضا نصرالله لنكراني به مهر گفت: استاد رضا نصرالله لنكراني يكي از بزرگان تعزيه ايران بود و با وجود اينكه چند سالي به دليل كهولت سن به اجراي تعزيه نمي‌پرداخت ولي وجودشان براي تمامي تعزيه‌خوانان دلگرمي و براي تعزيه‌خوان‌هاي مطرح به عنوان يك تكيه‌گاه بود.
وي تاكيد كرد: تسلط ايشان به نسخ تعزيه و شبيه‌خواني و همچنين جنبه‌هاي ديگر تعزيه نظير معين البكايي، موسيقي، وسايل و آكسسوآر استاد لنكراني را به دايره‌المعارف آگاهي و معرفت تعزيه ايران تبديل كرده بود.
گله‌دارزاده در ادامه سخنان خود يادآور شد: كساني كه اجراهاي استاد لنكراني را به خاطر دارند، مي‌دانند كه در تسلط و اجراي تعزيه بي‌مانند بود. ايشان بارها و بارها به مجامع دانشگاهي دعوت مي‌شد و براي توسعه شناخت و تجربه خود از تعزيه بدون هيچ حب و بغضي همه آنچه مي‌دانست به اشتراك مي‌گذاشت.
مديرعامل انجمن تعزيه ايرانيان در پايان تصريح كرد: حيف كه اين استاد گرانقدر ديگر در كنار ما نيست.

تاسف از ثبت و ضبط نشدن خاطرات تعزيه‌خوان‌هاي مطرح
داود فتحعلي‌بيگي ضمن ابراز تاثر از درگذشت رضا نصرالله لنكراني از تعزيه‌خوان‌هاي باسابقه و مطرح ايران از ثبت و ضبط نشدن تاريخ شفاهي و خاطرات تعزيه‌خوان‌هاي مطرح اظهار تاسف كرد.
داود فتحعلي‌بيگي از هنرمندان باسابقه عرصه نمايش‌هاي آييني و سنتي و تعزيه، ضمن ابراز تاثر از درگذشت رضا نصرالله لنكراني از چهره‌هاي مطرح و باسابقه تعزيه ايران به مهر گفت: استاد لنكراني يكي از تعزيه‌خوانان پيشكسوت ايران و پدر پيشه تعزيه‌خوان بود. وي برادر نانتي علي ترابي، تعزيه‌خوان و زنده‌ياد ولي‌الله ترابي، نقال مشهور بود.
وي ادامه داد: استاد لنكراني از دوران طفوليت در تعزيه فعاليت داشت و بعد از سال‌ها تجربه سبك و سياق خاصي نيز در تعزيه‌خواني به خود اختصاص داد.فتحعلي‌بيگي با اشاره به آشنايي خود با زنده‌ياد لنكراني از سال ۶۳، تاكيد كرد: خبر درگذشت استاد لنكراني بسيار تاسف بار بود ولي به قول معروف همه ما مسافران اين راه هستيم.
اين هنرمند شناخته شده نمايش‌هاي آييني و سنتي ضمن اظهار تاسف از ثبت و ضبط نشدن خاطرات شفاهي تعزيه‌خوان‌هاي مطرح تصريح كرد: استاد لنكراني خاطرات بسياري داشت كه متاسفانه هيچ ‌كدام ثبت و ضبط نشد. گردآوري تاريخ شفاهي تعزيه كار يك نفر نيست، بلكه نيازمند يك تيم و حمايت است.
وي در پايان سخنان خود گفت: ما تيم ثبت و ضبط تاريخ شفاهي تعزيه را داريم اما حامي نه. هر كسي نمي‌تواند تاريخ شفاهي تعزيه را جمع كند زيرا اين گردآوري كار افرادي است كه به تعزيه آشنا باشند و بدانند كه چه بايد بپرسند و چه پاسخ‌هايي بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون