• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4811 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۹ آذر

انتقاد كريستوفر نولان از تصميم برادران وارنر

بزرگداشتي براي اكبر عالمي و خسرو سينايي

گروه هنر و ادبيات

 انتقاد  كريستوفر نولان  از تصميم برادران وارنر 

«كريستوفر نولان»، كارگردان امريكايي از تصميم جديد و بي‌سابقه كمپاني برادران وارنر براي اكران فيلم‌هايش در سال ۲۰۲۱ به ‌شدت انتقاد كرد. به گزارش ايسنا و به نقل از هاليوود ريپورتر، كمپاني برادران وارنر هفته گذشته و در واكنش به شرايط بحران شيوع ويروس كرونا كه با تعطيلي بسياري از سالن‌هاي سينمايي همراه بوده است، اعلام كرد: ۱۷ فيلم از محصولاتش از جمله «ماتريكس ۴» و «جوخه انتحار» را در سال آينده ميلادي همزمان با اكران در سينماها، به مدت ۳۱ روز در سامانه نمايش آنلاين «HBO Max» نيز قرار خواهد داد؛ اين تصميم با موجي از انتقادها در هاليوود روبه‌رو شد. فيلم-  انيميشن جديد «تام و جري»، فيلم علمي-تخيلي «تل ماسه»، «گودزيلا در مقابل كونگ»، «مورتال كمبت» و «احضار: شيطان مرا  وادار كرد» از جمله ديگر محصولات مهم كمپاني برادران  وارنر هستند كه سال آينده به اين شكل اكران خواهند شد. «كريستوفر نولان» در واكنش به اين تصميم جنجالي گفت: «بسياري از بزرگ‌ترين كارگردانان و ستاره‌هاي سينما شب قبل از اعلام اين خبر در حالي به خواب رفتند كه فكر مي‌كردند براي بهترين استوديوي فيلمسازي كار مي‌كنند، اما زماني كه بيدار و متوجه شدند در واقع براي بدترين سامانه نمايش آنلاين كار مي‌كنند». «نولان» كه سابقه همكاري او با برادران وارنر به فيلم «بي‌خوابي» در سال ۲۰۰۲ بازمي‌گردد، ادامه داد: «كمپاني برادران وارنر داراي ماشيني فوق‌العاده براي اكران اثر يك فيلمساز در هر جايي در سينما و خانه‌هاست، اما در حال پياده كردن از هم پاشيدن آن است. آنها درك نمي‌كنند در حال از دست دادن چه چيزي هستند و تصميم‌شان هيچ توجيه اقتصادي نيز ندارد.»  «آدام آرون»، مديرعامل سينماهاي «AMC» كه بزرگ‌ترين سينماهاي زنجيره‌اي در امريكاست نيز اعلام كرده اين تصميم كمپاني برادران وارنر در واقع يارانه‌اي براي كمك به رونق گرفتن سامانه نمايش آنلاين «HBO Max» متعلق به اين كمپاني است و به بهاي از دست رفتن سود ساير استوديوهاي فيلمسازي خواهد بود. بسياري ديگر از فعالان سينمايي نيز تصميم كمپاني برادران وارنر براي اكران سال آينده را اشتباهي بسيار بزرگ توصيف كرده‌اند اما «توبي امريش» رييس اين كمپاني در اين باره توضيح داده است: «اين مدل اكران تركيبي در واقع اين امكان را فراهم مي‌كند تا به بهترين شكل ممكن از فيلم‌هاي‌مان، شريك‌هاي‌مان و به‌طور كلي سينما  رفتن در  سال ۲۰۲۱  حمايت كنيم.» 
 
بزرگداشت مستندسازان فقيد  در سينما حقيقت
آيين بزرگداشت چهار استاد مستندساز فقيد سينماي ايران، منوچهر طياب، خسرو سينايي، اكبر عالمي و حميد سهيلي در چهاردهمين دوره جشنواره بين‌المللي سينماحقيقت برگزار مي‌شود. منوچهر طياب دانش‌آموخته‌ رشته معماري در دانشگاه فني وين و فارغ‌التحصيل كارگرداني سينما و تلويزيون از دانشكده سينمايي آكادمي دولتي موسيقي و هنرهاي نمايشي اتريش بود. خسرو سينايي نويسنده، كارگردان سينما، مستندساز و آهنگساز ايراني، در كارنامه هنري خود آثاري چون تهران امروز، هيولاي درون، مرثيه گمشده، يار در خانه، در كوچه‌هاي عشق، كوچه پاييز، عروس آتش، گفت‌وگو با سايه، مثل يك قصه، كوير خون، جزيره رنگين را به ثبت رسانده است. وي سازنده مستندهاي «ميان سايه و نور» و «عبور از نمي‌دانم» براي اين «مركز» بوده است. دكتر اكبر عالمي در عرصه مستندسازي، بيشتر در زمينه ساخت مستندهاي صنعتي فعاليت داشت و بيش از 30  اثر مستند صنعتي را براي صنايع داروسازي، پتروشيمي، نساجي و... كارگرداني و تهيه كرد. همچنين حميد سهيلي‌مظفر سال 1327 در تهران متولد شد و در طول 40 سال فعاليت فرهنگي، هنري، بيش از يكصد مستند ايران‌شناسي را تهيه و كارگرداني كرد. وي در دوره فيلمسازي خود، به همكاري با برخي بزرگان هنر ايران نظير بهرام بيضايي، داريوش مهرجويي، آيدين آغداشلو، نادر ابراهيمي، اسماعيل ميرفخرايي و... پرداخته بود. وي آخرين فيلم خود «قزوين: كتابت، خوشنويسي، فرهنگنامه» را در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي تهيه و كارگرداني كرد. در اين فيلم مستند حركت تاريخي خط و خوشنويسي و كتابت و فرهنگنامه، از گذشته‌هاي دور تا زمان معاصر مورد  بررسي قرار مي‌گيرد. چهاردهمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم مستند ايران «سينما حقيقت» به دبيري محمد حميدي‌مقدم، از 25 آذر تا  2 دي‌ماه   99 و با توجه به شيوع جهاني بيماري كوويد 19 به‌ صورت  مجازي  و  نمايش  برخط (آنلاين)  برگزار خواهد  شد.

ستاره   نوظهور هندي  از  لذت كار  
با مجيدي گفت
به گزارش مهر و به نقل از ورايتي، ايشان خاطر ستاره نوظهور هندي باور دارد كه مخاطبان امريكايي به‌ شدت به اثر جديد ميرا ناير، كارگردان هندي پاسخ مي‌دهند. وي معتقد است جديدترين كار ناير كه در قالب يك سريال ۶ قسمتي با عنوان «يك پسر مناسب» به تازگي منتشر شده به خاطر موضوع جهاني و قدرت داستان‌سرايي دربرگيرنده فيلمسازش، با اقبال روبه‌رو مي‌شود. اين سريال بر مبناي رماني از ويكرام ست ساخته شده و داستان در پس زمينه انتخابات عمومي هند در سال ۱۹۵۱ مي‌گذرد. در اين سريال خاطر در نقش اصلي بازي كرده و پسر جوان يك سياستمدار محترم است كه شيفته يك فرد نامناسب مي‌شود. ناير نيز به تازگي گفته بود مخاطبان امريكايي احتمالا براي علاقه به كاملا هريس، معاون رييس‌جمهوري امريكا با علاقه به تماشاي اين مجموعه مي‌نشينند. خاطر نيز همين اعتقاد را دارد و گفته است اين داستان با ريشه‌هاي عميقا هندي مي‌تواند براي مخاطبان امريكايي جالب باشد. تابو كه در فيلم نقش بازيگر مقابل خاطر را بازي كرده از بازيگران محبوب هندي است و خاطر بازي كردن با او را ترسناك مي‌خواند و مي‌گويد وي از بازيگران محبوبش بوده است. خاطر سال ۲۰۱۷ با فيلم «آن‌ سوي ابرها» با مجيد مجيدي همكاري كرده و اين اولين تجربه سينمايي وي بود. در آن فيلم وي نقش نوجواني را بازي كرد كه فروشنده مواد مخدر بود ولي درس‌هاي زندگي مي‌آموزد و روش خود را تغيير مي‌دهد. خاطر بازي در اين فيلم را تجربه بزرگي مي‌داند و مي‌گويد: اين همان چيزي بود كه دنبالش بودم و واقعا مي‌خواستم در فيلمي معنادار و با فيلمسازاني همكاري كنم كه اين فرصت را به من بدهند تا در نقشي بازي كنم كه به من اجازه دهد بتوانم سايه‌هاي مختلف يك بازيگر را در حين كار نشان دهم. خاطر مي‌گويد در كار با مجيدي به توازني رسيد كه موجب شد تا با وجود دو زبان مختلف (مجيدي انگليسي محدودي صحبت مي‌كند و خاطر فارسي بلد نيست) آنها  از مرزهاي زباني  فراتر بروند. خاطر مي‌افزايد: به جايي رسيديم كه نوعي زبان خودمان را ايجاد كرديم و همگام هم بوديم. او فارسي صحبت مي‌كرد و من جلوي دوربين مي‌رفتم. اولين فيلم باليوودي خاطر «ضربان قلب» بود كه سال ۲۰۱۸ ساخته شد و بعد از آن در فيلم كمدي ترسناك «Phone Bhoot» و فيلم جنگي «پيپا» بازي كرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون