• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4811 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۹ آذر

وزير خارجه سوريه در ادامه سفر به ايران با رييس‌جمهوري و برخي از مقامات ديدار كرد

روابط تهران- دمشق؛ برادرانه و راهبردي

وزير امور خارجه سوريه روز گذشته در جريان سفر به ايران با رييس‌جمهوري، رييس شوراي عالي امنيت ملي، مشاور امور بين‌الملل رهبري و وزير دفاع ديدار و گفت‌وگو كرد. فيصل المقداد، وزير جديد سوريه كه پس از درگذشت وليد معلم، رياست دستگاه ديپلماسي سوريه را برعهده گرفته، روز دوشنبه به تهران آمد و با رييس دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ديدار كرد. سفري كه سخنگوي وزارت خارجه ايران، «بررسي آخرين وضعيت بحران سوريه، روابط دوجانبه و همكاري‌هاي منطقه‌اي ميان تهران و دمشق» را به عنوان دلايل آن برشمرد و همچنين از اين موضوع به عنوان محور گفت‌وگوهاي ميان اين مقام سوري و مقامات جمهوري اسلامي ياد كرده بود. حسن روحاني روز شنبه در ديدار با فيصل المقداد ابتدا درگذشت وليد معلم را تسليت گفت و در ادامه به روابط تهران- دمشق بعد از پيروي انقلاب اسلامي و در دوران حيات بنيانگذار انقلاب اسلامي و حافظ اسد اشاره كرد. روابطي كه از ابتداي انقلاب شكل گرفت، تداوم پيدا كرد و سوريه را در دسته كشورهاي «دوست و برادر» قرار داد. اگرچه سوريه با اكثريت سني و عرب تفاوت‌هايي با ساختارهاي سياسي و مذهبي جمهوري اسلامي دارد، اما از همان اوان انقلاب و در دوران حافظ اسد اين ارتباط شكل گرفت و پيش رفت و شايد بتوان گفت كه سياست ضد اسراييلي جمهوري اسلامي در اين پيوند نقش مهمي ايفا كرد. سوريه امروز يكي از متحدان استراتژيك جمهوري اسلامي به شمار مي‌آيد كما اينكه ديروز حسن روحاني تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران همواره كنار «ملت و دولت» سوريه خواهد بود، تصميم و اراده‌ بر حمايت از اين «متحد استراتژيك» ادامه خواهد داشت و تا «پيروزي نهايي» كنار اين كشور خواهد ماند.
اگرچه جمهوري اسلامي ايران و سوريه حوزه نفتي مشتركي با يكديگر ندارند كه ارتباط استراتژيك آنها بر آن اساس شكل گرفته و برنامه‌ريزي شود، اما در مقابله با تروريسم در منطقه همكاري‌هاي مشتركي داشته و دارند. در همين راستا رييس‌جمهوري مقابله با «اشغالگران صهيونيست و تروريسم» را هدف مشترك جمهوري اسلامي و سوريه توصيف كرد و گفت كه «ترديدي نداريم كه تا پايان راه و نابودي تروريست‌ها بايد به مقاومت و ايستادگي خود ادامه داد.» اين هم‌پيماني در شرايطي كه برخي كشورهاي منطقه از جمله امارات متحده عربي و بحرين با اسراييل توافق صلح و از سرگيري روابط امضا كرده‌اند، اهميت بيشتري پيدا كرده است. يكي از محورهاي مورد تاكيد روحاني در نشست ديروز كه در همه اين سال‌ها بخشي از موضع‌گيري مقامات دمشق و تهران بوده «بلندي‌هاي جولان» است كه روحاني پس از تاكيد بر هم‌پيماني عليه اسراييل بر اين موضوع نيز تاكيد كرد كه «بايد تا آزادي سرزمين‌هاي اشغالي از جمله جولان با اشغالگران صهيونيستي مقابله كرد.» او صراحتا گفت كه جمهوري اسلامي به ‌لحاظ سياسي همواره كنار دولت سوريه بوده و در اين راستا روند «آستانه» را در راستاي حفظ منافع و تماميت ارضي سوريه مفيد مي‌داند و آن را دنبال خواهد كرد. اشاره روحاني به برگزاري نشست‌هاي دنباله‌دار «آستانه» است كه بر اساس آن روسيه، تركيه و ايران همواره تاكيد داشته‌اند كه منازعات داخلي سوريه راه‌حل نظامي ندارد و بايد تماميت ارضي اين كشور را به رسميت شناخت. 
همچنين ديروز تمجيد از اقدام دولت سوريه براي اصلاح قانون اساسي و تاكيد بر به رسميت شناختن همه جريان‌هاي سياسي و همدلي در مورد شرايط تحريمي سوريه كه براي ايران نيز وجود دارد نيز محور مباحث اين ديدار بود. علاوه بر اين روحاني، شهادت سردار سليماني و فخري‌زاده را «انتقام از مقامت دولت‌ها و ملت‌هاي منطقه» توصيف كرد. فيصل المقداد، وزير امور خارجه سوريه نيز روابط تهران و دمشق را ارزشمند توصيف و اشاره كرد كه ريختن خون امثال فخري‌زاده و سليماني، اين كشور را «در رسيدن به پيروزي مصمم‌تر مي‌كند.» اين مقام بلندپايه سوريه نيز به عنوان يكي از مهم‌ترين هم‌پيمانان جمهوري اسلامي اقدام دولت امريكا در زير پا گذاشتن تعهدات و توافقات بين‌المللي را غيرعقلاني توصيف كرد و گفت: «سوريه معتقد است اقدام دولت ايران در عقد توافق هسته‌اي با 1+5 بسيار سازنده و مفيد بوده و اقداماتي كه در راستاي الزام طرفين مذاكره به انجام تعهداتش انجام داده، بسيار بجا و سازنده است.»
 تاكيد بر استمرار و گسترش همكاري ايران-سوريه
فيصل المقداد، وزير امور خارجه سوريه همچنين در جريان سفر به تهران صبح سه‌شنبه با علي شمخاني، نماينده رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و در مورد مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي گفت‌وگو كرد. شمخاني نيز در اين ديدار بر محوري‌ترين اشتراك اين دو كشور يعني رژيم اسراييل تاكيد كرد و گفت: استمرار و گسترش روابط راهبردي تهران- دمشق در مقاومت منطقه عليه اسراييل نقش بسزايي ايفا مي‌كند. در بخش ديگري از اين ديدار شمخاني از حضور امريكا در سوريه انتقاد كرد و اين حضور را به دليل «غارت نفت سوريه»، حفظ امنيت رژيم اسراييل و تقويت و گسترش هسته‌هاي تروريستي داعش در منطقه دانست و تصريح كرد: «بايد به حضور شرارت‌آميز امريكا در منطقه پايان داد.»
بخش عمده و محور اصلي گفت‌وگوي دبير شوراي عالي امنيت ملي و وزير امور خارجه سوريه بر سر رژيم اسراييل و واكنش‌هاي بين‌المللي به اقدامات آن بود. در همين راستا شمخاني در مورد كشورهاي منطقه كه روابط‌شان با اسراييل را در پيش گرفته‌اند، گفت: «دولتمرداني كه با حقارت مشغول عادي‌سازي روابط با رژيم جعلي صهيونيستي و كمك به اجراي نقشه‌هاي امريكا در منطقه هستند، فرجامي بهتر از قذافي و عمر البشير نخواهند داشت.» شمخاني همچنين تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي و سوريه همواره در مسير مبارزه با تروريسم همراه هم خواهند بود. مشاور امور بين‌الملل رهبري از ديگر مقامات جمهوري اسلامي بود كه با وزير امور خارجه سوريه ديدار و گفت‌وگو كرد. روز سه‌شنبه علي‌اكبر ولايتي در اين ديدار عصرگاهي بر زنده نگه ‌داشتن محور مقاومت تاكيد كرد و گفت كه روابط راهبردي اين كشور روز به روز در حال تقويت بر اساس منافع دو كشور است. او در خلال اين گفت‌وگو از نقش بشار اسد در جبهه مقاومت گفت و تاكيد كرد كه ملت سوريه با كمك ساير كشورهاي جبهه مقاومت توانسته‌اند بر توطئه‌اي بين‌المللي غلبه كنند و آنها را شكست دهند.
 تداوم همكاري‌ با سوريه براي بازسازي
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز با وزير امور خارجه سوريه ديدار و گفت‌وگو كرد. امير سرتيپ حاتمي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در ديدار رسمي با فيصل المقداد با تاكيد بر اينكه دشمن از هيچ‌گونه اقدامي عليه ملت ايران دريغ نكرده است، گفت: «در مورد سوريه نيز در سال‌هاي اخير همين گونه بوده است.» او نيز در خلال اين ديدار به ترور شهيدان سليماني و فخري‌زاده اشاره و اين «اقدامات خصمانه دشمن» را از سر استيصال توصيف و در ادامه بر عزم جمهوري اسلامي ايران براي ادامه همكاري‌ها با سوريه در مرحله بازسازي اين كشور تاكيد كرد. وزير امور خارجه جديد سوريه هم در اين ديدار تصريح كرد: «اينكه جمهوري اسلامي ايران و نيروهاي مسلح اين سرزمين به‌رغم دشمني‌هاي امريكا و رژيم صهيونيستي به حركت و پيشرفت خود ادامه مي‌دهد مايه افتخار است و قطعا اين ترورها ايران را از مسير حركت علمي و دفاعي متوقف نخواهد كرد.»

 


كرونا نگذاشت آثار بهبود اقتصادي ملموس باشد

رييس‌جمهوري همچنين روز سه‌شنبه در نشست ستاد هماهنگي اقتصادي تاكيد كرد كه به‌رغم فشارهاي بي‌سابقه تحريمي و آسيب‌هاي شيوع كرونا در اقتصاد كشور، شاخص‌هاي اقتصادي فصل تابستان، علامت‌هاي اميدبخشي نشان داده است. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري، حسن روحاني توضيح داد: «به‌ دليل سرمايه‌گذاري‌هايي كه در تقويت و توسعه زيرساخت‌ها انجام شد، اقتصاد كشور توانست مقابل تكانه‌هاي شديد تحريمي مقاومت كند و پس از گذر از سال‌هاي دشوار 97 و 98، در آستانه بازگشت به مسير ثبات و رشد قرار گيرد.» او ادامه داد: «البته شيوع كرونا شوك تازه‌اي به اقتصاد وارد كرد كه نگذاشت آثار اين بهبود براي مردم ملموس شود ولي خوشبختانه در پي 9 ماه مقاومت در برابر ضربه مضاعف كرونا، اينك اقتصاد كشور مجددا در آستانه ثبات و رشد قرار گرفته است.» روحاني با اشاره به اينكه متاسفانه شيوع كرونا باعث شده است كه موفقيت‌هاي اقتصادي كشور در مقابله با تحريم امريكا ملموس نباشد، خاطرنشان كرد: «در شرايط حساس كنوني، كشور نيازمند انسجام و يكپارچگي است و در همين روزها شاهد بهره‌برداري و سوءاستفاده بدخواهان ملت و كشور از اختلافات درون كشور هستيم؛ لذا همه موظفيم آرامش كشور را حفظ كرده و بر وحدت و يكپارچگي تاكيد كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون