• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4811 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۹ آذر

رييس كل بانك مركزي در يك برنامه تلويزيوني اظهار كرد

تلاش مي‌كنيم به تورم هدفگذاري شده برسيم

عبدالناصر همتي، رييس كل بانك مركزي بامداد سه‌شنبه در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري حضور داشت و نكاتي را درخصوص قيمت ارز، نرخ تورم، آمارهاي تجاري كشور و نقدينگي مطرح كرد. در اين بخش برخي از صحبت‌هاي همتي را مي‌خوانيد.

 

نرخ تورم برمبناي دلار 17 هزار تومان

برآورد شد

چند ماه پيش همتي از رسيدن نرخ تورم سالانه به 22درصد خبر داده بود. هر چند در آن روزها بسياري بر اين باور بودند كه اين نرخ نمي‌تواند محقق شود اما رييس كل بانك مركزي در اين برنامه گفت: «ما برمبناي دلار نيمايي ۱۷ هزار تومان پيش‌بيني كرديم كه تورم متوسط يكساله منتهي به خرداد ۱۴۰۰ را به ۲۲ تا ۲۴درصد برسانيم و تا آن زمان ۶ ماه فرصت داريم. رييس بانك مركزي گفت: من مسوول ارزش پول ملي هستم و بايد مقاومت كنم، اما به من مي‌گويند چرا منابع دراختيار قرار نمي‌دهم.

 

تراز تجاري مثبت است

همتي در بخش ديگري از سخنان خود به آمارهاي تجارت كشور و تراز تجاري نيز اشاره كرد. براساس گفته‌هاي او در حال حاضر صادرات كشور به ۲۶ و نيم ميليارد دلار و واردات به
۲۵ ميليارد دلار رسيده كه تراز تجاري يك و نيم ميليارد دلار مثبت است. اين در حالي است كه آمار گمرك ايران مبني بر تراز منفي ۱.۶ ميليارد دلاري است كه با گفته‌هاي همتي همخواني ندارد و دليل اين اختلاف سه ميليارد دلاري مشخص نيست. لطيفي، سخنگوي گمرك ايران در اين باره گفته بود كه تجارت هشت ماهه ايران نشان مي‌دهد صادرات ۲۱ ميليارد و ۴۴۸ ميليون دلار و واردات ۲۳ ميليارد و ۱۳۲ ميليون دلار است كه در اين تراز كشور مثبت نيست بلكه منفي يك ميليارد و ۶۸۴ ميليون دلار است.

 

نقدينگي در سه دولت، ‌80درصد

افزايش داشته است

بخش ديگري از سخنان رييس كل بانك مركزي به رشد حجم نقدينگي اختصاص داشت. به باور او رشد حجم نقدينگي در كشور در ۲۰ سال گذشته و در ۳ دولت قبلي و فعلي، متوسط حدود ۸۰درصد بوده است. او درخصوص علت افزايش نقدينگي نيز گفت: «اين روزها برخي مي‌گويند در دوره ما نقدينگي بيشتر شده اما بايد توجه كرد اكنون در شرايط استثنايي به‌سر مي‌بريم و در دوران پس از انقلاب اسلامي هرگز با چنين تحريم‌هايي و با چنين فشارهايي روبه‌رو نبوده‌ايم و باتوجه به اين شرايط، نقدينگي رشد آن‌چناني نداشته است. معمولا در هر دوره يك قله ۳۸درصدي از افزايش نقدينگي داشتيم كه اين مساله نيز به علت اتفاقات خارجي بوده است. رييس كل بانك مركزي افزود: اگر بخواهيم افزايش حجم نقدينگي در ۳ دولت اصلاحات، دولت آقاي احمدي‌نژاد و دولت فعلي را بررسي كنيم اين آمارها نشان مي‌دهد كه تقريبا در هر سه دولت، ميانگين حدود ۸۰درصد رشد نقدينگي داشته‌ايم كه اين مساله بيانگر آن است كه افزايش نقدينگي به مشكلات ساختاري باز مي‌گردد. همتي با بيان اينكه در دولت فعلي از مرداد ۹۲ تا مهر ۹۸ يعني در بازده ۷۸ ماهه رشد نقدينگي ۸۳درصد شده است، گفت: اين آمار نشان مي‌دهد در دوره فعلي در مقايسه با دوره‌هاي قبل نقدينگي رشد محسوسي نداشته و البته بخشي از افزايش نقدينگي در اين دوره مربوط به موسسات مالي غيرمجاز است. او با بيان اينكه افزايش قيمت‌ها چندان ارتباطي به افزايش نقدينگي ندارد، گفت: افزايش قيمت‌ها بيشتر ناشي از رشد افزايش قيمت ارز و رشد تقاضا ناشي از انتظار تورمي است. همتي ادامه داد: بيماري كرونا نيز در اين باره بي‌تاثير نبوده و ما در ابتداي امسال به علت شيوع بيماري كرونا با كاهش توليد مواجه بوديم و وقتي توليد لطمه مي‌خورد موجب مي‌شود تا قيمت توليد با قيمت دارايي‌ها بالا برود و افزايش قيمت دارايي‌ها نيز انتظار تورمي ايجاد مي‌كند و انتظار تورمي به افزايش قيمت‌ها منجر مي‌شود. رييس كل بانك مركزي با بيان اينكه بخشي از افزايش نقدينگي مربوط به شيوع كرونا است، گفت: امسال براي مقابله با بيماري كرونا ما يك ميليارد يورو ارز از صندوق ذخيره ارزي برداشت كرده‌ايم و ناچار شديم آنها را به ريال تبديل كنيم كه تقريبا تا امروز بالاي ۷۰۰ ميليون يورو از آن را به ريال تبديل كرده‌ايم و تقريبا روزانه ۱۶ هزار ميليارد تومان پرداخت كرده‌ايم.

 

شرايط بازار ارز خوب و در مسير بهتر شدن است

همتي درباره بازار ارز هم گفت: شرايط بازار ارز خوب و در مسير بهتر شدن هم قرار دارد البته كه متغيرهاي زيادي ازجمله شوك‌هاي سياسي و رواني در بازار ارز موثر است و براي بانك مركزي متغيرها برون‌زا هستند و اطمينان دارم كه روند خوبي در پيش است و انتظارات تورمي كاهنده و گوياي بازار با آرامش بيشتر است. همتي درباره بازار متشكل ارزي هم گفت: بازار متشكل ارزي در حال حاضر، روان فعاليت مي‌كند و در اين بازار روزانه بين ۳ تا ۵ ميليون دلار مبادله و تامين اسكناس در آنجا انجام مي‌شود و نرخ آن از ميانگين بازار هم پايين‌تر است و تعداد قابل‌توجهي صرافي در آن فعال هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون