• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4811 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۹ آذر

خبر

سازمان ملل، پايان فوري «اشغال كريمه» را خواستار شد

اعضاي مجمع عمومي سازمان ملل قطعنامه پيشنهادي اوكراين با موضوع تنش‌ها در مناطق شرقي اين كشور و منطقه كريمه را تصويب كردند و خواستار پايان يافتن «اشغالگري روسيه» شدند. خبرگزاري آناتولي گزارش داد، مجمع عمومي سازمان ملل با ۶۳ راي موافق، ۶۲ ممتنع و ۱۷ مخالف قطعنامه غيرالزام آور درباره تحولات اوكراين و منطقه كريمه را تصويب كرد. طبق اين گزارش، در اين قطعنامه آمده است: «از فدراسيون روسيه به عنوان قدرت اشغالگر خواسته مي‌شود فورا، كاملا و بدون قيد و شرط نيروهاي نظامي خودش را از كريمه خارج كند و بدون تعلل به اشغالگري موقتي خود در سرزمين اوكراين پايان دهد.» نماينده اوكراين در جلسه راي‌گيري مجمع عمومي سازمان ملل مدعي شد، روسيه با اشغال كريمه قوانين بين‌المللي را نقض و صلح و امنيت منطقه را تهديد كرده است. نماينده روسيه در نشست مجمع عمومي سازمان ملل، متن قطعنامه پيشنهادي اوكراين به مجمع را «سياست‌زده» خواند و در دفاع از الحاق منطقه كريمه به روسيه به نتيجه همه‌پرسي برگزار شده در اين منطقه اشاره كرد و گفت، مردم كريمه از طريق راي دادن در اين همه‌پرسي درباره آينده خودشان تصميم گرفتند.

آغاز مباحث جدي در مذاكرات بين‌الافغاني از چهارشنبه

رييس شوراي عالي مصالحه‌ ملي افغانستان گفت كه بحث‌هاي جدي در مذاكرات بين‌الافغاني از چهارشنبه ۱۹ آذر آغاز مي‌شود. عبدالله كه روز گذشته در نشست «صلح، رسانه‌ها و جامعه‌ مدني» در كابل سخنراني مي‌كرد، افزود: «روز گذشته دو طرف (هيات‌هاي دولت و طالبان) مذاكره داشتند و نظريات يكديگر را در مورد دستور كار شنيدند. امروز هيات‌ها باهم در ميان اعضاي خود مشورت‌هايي دارند و از فردا بحث‌هاي بسيار جدي آغاز مي‌شود.» به گفته‌ او، هر دو طرف مذاكره‌كننده دستور كار مفصلي دارند. رييس شوراي عالي مصالحه‌ ملي افغانستان تاكيد كرد: «اينكه هيات ما مي‌خواهد به كدام مسائل زودتر وارد شود و آنان (طالبان) به كدام مسائل، هدف اما بايد رسيدن به صلح باشد.» او همچنين گفت كه خواست مردم افغانستان از گفت‌وگوهاي صلح، قطع جنگ دايمي و برقراري صلح در اين كشور است. عبدالله در بخشي از سخنان خود تصريح كرد كه صلح تفكر و باور صلح‌آميز مي‌خواهد. او ابراز اميدواري كرد كه گروه طالبان در اين مورد «گام بزرگ» بردارد و از فرصت براي برقراري آن بايد استفاده شود.

حمايت مصر از تلاش‌ها براي حل بحران قطر و چهار كشور عربي

وزارت ‌خارجه مصر، روز سه‌شنبه، از تلاش‌ كويت براي حل‌و‌فصل بحران قطر تقدير و تشكر كرد. وزارت ‌خارجه مصر در حساب فيس‌بوكي خود در اين خصوص نوشت كه «احمد حافظ» سخنگوي رسمي وزارت خارجه در پاسخ به سوال يك روزنامه‌نگار از تلاش‌ كويت و امير اين كشور براي حل شكاف به وجود آمده ميان كشورهاي عربي و حل و فصل بحران چند ساله با قطر تقدير و تشكر كرده است. وزارت خارجه مصر در ادامه با اشاره به پافشاري كويت بر ثبات در كشورهاي عربي، ابراز اميدواري كرد كه اين تلاش‌ها به حل و فصلي جامع بينجامد و از طرفي ديگر، به‌طور جدي و دقيق پايبندي به توافق آتي را تضمين كند. وزارت خارجه مصر در ادامه همچنين تاكيد كرد كه اين كشور همواره «حفاظت از همبستگي، ثبات و امنيت» كشورهاي عربي را در اولويت قرار مي‌دهد. عصر روز جمعه بود «احمد الناصر المحمد الصباح» وزير امور خارجه كويت در بيانيه‌اي اعلام كرد تلاش‌هاي صورت گرفته براي حل و فصل بحران قطر «ثمربخش» بوده است. پس از اين اعلام، وزراي خارجه قطر و عربستان‌سعودي از تلاش كشور كويت براي حل و فصل بحران استقبال و تشكر كردند.

چين: تحريم‌هاي امريكا را با اقدامات قاطع تلافي مي‌كنيم

وزارت خارجه چين روز سه‌شنبه اعلام كرد اقدامات قاطعي را در واكنش به تحريم‌هاي امريكا عليه مقامات چيني در ارتباط با هنگ‌‌كنگ، اتخاذ خواهد كرد. به گزارش «رويترز»، «هوا چونيينگ» سخنگوي اين وزارتخانه گفت: اقدام امريكا در تحريم مقامات چين غيرمجاز و ناپسند است و چين از امريكا مي‌خواهد تصميم خود را پس بگيرد. روز دوشنبه وزارت خزانه‌داري امريكا در بيانيه‌اي كه در وبسايت رسمي خود منتشر كرد، نام ۱۴ مقام چيني را به فهرست تحريم‌هاي خود اضافه كرد. براساس متن بيانيه وزارت خزانه‌داري امريكا، تمامي اين ۱۴ مقام عضو كميته دايمي كنگره ملي خلق چين هستند. رويترز پيش‌تر گزارش داده بود كه واشنگتن اين مقامات چيني را به اتهام نقش آنها در رد صلاحيت قانونگذاران مخالف پكن در هنگ‌كنگ تحت تحريم قرار مي‌دهد.

بيش از ۱۵۰۰ دادستان اقدامات حقوقي ترامپ را محكوم كردند

يش از هزار و ۵۰۰ دادستان از سراسر ايالات‌متحده امريكا نامه‌اي را به‌طور مشترك امضا كرده‌اند تا اقدامات تيم حقوقي «دونالد ترامپ»، رييس‌جمهور امريكا عليه نتايج انتخابات رياست‌جمهوري در برخي ايالت‌ها را محكوم كنند. به نوشته وبگاه خبري-تحليلي «هيل»، اين نامه سر گشاده به امضاي استادان و مسوولان حقوقي امريكا در حرفه وكالت از جمله «لورِل بِلووز»، رييس پيشين «كانون وكلاي شيكاگو» و «كانون وكلاي دادگستري امريكا» رسيده است. در بخشي از اين نامه آمده است: «بيش از ۳۵ مورد رد شكايات مربوط به انتخابات، يك موضوع را به طرز دردناكي روشن ساخت: جنجال حقوقي رييس‌جمهور ترامپ بهانه‌اي براي به راه افتادن يك كارزار به منظور تضعيف اعتماد عمومي به نتيجه انتخابات ۲۰۲۰ شده است كه ناگزير دموكراسي ذيل قانون اساسي را ويران خواهد كرد.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون